شناسهٔ خبر: 19012555 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

خط و نشان هسته‌ای کره‌شمالی برای آمریکا

همزمان با نزدیک شدن یک فروند ناو هواپیمابر گروه ضربتی آمریکا به شبه‌جزیره کره، پیونگ‌یانگ تهدید کرد که به هرگونه تجاوزی با حمله اتمی پاسخ خواهد داد. این اعلان پیونگ‌یانگ پس از آن انجام شد که رسانه‌های ژاپنی روز گذشته از ملحق شدن دو کشتی نیروی دریایی ژاپن به ناو هواپیمابر گروه ضربتی آمریکا خبر دادند. این دو ناو ژاپنی جمعه سواحل غرب ژاپن را به ‌منظور پیوستن به ناو هواپیمابر آمریکا موسوم به «کارل وینسون» ترک کردند.

صاحب‌خبر -

کارشناسان عزیمت ناو هواپیمابر آمریکا به شبه‌جزیره کره را نمایش قدرتی علیه کره‌شمالی توصیف می‌کنند که برنامه‌های نظامی موشکی و هسته‌ای‌اش واشنگتن را نگران کرده است.

به دنبال این خبر، رسانه‌های کره‌شمالی به نقل از منابع رسمی از آمادگی نظامی پیونگ‌یانگ برای واکنش به هر نوع تجاوزی خبر دادند. سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آمریکا به دنبال آن است که گروه‌های ناو هواپیمابر هسته‌ای را یکی پس از دیگری وارد آب‌های شبه‌جزیره کره کند. چنین ارعاب و باج‌خواهی هرگز موجب ترس کره شمالی نخواهد شد.»

البته این تنها واکنش پیونگ یانگ به این مساله نبود. در همین راستا، روزنامه رودونگ سینمون وابسته به حکومت کره شمالی در مطلبی نوشت: نیروهای انقلابی ما آماده رزم و غرق کردن ناو هواپیمابر هسته‌ای آمریکا با یک تک حمله هستند. این روزنامه، ناو آمریکایی را به یک «حیوان زمخت» تشبیه کرد و نوشت: یک حمله به آن می‌تواند تبدیل به مثالی عملی برای نشان دادن قدرت نظامی ما شود.

از سوی دیگر، مقامات پیونگ‌یانگ علیه استرالیا نیز موضع سرسختانه‌ای اتخاذ کردند. در همین رابطه، سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی گفت: اگر استرالیا از اقدامات آمریکا برای منزوی کردن و به حاشیه کشاندن کره‌شمالی پیروی کند و هرکاری را که واشنگتن در قبال پیونگ یانگ انجام می‌دهد، به کار بگیرد، این اقدام نوعی خودکشی است و در آستانه حمله اتمی از سوی نیروهای کره شمالی قرار می‌گیرد. این تهدید از سوی پیونگ یانگ پس از آن مطرح شد که جولی بیشاپ، وزیر خارجه استرالیا گفته بود که کره شمالی در مسیر دستیابی به سلاح اتمی است و یک خطر غیرقابل قبول برای منطقه محسوب می‌شود و اقداماتش از سوی جامعه بین‌الملل باید متوقف شود.

در خبر دیگری اعلام شد که یک استاد سابق دانشگاه که آمریکایی ـ کره‌ای است اخیرا در کره‌شمالی بازداشت شده است؛ با دستگیری این استاد دانشگاه، تعداد شهروندان آمریکایی دستگیر شده در این کشور آسیایی به سه نفر رسید. تحلیلگران می‌گویند به نظر می‌رسد که کره شمالی دنبال استفاده از این استاد سابق دانشگاه به‌عنوان اهرم فشار برای مذاکرات است.

نظر شما