شناسهٔ خبر: 1900688 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رئیس مرکز رشد واحدهای فناوری استان اردبیل:

بحران آب پاسخی علمی می‌خواهد

رئیس مرکز رشد واحدهای فناوری استان اردبیل گفت: بحران آب مشکلی جهانی است و دلیل علمی دارد که باید پاسخ علمی به آن داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، عبدالقیوم قلی‌پور پیش از ظهر امروز در اولین جلسه کمیته فنی اتاق فکر و هم‌اندیشی جهاد کشاورزی اردبیل اظهار کرد: با تغییرات هوایی و افزایش دما زمینه برای بخار آب بیشتر می‌شود و این تغییرات جهانی است اما باید ببینیم کشورهای دیگر این مسئله را چگونه مدیریت کرده‌اند که با مشکلات پیش‌رو مواجه نشوند.

وی افزود: ما می‌توانیم با مدیریت مناسب آب‌های موجود منطقه این بحران را پشت سر بگذاریم و آب کمتری را از دست بدهیم.

رئیس مرکز رشد واحدهای فناوری استان اردبیل گفت: بحران آب مشکلی جهانی است و دلیل علمی دارد که باید پاسخ علمی به آن داد.

قلی‌پور بیان کرد: در حال حاضر از بیشتر ذخایر خدادادی استفاده می‌کنیم در حالی که باید مدیریت طوری باشد که ذخیره آب را حفظ کنیم.

این مسئول با بیان اینکه با کشت دوم مخالفتی وجود ندارد، تصریح کرد: کشت دوم باید انجام گیرد اما در این کشت نباید از گیاهانی استفاده شود که مصرف آب زیادی دارند بلکه گیاهان مورد استفاده در این کشت باید آب مورد نیاز خاک را حفظ کنند و آب کمتری را مصرف کنند.

مسئول راه‌اندازی پارک فناوری استان گفت: اگر بر روی خاک پوشش گیاهی داشته باشیم زمان زیادی طول می‌کشد تا آب تبخیر شود و این امر به ذخیره آب کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این جلسه نماینده سازمان جهاد کشاورزی نیز در سخنانی به بحث آموزش و ترویج تحقیقات کشاورزی اشاره کرد و افزود: از فصل تابستان سطح الگوی کشت که محصولات پرآب بود تقریباً ممنوع شد.

خلیلی به اهداف برگزاری این اتاق فکر اشاره کرد و گفت: با برگزاری این اتاق و بررسی مسائل حوزه کشاورزی استان سعی می‌کنیم یک بازوی مشورتی برای مدیران باشیم و با شناسایی فرصت‌ها، تهدیدها را از بین ببریم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این اتاق فکر که با حضور کارشناسان و مسئولان حوزه کشاورزی برگزار شده بود حاضران به بیان مسائل مربوط به حوزه خود در خصوص کشاورزی پرداختند.

اعلام کمبود اعتبارات در حوزه عملیاتی کردن تحقیقات کشاورزی و نبود منابع مالی در این زمینه یکی از مسائل مطرح شده بود که سبب بی‌نتیجه ماندن تحقیقات می‌شود.

توجه به امر پژوهش و تحقیقات و انسجام یافتن اولویت‌ها بر اساس نیاز منطقه از دیگر مواردی بود که در این جلسه به آن اشاره شد.

تاکید بر بحران آب در حوزه کشاورزی استان اردبیل و تدوین برنامه‌های تحقیقاتی توسط اعضای اتاق فکر یکی دیگر از مسائلی بود که در این جلسه مطرح شد.

بررسی خسارات وارده به مزارع گندم و سیب‌زمینی منطقه از دیگر مباحثی بود که توسط اعضا مطرح شد.

انتهای پیام/62002/ق30/ف4004

نظر شما