شناسهٔ خبر: 19010472 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تفاهم | لینک خبر

امکان فروش زعفران پیش از تولید در بورس کالا

صاحب‌خبر -
تفاهم- گروه اقتصادی: بازار زعفران در کشور ما مبتنی بر خرده فروشی است و سال هاست که عرضه و معامله زعفران ایرانی در بازارهای جهانی با مشکلات زیادی روبرو بوده و با توجه به عدم یکپارچگی و صادرات فله ای، ایران نتوانسته است جایگاه خود را در بازار جهانی زعفران ثبیت نماید.
بازار زعفران آماده انتشار اوراق سلف: مدیرعامل بورس کالای ایران در رابطه با برنامه های این مجموعه پیرامون عرضه محصولات کشاورزی از جمله زعفران و توسعه ابزارهای مالی مرتبط با آنها در این بازار، در گفتگو با بورس نیوز اظهار کرد: در بورس زعفران در نظر داریم تعداد انبارهای نگهداری محصولات را افزایش دهیم تا کشاورزان خرد نیز محصولات خود را به انبارها بسپارند و آنها را در بازار مبتنی بر رقابت بفروشند. حامد سلطانی نژاد افزود:‌ علاوه بر این، کشاورزان می توانند در صورت تمایل، محصول خود را به صورت سلف و پیش از تولید محصول بفروشند و این امکان هم اکنون در مکانیزم بورس فراهم است. برنامه توسعه بازار مشتقه در این حوزه نیز از مهمترین اولویت‌های بورس کالاست که تا پایان سال جاری اجرایی خواهد شد. وی با اشاره به فراهم شدن امکان عرضه گواهی سپرده کالایی در کنار عرضه فیزیکی، گفت: باید در بازار مستمر داخلی قیمت ها را کشف و به بازارهای فعال دنیا اعلام کنیم تا بازار داخلی با عمق بیشتری به فعالیت پرداخته و آن را به بازار بین المللی توسعه دهیم.
عرضه برنج در قالب قیمت تضمینی اجرایی می شود: وی به موضوع قیمت تضمینی در عرضه سایر محصولات کشاورزی از جمله ذرت و جو نیز اشاره داشت و تاکید کرد:‌ طبق برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده و با تجربه هایی که با اجرای طرح قیمت تضمینی در عرضه محصولات کشاورزی از جمله ذرت و جو داشتیم، در نظر داریم عرضه برنج را نیز در قالب این طرح در بورس کالا اجرایی کنیم. سلطانی نژاد در خاتمه سخنان خود به بیان هدف استراتژیک بورس کالای ایران پرداخت و تأکید کرد:‌ هدف استراتژیک ما این است که طی چند سال آتی در محصولات اساسی و کلیدی کشور به ویژه محصولات کشاورزی به مرجع قیمت گذاری تبدیل شویم و دستیابی به این هدف در گرو توسعه بازار مشتقه است.

نظر شما