شناسهٔ خبر: 19012681 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

گزارش جام جم آنلاین از شهریه مدارس غیرانتفاعی

الگوی شهریه مدارس غیرانتفاعی در پایتخت رعایت نمی شود/ امکانات آموزشی متفاوت بهانه ای برای افزایش شهریه

فصل ثبت نام مدارس فرارسیده و تکاپوی خانواده ها برای ثبت نام فرزندانشان در مدارس آغاز شده است. رفتن از یک مدرسه به مدرسه دیگر و بررسی شهریه این مدارس و مطابقت آن با امکانات مدرسه به یکی از دغدغه های خانواده هایی که دانش آموز کلاس اولی و یا تغییر مقطع تحصیلی دارند تبدیل شده است. هر چند که آموزش و پرورش تهران روزگذشته اعلام کرده که شهریه مدارس غیردولتی پایتخت برای سال تحصیلی 96-97 تا پایان این هفته مشخص می شود ولی شواهد حاکیست که همواره شهریه های پیشنهادی مدارس با آنچه که آموزش و پرورش به عنوان شهریه مدارس اعلام کرده، بسیار متفاوت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین، طبق اعلام آموزش و پرورش شهر تهران، این شهریه بر اساس ساعات مصوب هریک از پایه‌های تحصیلی و فوق برنامه مدارس تعیین می شود. اگرچه برخی مدارس شهریه مصوب را رعایت می‌کنند اما در اغلب مدارس غیر انتفاعی تهران میزان رقم دریافتی از خانواده‌ها بسیار بالاتر از ارقام مصوب آموزش و پرورش است.

به عنوان مثال چنانچه بالاترین میزان شهریه مدارس غیردولتی در دوره ابتدای 5 میلیون و 579 هزار تومان اعلام شده است اما مدارس با لیست کردن یکسری فوق برنامه ها و کلاس های اضافی نظیر زبان و رباتیک برای خانواده‌ها هزینه تراشی می‌کنند به گونه‌ای که گاه رقم شهریه دریافتی از خانواده‌ها برای دوره ابتدایی به 14 میلیون تومان نیز می‌رسد.

نیما محمدی که چند روزی است درگیر مدرسه ای مناسب برای پسرش است در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین از بالا بودن شهریه مدارس غیرانتفاعی ابراز نارضایتی کرد و گفت: مدتی است در منطقه سعادت آباد که ساکن آنجا هستم بدنبال انتخاب مدرسه ای مناسب برای پسرم در مقطع ابتدایی هستم. اما متاسفانه تاکنون نتوانستم مدرسه ای را انتخاب کنم چون شهریه هایی که مدیران مدارس اعلام می کنند بسیار بالاست. به عنوان مثال شهریه یکی از این مدارس که به قول خودشان فوق برنامه های متنوعی نیز دارند 14 میلیون است.

وی افزود: البته این مدرسه بالاترین شهریه را در این منطقه دارد. شهریه مدارس غیرانتفاعی دیگر سعادت آباد نیز چیزی حول و حوش 8تا 10 میلیون است این درحالیست که لیست شهریه مدارس غیرانتفاعی در سایت آموزش و پرورش بسیار متفاوت است. یعنی چیزی حدود دو برابر با هم تفاوت دارند.

محمدی درباره امکانات این مدرسه گفت: شهریه این مدارس مطابق با امکانات افزایش می یابد. وجود کلاس های زبان انگلیسی، فرانسه، هوش، رباتیک و ورزشی در کنار استخر و صبحانه و میان وعده از امکانات این مدارس است حتی برخی از این مدارس از ساعات اضافی غیر از وقت آموزش برای نگهداری دانش آموز نیز برخوردار هستند.

وی به یکی از شگردهای این مدارس برای اخذ شهریه اشاره کرد و افزود: این مدارس به هیچ وجه شهریه را یک جا نمی گیرند حتی در صورت تمایل والدین. بلکه ابتدا یک چک به مبلغ مصوب آموزش و پرورش دریافت می کنند. سپس والدین مجبورند باقی مبلغ را به صورت چک های دیگر تحت عناوین مختلف که شامل خدمات آموزشی خارج از برنامه آموزش وپرورش است به مدرسه تحویل دهند.

مریم امیری نیز که در جست وجوی مدرسه ای برای دخترش در مقطع دوره اول متوسطه است، گفت: رقم های پیشنهادی مدارس متفاوت است مدرسه ای 11 میلیون و مدرسه ای دیگر حدود 8 میلیون می گیرد.

وی با اشاره به اینکه قیمت مصوب آموزش وپرورش برای دوره دبیرستان 7 میلیون تومان است، افزود: توجیه مدیران این مدارس برای افزایش قیمت وجود کلاس های جانبی نظیر زبان و استفاده از کتابهای کمک درسی است و چنانچه هزینه ناهار و سرویس هم بخواهد اضافه شود شهریه بازهم بالاتر می رود.

مشکل فقط برای پایتخت نشینان

در همین حال صدیقی مشاور عالی رئیس سازمان مدارس غیردولتی روز گذشته با اشاره به اینکه تا پایان هفته جاری شهریه مدارس غیردولتی پایتخت به مدارس ابلاغ می شود، گفت: اجرای الگوی شهریه در شهرستان‌ها بهتر انجام می‌شود و مشکلات کمتری پیرامون آن داریم اما بحث جدی عمدتاً مربوط به شهر تهران است. طی دو سه سال اخیر تلاش کردیم به سمت واقعی کردن شهریه مدارس غیردولتی پیش برویم.

وی افزود: ماده ۱۵ قانون مدارس غیردولتی هفت آیتم برای تعیین الگوی شهریه مدارس غیردولتی مشخص کرده است که به تصویب شورای سیاست‌گذاری مرکزی رسیده و ابلاغ شده است. موسسان نیز در حال تکمیل اطلاعات هستند و امیدواریم با طی مراحل لازم تا پایان هفته جاری شهریه مدارس غیردولتی شهر تهران را متناسب با الگو و پس از تایید شورای نظارت استان و بررسی نهایی در ستاد مرکزی اعلام و پس از آن به مدارس ابلاغ کنیم.

افزایش هزینه مدارس غیر انتفاعی در حالی به یکی از دغدغه های خانواده ها تبدیل شده است که مرضیه گرد رئیس سازمان مدارس غیر دولتی، بارها اعلام کرده است که با مدارسی که بیش از مبلغ مصوب آموزش و پرورش را دریافت کنند برخورد خواهد شد.

وی همچنین افزود: مدارس غیر انتفاعی در دوره دبستان نباید بیش از ۵ میلیون تومان شهریه دریافت کنند اما متاسفانه گزارش هایی داشته ایم که بیشتر از سقف تعیین شده هم از خانواده ها پول دریافت کرده اند. حتی برخی از مدارس اقداماتی که مطلوب اولیا بوده اما مد نظر آموزش و پروش نبوده است را انجام داده اند که به طور جد با آنها برخورد شده است.

نظر شما