شناسهٔ خبر: 19010156 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

تمام ممنوعيت‎ها اعلام شد؛

جزئيات مرحله دوم کنکور دکتري 96

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، جزئيات مرحله دوم آزمون (مصاحبه و بررسي سوابق علمي و پژوهشي) در کنکور دکتري نيمه متمرکز سال 96 اعلام شد.

دانشگاهها و مؤسسات مجري دوره‎هاي دکتري چگونگي تشکيل پرونده متقاضيان، زمان و مکان برگزاري آزمون، نحوه مصاحبه علمي يا برگزاري آزمون تخصصي را از طريق پايگاه اطلاع‎رساني خود و سازمان سنجش به داوطلبان اعلام خواهند کرد.

اجازه به دانشگاهها براي برگزاري آزمون تخصصي

در صورت نياز و همچنين تشخيص مؤسسه مبني بر برگزاري آزمون تخصصي، مواد آزمون و ضرايب امتحاني از طريق پايگاه اطلاع رساني دانشگاه يا مؤسسه به اطلاع داوطلبان خواهد رسيد.

مرحله دوم آزمون (مصاحبه و بررسي سوابق علمي و پژوهشي) در مؤسسه براي هر داوطلب صرفاً يک بار انجام مي‎شود و عدم مراجعه داوطلبان در مرحله دوم آزمون، به منزله انصراف آنان تلقي شده و برگزاري مجدد مرحله دوم مصاحبه و بررسي سوابق علمي و پژوهشي براي آن دسته از داوطلباني که در اين مرحله شرکت نکرده‌اند، امکانپذير نخواهد بود.

ممنوعيت تغيير رشته، تغيير گرايش و انتقال دانشجويان در مقطع دکتري

تغيير رشته، تغيير گرايش و انتقال دانشجويان در مقطع دکتري امکانپذير نيست و داوطلبان بايد در خصوص مراجعه به دانشگاهها براي درخواست پذيرش و انجام مرحله مصاحبه و بررسي سوابق علمي و پژوهشي، دقت لازم را به عمل آورند.

به داوطلبان توصيه مي‎شود قبل از اقدام به انتخاب رشته‎هاي تحصيلي در اينترنت، کد رشته محلهاي انتخابي خود را به ترتيب علاقه در فرم نمونه مندرج در دفترچه درج و سپس به پايگاه اينترنتي اين سازمان مراجعه تا در مدت زمان کوتاهتر (براي داوطلبان به هنگام انتخاب رشته در اينترنت محدوديت زماني وجود دارد) و خطاي کمتري نسبت به تکميل فرم انتخاب رشته‎هاي تحصيلي خود اقدام کنند.

ممنوعيت شرکت دارندگان مدرک دکتري در آزمون

به استناد نامه شماره 2/21/7414 در تاريه 24 فروردين 94 دفتر برنامه ريزي آموزش عالي وزارت علوم، تحقيقات و فنّاوري، دارندگان مدرک تحصيلي دکتري تخصصي با توجه به محدوديت ظرفيت پذيرش در اين آزمون، مجاز به شرکت مجدد در آزمون ورودي دوره دکتري نيستند.

پذيرش نهايي براساس نمره کل حاصل از 50 درصد نمره علمي (آزمون کتبي متمرکز) و 50 درصد نمره مرحله دوم آزمون (مصاحبه و بررسي سوابق علمي و پژوهشي) و براي رشته‎هاي پژوهش محور براساس 30 درصد نمره آزمون علمي (آزمون کتبي متمرکز) و 70 درصد نمره مرحله دوم آزمون (مصاحبه و بررسي سوابق علمي و پژوهشي) و همچنين نتيجه بررسي صلاحيتهاي عمومي و ظرفيت پذيرش در کدرشته محلهاي تحصيلي صورت مي‌پذيرد.

الزام پرداخت هزينه بررسي صلاحيت عمومي در خرداد

آن دسته از داوطلباني که براساس حدنصاب تعيين شده دانشگاهها و مؤسسات حداقل در يک يا چند کدرشته محل حدنصاب لازم را دارا بوده و تمايل به شرکت در مرحله دوم آزمون (مصاحبه و بررسي سوابق علمي و پژوهشي) دانشگاههاي ذيربط را دارند، لازم است از طريق سايت سازمان سنجش از تاريخ 7 تا 16 خرداد 96 براي انجام بررسي صلاحيتهاي عمومي نسبت به واريز 330 هزار ريال (33 هزار تومان) ا طريق پرداخت الکترونيک در سايت سازمان سنجش آموزش کشور اقدام کنند.

داوطلبان سپس نسبت به تکميل فرم مشخصات بررسي صلاحيت هاي عمومي مندرج در سايت اطلاع‏رساني سازمان سنجش اقدام و آن را از طريق سيستم اينترنتي به سازمان ارسال و کد پيگيري مربوط را دريافت کنند.

داوطلباني که در اين خصوص اقدام نکنند، از مراحل گزينش نهايي حذف خواهند شد.

ممنوعيت شرکت پذيرفته‏شدگان دکتري سال 95

مطابق ضوابط، پذيرفته‏شدگان نهايي آزمون ورودي دوره دکتري تخصصي سال 95 (اعم از پذيرش شهريورماه يا مرحله تکميل ظرفيت)، مجاز به ثبت‌نام و شرکت در آزمون ورودي دوره دکتري سال 1396 نبوده‌اند.

مطابق ضوابط، پذيرفته‎شدگان نهايي دوره روزانه آزمون ورودي دوره دکتري تخصصي سال 96 حق شرکت در آزمون ورودي دوره دکتري سال 1397 را نخواهند داشت، لذا بايد در انتخاب رشته دقت کنند.

دانشجويان اخراجي، انصرافي، ترک تحصيل تا پايان خدمت دوره ضرورت مجاز به شرکت در آزمون و تحصيل در دانشگاه نيستند. سقف سنوات تحصيلي دوره دکتري، حداکثر 5 سال است و دانشجوياني که طي اين مدت موفق به اتمام تحصيل نشوند، شرايط ادامه تحصيل را از دست خواهند داد.

دانشجويان شاغل به تحصيل در دوره دکتري مجاز به شرکت در آزمون مجدد نيستند و دانشجويان مرد در صورت انصراف از تحصيل در دانشگاه، چهار ماه فرصت دارند براي رسيدگي به وضعيت مشموليت، خود را به وظيفه عمومي معرفي کنند.

سربازان در حال انجام خدمت، مجاز به تحصيل همزمان با انجام خدمت دوره ضرورت نيستند و در صورت قبولي در دانشگاه و نداشتن غيبت، براي برخورداري از معافيت تحصيلي، از خدمت ترخيص خواهند شد.

مشمولان غايب به هيچ وجه حق شرکت در اين آزمون را نداشته و در صورت شرکت و قبولي، مجوز تحصيل براي آنان صادر نخواهد شد و دانشگاهها نيز مجاز به ثبت‎نام از آنها نيستند.

هر موقع مشخص شود که داوطلب، حقايق را کتمان کرده يا واجد يکي از شرايط و ضوابط مندرج در اين دفترچه نيستند، در هر مرحله‎اي از آزمون (ثبت‎نام، شرکت در آزمون، پذيرفته شدن، حين تحصيل در دانشگاه و...) محروم خواهد شد.

از کليه پذيرفته‎شدگان نهايي کدرشته محلهاي دوره‎هاي غير روزانه شامل: دوره‎هاي نوبت دوم و پرديس خودگردان در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي، دانشگاه پيام نور و دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي غيردولتي غيرانتفاعي، شهريه اخذ خواهد شد.

داوطلبان جهت اطلاع از ميزان شهريه دوره‎هاي مختلف به پايگاههاي اطلاع‎رساني دانشگاهها و مراکز آموزش عالي موردنظر مراجعه کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما