شناسهٔ خبر: 1900672 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

امام جمعه ماکو:

عزاداری امام حسین(ع) به مسجد محوری سوق یابد

خبرگزاری تسنیم: امام جمعه ماکو گفت: عزاداری‌های امام حسین(ع) از خیابان محوری به مسجد محوری و از مداح محوری به روحانی محوری سوق یابد.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام ایوب رنجبری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ارومیه، با اشاره به آئین عزاداری امام حسین (ع)، اظهار کرد: عاشورا بر مکتب ما تاثیرگذار است به طوری که حیات ما از مکتب امام حسین(ع) و عزاداری برای آن حضرت نشات گرفته است.

وی با بیان اینکه امروز کیفیت عزاداری از موضوعات مهم در خصوص نهضت عاشورا است، بیان کرد: وظیفه ما در ارتباط با نیامیختن عزاداری امام حسین (ع) با خرافات این است که ابتدا معنا و مفهوم خرافات را با معیارها و شاخص‌های تعیین‌شده شناسایی کرده و با افزودن معرفت و بصیرت خود تلاش کنیم که عزاداری‌های ما با خرافات نیامیزد.

رنجبری به بدعت‌های محتوایی، ظاهری و شکلی وارد شده در آئین عزاداری امام حسین (ع) اشاره کرد و گفت: برخی اشعار و آلات موسیقی وارد این آئین شده است که هیچ سنخیتی با منابع دینی ندارند و نیز برخی از عزاداری‌ها به جای مسجدمحوری خیابان‌محور شده‌ و مداح‌محوری جای روحانی‌محوری را گرفته است.

امام جمعه ماکو با اشاره به آغاز عزاداری امام حسین (ع) از ابتدای خلقت انسان افزود: پس از عصر عاشورا حضرت زینب (س) و زین‌العابدین (ع) سعی کردند مکتب عاشورا را در بین مسلمانان حفظ کنند و می‌توان گفت از آن زمان عزاداری برای امام حسین (ع) و یاران باوفایش به صورت شکلی آغاز شد.

رنجبری تصریح کرد: طبق روایات و احادیث به جا مانده سفارش شده است که عزاداری‌های امام حسین(ع) توام با خلوص، بصیرت و معرفت باشد و فقط شور حسینی را مدنظر قرار ندهیم بلکه شعور و بصیرت حسینی را به همراه عزاداری‌ها وارد زندگی خود کنیم.

انتهای پیام/ ب

نظر شما