شناسهٔ خبر: 19006908 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ارزیابی شورای چهارم همدان در دفتر ایسنا

نمایندگی همدان

با توجه به نزدیکی به ایام انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر امروز مصادف با 3 اردیبهشت‌ماه 96، خبرگزاری ایسنا، نشست مطبوعاتی با اعضای شورای شهر همدان برگزار کرد تا شورای دوره چهارم را مورد ارزیابی قرار دهد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری ایسنا به منظور ارزیابی شورای چهارم و شفاف سازی عملکرد این نهاد اجتماعی اقدام به برگزاری نشست مطبوعاتی با حضور اعضای شورای شهر همدان کرد که از 15 عضو شورا، 8 نفر در دفتر ایسنا حضور یافتند و پاسخگوی سوالات خبرنگاران بودند.

به گزارش ایسنا، رئیس شورای اسلامی شهر همدان در این نشست با بیان اینکه سیستم بروکراسی استان همدان از کل کشور مستثناست به طوریکه در این امر رتبه نخست را از آن خود کرده است، اظهار کرد: در هر چهار دوره، شورا در یکسو حرکت و فعالیت کرده‌ و در ادامه فرآیند شوراهای قبل بوده است.

رضا میرزایی با بیان اینکه اطلاع افراد از قوانین و فضاهای شورا کم بوده و اقدام به ثبت‌نام می‌کردند، افزود: هنوز بخشی از جامعه ما از قوانین بی‌اطلاع بوده و از وظایف دستگاه‌های دخیل در مدیریت شهری بی‌خبر هستند که توسعه شهری را پیگیر می‌شوند اما هر دوره تخصصی‌تر و علمی‌تر شده و در شورای چهارم نیز مدیریت شهری با تخصص‌های علمی و فرهنگی ادامه یافته است.

میرزایی ادامه داد: در مقطعی که نفت کشور با قیمت 60 دلار به فروش می‌رفت و کاهش چشمگیری یافت، دولت بدهکار پیمانکاران دوره‌های پیشین خود بود و شهرداری به عنوان ارگان عمومی و هزینه‌بر دست خالی مانده بود.

وی با اشاره به زیاد بودن پروژه‌های شهرداری نسبت به کل پروژه‌های استان در نیمه دوم سال گذشته عنوان کرد: سیستم بروکراسی استان همدان از کل کشور مستثناست به طوریکه سرمایه‌گذاری که به همدان می‌آید، با وجود حمایت‌های برخی از ارگان‌ها از وی، در مواجهه با دیگر سازمان‌های دولتی باز هم با مشکلات عدیده قرار می‌گیرد.

وی به گرانی مسکن در همدان اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های متعددی در این باره دخیل هستند و چنانچه مسئولی تابع نظام و دلسوز باشد، به عمل توجه می‌کند و رابطه بازی را کنار می‌گذارد.

رئیس شورای شهر همدان در ادامه به اجرای پل سردار همدانی اشاره کرد و افزود: خود این بلوار در محدوده شهری قرار دارد اما جداره آن در محدوده حریم شخصی سپاه قرار گرفته است.

میرزایی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اعضای شورا باید هر دوره پاسخگو باشند و بیلان‌کاری ارائه کنند، نسبت به مسئولان سایر ارگان‌ها عملگراتر اقدام می‌کنند.

وی درباره پروژه دارالقرآن نیز عنوان کرد: این پروژه مانند پارچه‌ای برش‌خورده به دست شورای شهر سپرده شد و این نهاد اختیاری در پذیرفتن و یا رد اجرای آن نداشت.

میرزایی خاطرنشان کرد: وزیر ارشاد در مراسمی که در محل دارالقرآن برگزار شده بود، از زیبایی این مکان سخن گفته بود و اینکه هر ساله باید در این مکان یک همایش بزرگ و بین‌المللی قرآنی برگزار شود.

عضو شورای شهر همدان نیز با تأکید بر اینکه شورای چهارم بهترین مصوبات و کمترین تنش را داشته است، گفت: رعایت شعار «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» یکی از اساسی‌ترین کارهای شورای شهر چهارم بوده است.

کامران گردان با بیان اینکه شورای چهارم در تعامل با رسانه‌ها موفق بود، اظهار کرد: در شورای چهارم و برای نخستین‌بار تعامل خوبی با مردم و خبرنگاران ایجاد شده به‌طوریکه حضور خبرنگاران در صحن شورا یکی از اتفاقات خوب دوره چهارم شورای شهر همدان بوده است.

وی در ارزیابی عملکرد شورای شهر چهارم، تصریح کرد: در شورای چهارم شهر همدان توانستیم وضعیت مناسبی در تصمیم‌گیری‌ها داشته و سعی شده بهترین مصوبات و کمترین تنش را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه با اجرای بی.تی.اس، تحول عظیمی در شهر همدان ایجاد شده است، عنوان کرد: در اجرای این طرح دستورالعمل بسیار جامعی اجرا شد که از ثمرات مصوبات شورای چهارم بود به‌طوریکه در نحوه استفاده از بی.تی.اس مصوبات خوبی در شورای شهر تصویب شد.

گردان ایجاد نشاط اجتماعی را یکی از ثمرات شورای چهارم دانست و بیان کرد: در سال 91 یک المان نوروزی در شهر نصب نشده بود اما با ایجاد المان‌های نوروزی و نوآوری و نصب تمثال شهدا در کوچه‌ها و معابر علاوه بر جذب توریست نشاط اجتماعی در شهر ایجاد شده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان با تأکید بر اینکه همدان شهریت لازم را پیدا کرده است، عنوان کرد: همدان از نظر انضباط اجتماعی و پاکیزگی یکی از شهرهای مطرح کشور است.

وی با بیان اینکه تمامی طرح‌های انجام شده در شهر همدان دارای پیوست زیست‌محیطی بوده است، افزود: ورود 31 دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی، بازسازی 40 دستگاه اتوبوس، نوسازی 500 دستگاه تاکسی و خودروهای برقی در پیاده‌راه بوعلی از اقدامات انجام شده در راستای حفظ محیط زیست و شهر سبز پایدار بوده است.

وی درباره روند ارائه تسهیلات نوسازی تاکسی‌ها، یادآور شد: طرح ضامن برای تاکسی‌داران حذف شد و در طرح جدید سازمان تاکسیرانی ضامن تاکسی‌دار خواهد شد.

وی به عملکرد شهرداری همدان در چهارسال گذشته نمره 16.5 داد و گفت: 100 نقطه حادثه‌خیز در شهر همدان شناسایی شد که تصادفات منجر به فوت بسیار کاهش یافته و کارهای فرهنگی در بحث ترافیک شهری درحال انجام است.

گردان با اشاره به احداث کارخانه کمپوست با 10 میلیارد تومان اعتبار، خاطرنشان کرد: با احداث این کارخانه 250 تن زباله به کمپوست تبدیل می‌شود.

این عضو شورای شهر همدان اظهار کرد: یکی از نقاط ضعف عملکرد چهار ساله شورای شهر همدان عملکرد ضعیف در آسفالت خیابان‌ها و معابر شهری است که متناسب با شهر همدان نیست به‌طوریکه در اذهان عمومی این موضوع همیشه مورد سوال است و ما اذعان داریم که در این زمینه به‌خوبی عمل نکرده‌ایم چرا که زیرساخت‌ها مناسب نبوده است.

وی با تأکید بر اینکه عدم مناسب‌سازی معابر و پیاده‌روها از نقایص مدیریت شهری و شهرداری بوده است، افزود: از شهرداری خواسته شده که امسال نهضت آسفالت را راه‌اندازی کند.

وی عنوان کرد: هر آنچه در شرح وظایف شورای شهر بوده، 95 درصد مصوبات اجرایی شده و 100 درصد مصوبات در راستای اهداف شورا بوده است.

گردان درباره دو پل روگذر بلوار خواجه‌رشید و تختی بیان کرد: هر 2 پل در شورای سوم کلید زده و جانمایی شده است و دفاع و انتقادی به این موضوع ندارم اما در چهارراه سعیدیه با اقدامات انجام شده علاوه بر اینکه از تخریب فضای سبز جلوگیری شد، توانستیم مشکل ترافیکی منطقه را حل کنیم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان تصریح کرد: در ساماندهی دستفروشان گنجنامه شهرداری به علت اینکه تنشی ایجاد نشود، نتوانست کاری کند اما دکه‌های موجود در این محل به ساختمان‌های بلاتکلیف شهرداری انتقال داده شد.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه بهترین عملکرد شورای پنجم چه می‌تواند باشد؟ گفت: ساماندهی ورودی‌های شهر، مناسب‌سازی معابر و زیرساخت آسفالت باید اولویت شورای پنجم قرار گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: در بخش عملکردی می‌توان به اتفاقاتی از دوره‌های گذشته اشاره کرد که به نحوی میراث‌دار آنها بودیم و به طور قطع باید به آنها رسیدگی می‌کردیم.

حمیدرضا طبی‌مسروربا بیان اینکه اقدامات شورای دوره چهارم در دو بخش تعاملی و عملکردی است، اظهار کرد: خوشبختانه در تدوین برنامه‌ها، پروژه‌های ناقص با درصد چشمگیری به سرانجام رسیدند و مباحث جاریه شهر نیز در حال تدوین بود که شورای شهر در زمینه‌های مختلف زیربنایی و روبنایی شهر در حوزه‌های معماری، شهرسازی، عمرانی، فرهنگی، فنی، خدمات شهری و ... سیاست‌گذاری‌های چهار ساله‌ای را انجام داد.

طبی‌مسرور به اقدامات شورا در بخش شهری اشاره کرد و افزود: طی این مدت تدوین طرح تفضیلی و جامع را تا سال 1400 با فرض اینکه جمعیت همدان به یک میلیون نفر برسد را داشتیم اما متأسفانه به علت عدم مهاجرپذیری، ابعاد جمعیتی به این عدد نرسید.

وی تصریح کرد: نیاز شهری، گسترش کالبدی شهر و نیاز به افزایش اقدامات فیزیکی در شهر، باعث شد در این زمینه پیشنهادی در غالب تدوین طرح جامع شهر شود و طی جلساتی با همکاری شورای شهر منجر شد تا وزارت راه و شهرسازی، با نمایندگی مدیریت ارشد استان این هماهنگی با تعامل اتفاق بیفتد و طرح جامع و تفضیلی محقق شود و در حال حاضر نیز با جدیت بیشتری در حال پیگیری است.

طبی‌مسرور با اشاره به شناسایی نیازمندی‌های 10 ساله شهر و اینکه این نیازها از نظر راهبردی جامع‌ترین هستند، به پروژه‌های شهری اشاره و عنوان کرد: از جمله پروژه‌ها می‌توان به تکمیل 70 درصد مراحل اجرایی تالار قرآن، پیشرفت 85 درصدی بازار سینا، میدان‌بار جدید، پارک ملل با سرمایه‌گذاری افزون بر 180 میلیارد در بخش‌ کمپ‌های اقامتی، هتل‌ها، هایپر و مجموعه‌های وابسته به پارک و پیگیری پروژه صبا که شهرداری متولی اصلی آن بود و باید به سرانجام می‌رسید، اشاره کرد.

وی به پردازش سیما و منظر شهری اشاره و تصریح کرد: پیاده‌راه بوعلی در این بخش جای داشت که نزدیک به دو دهه مدیران شهری به دنبال تحقق آن بودند اما به دلایل مختلف از جمله عدم تعامل و مدیریت شهری به سرانجام نرسید که در دوره چهارم با تعامل اعضای شورا این امر اتفاق افتاد و شاهد بودیم قدمی در انجام این رسالت مهم برداشته شده و شور و نشاط اجتماعی در بین مردم ایجاد شده است.

این عضو شورای اسلامی شهر همدان اضافه کرد: در پردازش سیمای شهری کمیته سیما و منظر شهری ایجاد شد که تأکید بر معماری و شهرسازی اسلامی بود به طوریکه نماها و جداره‌هایی در حال اجرا در شهر در آن کمیته ارائه می‌شد و شورا نیز تأثیرگذاری زیادی در این امر داشت.

وی اظهار کرد: در مباحث کلان کمیسیون فنی و عمرانی، تفکرات و آیتم‌های کلی را در این بحث گنجانده و به شهرداری در راستای سرلوحه قرار دادن اقدامات ارائه دادیم.

وی در ادامه با اشاره به تدوین بودجه‌ها، تصریح کرد: اعضای شورای شهر، در این مسأله نیز حساسیت زیادی داشتند و همواره در مباحث عمرانی سعی شد تا به نیاز شهر توجه ویژه‌ای شود.

وی با بیان اینکه در دوره چهارم شورا، اداره آسفالت تدوین و مصوب شد، اظهار کرد: در این دوره نظارت نخبه‌ای و کلی گوشزد شد و در ادامه نیز در حوزه فضاهای شهری و در محدوده قانون شهری با تعامل با ادارات راه و شهرسازی و جهادکشاورزی و استانداری موفق شدیم تا تهیه طرح حریم را پیشنهاد دهیم چرا که حریم شهر یکی از نقاط مشکل‌ساز در مناطق شهری است.

طبی‌مسرور یادآور شد: در زمینه تدوین پردازش شهری می‌توان به گسترش 150 هکتار زمینی اشاره کرد که از محدوده قانون شهر کم شده بود و شهرداری نمی‌توانست در این مورد مجوز قانونی ارائه دهد بنابراین شورای شهر ورود پیدا کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نواقص عملکرد شورای چهارم، عنوان کرد: یکی از عمده‌ترین نواقص این دوره که در ادامه مدیریت شهری و شورا بود، می‌توان به مواردی از تعامل بیشتر در شورا و نگرش جناحی و گروهی اشاره کرد که اگر این موارد بیشتر رعایت می‌شد شاهد عملکرد بهتری در مدیریت شهری بودیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات شورای دوره چهارم، آنالیز اهداف و وعده‌های اعضای شورا بود که از 40 مورد هدف کلی، 85 درصد این اهداف در شورای شهر مصوب و در راستای اجرایی شدن به شهرداری ارسال شد و در فاز اجرا اگر قوی‌تر عمل می‌شد یا اینکه اگر بودجه‌ها بهنگام تأمین می‌شد، دچار رکود در ساخت‌وساز نمی‌شدیم و پیش‌بینی بودجه نیز دچار تزلزل نمی‌شد.

وی با تأکید بر اولویت‌بندی اجرای پروژه‌ها و با بیان اینکه این اقدام آنچنان که باید نتیجه بهتری می‌گرفت اتفاق نیفتاد، اضافه کرد: همچنین یکی دیگر از ضعف‌های شورای دوره چهارم، عدم اطلاع عمومی شوراها از وظایف و مسئولیت‌های شورای شهر بود که باعث تضعیف شد.

طبی‌مسرور در بخش دیگری به پل سردار همدانی اشاره کرد و گفت: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، قرار بود بودجه موردنظر محقق شود اما این اتفاق نیفتاد.

وی اظهار کرد: از آنجایی‌که ساماندهی ورودی شهر، جزء آبروی شهر و اهداف و شعارهای اعضا بود، تقاطع سردار همدانی با وجود اینکه می‌خواهد مباحث ترافیکی و آمد و شد شهری را سامان دهد و به عنوان المان و یادمانی ماندگار نیز مطرح شود بنابراین در تهیه طرح این پل اعضا حساس بودند به طوریکه در راستای رسیدن به شعار سیمای اسلامی وارد شدیم و شکل ظاهری پل را در این راستا طراحی کردیم.

وی عنوان کرد: در بخش تأمین سرمایه از منابعی محقق و تصویب شد تا از منابع غیرمالی و اموال منقول این بودجه اختصاص پیدا کند و تا کنون با پیشرفت 20 درصدی بخشی از پرداخت بدهی به پیمانکار نیز محقق شده است.

این عضو شورا با بیان اینکه هماهنگی خوبی با دستگاه‌های خدمات‌رسان محقق شده، گفت: در حال حاضر شاهد ادامه کار توسط پیمانکار هستیم و مرحله بتن‌ریزی و ستون‌ها در شرف انجام است و فاز دوم نیز که مرحله عرشه‌گذاری است، با سرعت انجام می‌شود.

وی به پارکینگ برج زاگرس اشاره و عنوان کرد: با توجه به اینکه تا شعاع 200 متری امکان اجرای پارکینگ وجود دارد، طی جلساتی با استانداری مقرر شد پارکینگ این برج در فاصله‌ای نزدیک در زمین بیمارستان اکباتان به صورت زیرزمین احداث شود و در روی آن نیز فضای سبز و پارک درنظر گرفته شده است.

عضو شورای اسلامی شهر همدان گفت: سیاسی شدن بخش زیادی از تصمیمات شورای شهر از نقاط ضعف شورای چهارم است.

ابراهیم مولوی اظهار کرد: عدم توفیق در ساماندهی ورودی‌های 3گانه شهر از کارهای ناموفق شورای چهارم بوده است که البته بخشی از این موضوع به شهرداری برمی‌گردد.

وی افزود: واقعیت شورای چهارم این است که همه بار شورا در اینن دوره به دوش 5 یا 6 نفر بوده و بقیه تماشاچی بوده و برای کارهای دیگری به شورا آمده بودند.

مولوی با بیان اینکه مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر برآیند و خروجی خوبی داشته است، عنوان کرد: پیاده‌راه‌سازی که مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی بوده در راستای انسان‌محوری و حذف ماشین از کالبد تاریخی همدان ظرف 5 ماه با 7.5 میلیارد تومان و بهترین کیفیت انجام شده است اما شاهد این هستیم که شورای چهارم بازخواست می‌شود در حالیکه باید کسانی‌که این کار را انجام نداده‌اند، مورد بازخواست قرار گیرند.

این عضو شورای شهر همدان تصریح کرد: شورای چهارم وارث 70 درصد پروژه‌های نیمه‌تمام دوره‌های گذشته بوده و با وجود اینکه این پروژه‌ها برای شورا آسیب بود، شورای چهارم آن را به جان خرید و انجام داد.

وی حذف آب شرب از آبیاری فضای سبز همدان را یکی از عملکردهای خوب دوره چهارم شورا دانست و افزود: حذف آب شرب از آبیاری فضای سبز، احیای قنوات و و اجرای پیاده‌راه بوعلی در 5 ماه از اقدامات خوب شورای شهر در دوره چهارم است.

مولوی با اشاره به اینکه همدان به عنوان پایلوت شهر سبز پایدار انتخاب شد، تصریح کرد: شهر همدان به عنوان پایلوت شهر سبز پایدار انتخاب شد که در همایشی که با حضور رئیس سازمان محیط زیست کشور برگزار شد، این موافقت‌نامه مجددا امضا و برای 24 ماه آینده نیز تمدید شد اما متأسفانه در همدان با این موضوع سیاسی برخورد شد و حتی صداوسیما یک تیزر چندثانیه‌ای از این همایش پخش نکرد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای این انتخاب با استفاده از عکس‌های هوایی سال‌های گذشته توانستیم ثابت کنیم که همدان 8000 هکتار فضای سبز، باغ و بیشه دارد علاوه بر آن، پیاده‌راه‌سازی و نیروگاه خورشیدی و استفاده از خودروی برقی در راستای شهر سبز پایدار صورت گرفته است.

این عضو شورای شهر بیان کرد: در صورتی‌که بودجه اجازه دهد در سال آینده برق تمامی ساختمان‌های شهرداری و معابر با استفاده از نیروی خورشیدی تأمین خواهد شد.

مولوی یادآور شد: پارک جنگلی ولایت که از 3 سال قبل شروع شده است، به عنوان فیلتر سبزی برای همدان خواهد بود.

عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: پس از ایام انتخابات، اطلس فرهنگی ورزشی شهر همدان رونمایی می‌شود.

رضا غلامی‌خجسته اظهار کرد: در دور سوم شورای شهر همدان شعار ما «74 محله، 74 فرهنگسرا» بود که طبق این خواسته موفق به تملک 15 زمین شده و توانستیم تعدادی فرهنگسرا احداث و افتتاح کنیم.

وی اضافه کرد: در دوره چهارم ادامه این روند را مدنظر قرار داده و 83 زمین را برای تملک پیگیری کردیم که از این تعداد 70 زمین در تملک ما قرار گرفت و تا کنون توانستیم 23 فرهنگسرا و سالن ورزشی و فرهنگی افتتاح کنیم.

غلامی‌خجسته ادامه داد: در حال حاضر چهار فرهنگسرا آماده افتتاح بوده، 9 پروژه نیمه‌آماده و 18 زمینی که مجوز آنها اخذ شده و منتظر تزریق بودجه هستند، وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگسرا مکانی برای آماده‌سازی اقشار مختلف از جمله جوانان برای ورود به اماکنی چون مساجد است، گفت: یکی از حوزه‌های فعال در فرهنگسراها واحد اشتغال است که نباید از آن غافل بود.

این عضو شورای شهر یادآور شد: همچنین 15 زمین به مساجد، ان‌جی‌اّها، سپاه و حسینیه‌ها دادیم و یا مشارکتی ساخته شده و یا خودشان اقدام به ساخت کردند.

وی اظهار کرد: در زمین‌های تفکیکی ارتش 2 هزار سهم و در زمین‌های تفکیکی نیروی انتظامی سه هزار و 400 متر سهم داریم و تا کنون موفق شدیم 322 هزار متر زمین بگیریم.

وی در ادامه با بیان اینکه پس از ایام انتخابات، اطلس فرهنگی ورزشی شهر همدان رونمایی می‌شود، عنوان کرد: در حال حاضر موفق به تقویت تیم شهرداری شدیم که در جایگاه اول قرار دارد همچنین ورزش را به سمت محلات سوق دادیم و موفق به تشکیل 20 تیم در سطح شهر شدیم.

غلامی‌خجسته تصریح کرد: برای یادواره‌های شهدا بودجه‌ای مجزا اختصاص دادیم که با این وجود دیگر مراجعه به شهرداری نیاز نبوده بلکه باید به صورت مستقیم به معاون فرهنگی مراجعه تا به صورت مستقیم کار انجام شود.

وی به احداث پل طی چهار سال اخیر اشاره و تصریح کرد: طی این مدت موفق به احداث 9 پل و ایجاد 150 فضای سبز و پارک نواری شدیم.

وی با بیان اینکه عملکردهای مطلوبی در شورای دوره چهارم صورت گرفته، اظهار کرد: از جمله اقدامات می‌توان به ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی و ورزشی و دهکده ورزشی اشاره کرد.

عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: 300 میلیارد تومان بودجه برای سال 96 شهرداری تصویب شده که در آن تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و هزینه‌های عمرانی و جاری شهرداری نیز دیده شده است.

حسین قره‌باغی با بیان اینکه تمامی موضوعات مختلف در حوزه‌های عمرانی، فرهنگی، ترافیکی و ... به صورت ریز و جامع در کمیسیون بودجه شورا مطرح شده است، افزود: در دوره چهارم تصویب بودجه سالیانه شهرداری بر اساس تخصص و تجارب گذشته بوده بنابراین برای سال 96، شورا بودجه واقعی، تخصصی و شفافی را مصوب کرده است.

وی با بیان اینکه در این دوره در زمینه‌های پیشنهاد و پیش‌بینی بودجه شرایط اقتصادی جامعه و رکود نیز درنظر گرفته شده است، به سال اقتصاد مقاومتی اشاره و خاطرنشان کرد: در دوره چهارم شورای اسلامی از ریخت‌وپاش‌های غیرضروری شهرداری جلوگیری شد به طوریکه در چهارراه مزدقینه با انجام مهندسی ترافیکی از هزینه‌کرد 17 میلیارد تومان به منظور ایجاد پل جلوگیری به عمل آمد.

قره‌باغی با اشاره به اینکه در دوره چهارم مدیریت شورا تعرفه عوارضی، سالانه به صورت تخصصی و شفاف ارائه شد، افزود: برای تصویب دریافت این تعرفه شورای حاضر بیش از 40 روز وقت صرف کرد این درحالیست که در شورای پیشین با یک صلوات به تصویب می‌رساندند.

وی رایگان کردن عوارض هتل‌سازی را از جمله کارکردهای مثبت شهرداری در دوره چهارم عنوان کرد و گفت: در این دوره چندین هتل 5 ستاره و 4 ستاره احداث شده که در امر اشتغالزایی و صنعت گردشگری بسیار حائز اهمیت است.

قره‌باغی به چابک‌سازی شهرداری اشاره و خاطرنشان کرد: نیروهای بازنشسته در شهرداری همدان مورد بررسی قرار گرفته و 455 نفر از این نیروها در طول 3 سال اخیر بازنشسته شده است چرا که در جایی‌که جوانان بیکار فراوانی وجود دارد، نباید از بازنشستگان استفاده کرد.

این عضو شورای شهر همدان به نقاط ضعف دوره چهارم شورای شهر اشاره کرد و گفت: اعضای شورای شهر در این دوره همچون دوره‌های پیشین از ظرفیت دیگر ارگان‌ها و نهادها برای پیشبرد اهداف استفاده نکردند البته در این زمینه ضعف قانونی وجود دارد تا شورای شهر بتواند مدیریت یکپارچه شهر را انجام دهد.

قره‌باغی تصریح کرد: 300 میلیارد تومان بودجه برای سال 96 شهرداری تصویب شده که در آن تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و هزینه‌های عمرانی و جاری شهرداری نیز دیده شده است.

وی خاطرنشان کرد: در بودجه سال 96 شهرداری اولویت‌بندی مشخصی برای پروژه‌های مختلف شهرداری درنظر گرفته است که ابتدا تخصیص بودجه به برنامه ضروری سپس برنامه‌های غیرضروری که در صورت تخصیص نیافتن اعتبارات مردم و اعضای شورا متضرر نشوند و در اولویت سوم نیز اگر بودجه افزایشی بود، به برنامه‌ها و پروژه‌های در اولویت سوم اختصاص یابد.

این عضو شورای شهر همدان یادآور شد: بودجه سال 96 بر اساس بازنگری در نقاط قوت و ضعف بودجه سال‌های پیشین انجام گرفته است.

عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: متأسفانه در دوره چهارم اعضای شورا کمی بیش از اندازه وارد سیاست شدند.

علی‌اکبر نظری با تأکید بر اینکه شورا یک نهاد خدمتی است، اظهار کرد: شورا باید یک نهاد خدمتی باشد نه نهاد سیاسی، گرچه اعضای شورا باید دیدگاه سیاسی داشته باشند اما نباید شورا را به چالش‌های سیاسی کشاند چرا که در این صورت آسیب‌های زیادی متوجه شوراها خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: اگر شورا وارد چالش‌های سیاسی نشود با فراغت بیشتری به حل مشکلات مردم خواهد پرداخت.

این عضو شورای شهر متخص بودن اعضای شورا در سمت‌هایشان را از جمله اصلی‌ترین نکات قوت شورای چهارم خواند و تصریح کرد: شورای چهارم طرح‌های ناتمامی دارد که باید در شورای بعدی به اتمام برسد اما نمی‌توان این پروژه‌ها را ناقص نامید.

وی با تأکید بر اینکه شورا یک نهاد سیاست‌گذار است، یادآور شد: بر اساس خط و مشی ترسیم شده توسط شورا، شهرداری برنامه‌ریزی انجام می‌دهد و آنچه در شورا به تصویب می‌رسد، برنامه‌های شهرداری است.

نظری تأکید کرد: خروجی عملکرد شورا حاصل خردجمعی است و هیچ‌کس نمی‌تواند شعار دهد که من کاری را انجام می‌دهم و یا اینکه من فلان کار را انجام داده‌ام.

وی با بیان اینکه شورای حاضر نخستین شورایی بود که به صورت جدی بخش خصوصی را وارد عرصه عمل کرد، ادامه داد: سرمایه‌گذاری 170میلیاردیبخش خصوصی در باب میدان‌بار، جذب سرمایه‌گذاران مختلف برای ساخت چندین هتل در همدان و ... از جمله نقاط قوت شورای شهر بوده است.

وی درباره خدمات انجام شده در پایین‌شهر نیز گفت: بیشترین خدمات شورای شهر در حاشیه‌شهر بوده است که از جمله آنها می‌توان به احداث چندین مورد فرهنگسرا، پارک و مجموعه‌های ورزشی اشاره کرد.

نظری خاطرنشان کرد: اگر اعضای شورای چهارم تفاهم بیشتری با یکدیگر داشتند، می‌توانستند بهترین طرح‌ها و برنامه‌ها را به ارمغان بیاورند.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه در دوره چهارم اعضای شورا کمی بیش از اندازه وارد سیاست شدند، افزود: غلظت بیش از اندازه سیاست موجب شد تا خواسته‌های مردم به حد مطلوب اجرایی نشود.

عضو شورای شهر همدان با اشاره به پل سردار همدانی گفت: ساخت تمامی پل‌ها در تمامی نقاط دنیا زمان‌بر است و بودجه یکی از دلایل طولانی شدن زمان ساخت است.

وی ادامه داد: هیچ‌کس نمی‌تواند زمان مشخصی را برای ساخت یک پل کوتاه‌تر کند چرا که نکات فنی باید رعایت شود و از منظر تخصصی استحکام کافی را داشته باشد.

نظری درباره نرم‌افزارهای لازم برای استفاده بهتر از فرهنگسراها نیز گفت: مشکل مکان در زمینه فرهنگی نداریم بلکه مشکل اصلی جذب اندیشمندان و در واقع نرم‌افزارهایی برای استفاده بهتر از این مکان‌هاست تا خواسته‌های مقام معظم رهبری محقق شود.

یکی دیگر از اعضای شورای شهر همدان درباره فضاسازی مجتمع تفریحی برای بانوان اعلام کرد: همدان دارای ظرفیت مناسبی برای ایجاد فضاهای تفریحی ویژه بانوان است به طوریکه یکی از فضاهایی که می‌تواند در این زمینه به عنوان پارک ورزش بانوان ایجاد شود، فضای سبزی در انتهای شهرک بهشتی است که در این فضا امکان ساخت‌وساز شهری وجود ندارد و بانوان می‌توانند بدون رعایت حجاب در این پارک حضور پیدا کنند.

نرگس نورالله‌زاده عنوان کرد: فضاهای محصور اطراف پارک بانوان به منظور گسترش آن، با همکاری اداره تربیت‌بدنی تملک شده است و به زودی به بخش اصلی پارک اضافه می‌شود و امکاناتی از قبیل باشگاه ورزشی و فضای ویزه کودک و مادر نیز به بخش اصلی پارک افزوده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بررسی فضاهای سبز مناسب برای مجتمع تفریحی بانوان در مناطق 3 و 4 توسط استانداری در حال شناسایی است.


انتهای پیام

نظر شما