شناسهٔ خبر: 19005646 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در گزیده اخبار سیاسی 3 اردیبهشت بخوانید؛

قبول توافق هسته ای از سوی ترامپ/تلگرام صوتی خلاف امنیت کشور /اولین نطق میان دستور عارف و...

71381

دادستان کل کشورتلگرام صوتی را خلاف امنیت کشور دانست، قبول توافق هسته ای از سوی ترامپ ، اولین نطق میان دستور عارف در مجلس دهم، گزارشی از سفر وزرای خارجی به ایران در چهار سال گذشته، امضا سند نهایی بازطراحی راکتور اراک امضا و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز یکشنبه 3 اردیبهشت ۱۳۹۶ است.

صاحب‌خبر -

دریادار سیاری الحاق ناو موشک‌انداز در دریای خزر به نیروی دریایی ارتش خبر داد.فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به حضور شناورهایی دریایی در شمال و جنوب کشور گفت: امسال در جنوب کشور ناو موشک‌انداز، ناوشکن موشک‌انداز و زیردریایی به نیرو الحاق شده و در شمال نیز ناو موشک‌انداز الحاق خواهیم کرد.همچنین با حضور دریادار حبیب الله سیاری، علاوه بر افتتاح سامانه شبیه ساز خودرو در واحد ترابری مجموعه آموزشی شهید نامجوی مرکز آموزش های تخصصی باقرالعلوم ، از یادمان شهید گمنام آرمیده در این مجموعه آموزشی نیز رونمایی شد .

دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی تاکید کرد: در داخل ایران، نگرانی برای ظهور گروه‌های افراطی مانند داعش وجود ندارد، چون علمای اهل سنت تماما دشمن داعش هستند.وی گفت: مردم و علمای شیعه و سنی در  ایران، اجازه نمی‌دهند که گروه‌های افراطی اعلام وجود کنند و همگی با برخورداری از اخلاق و همزیستی مسالمت‌آمیز، به زندگی آرام در کنار یکدیگر عادت دارند و در کمال آرامش و امنیت، با هم زندگی می کنند.

صبح یکشنبه به منظور افتتاح پروژه های عمرانی و صنعتی، رییس‌ جمهور وارد قزوین شد‎.‎حسن روحانی در بدو ورود به ایستگاه راه‌آهن قزوین در جمع خبرنگاران با اظهار خوشحالی از سفر به شهر تاریخی قزوین به برنامه‌های این سفر اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌های سفر به استان قزوین شرکت در اجلاس بین المللی مجمع جهانی شهرهای اسلامی است و برنامه دیگر افتتاح طرح‌ها و پروژه‌هایی است که در جریان سفرهای قبلی به مردم استان وعده داده بودیم.رییس جمهور در پنجمین اجلاس بین المللی مجمع جهانی شهرهای اسلامی، گفت: تامین هزینه های شهر از مسیرهای نادرست مانند تراکم فروشی، فروش حقوق مردم و نسل ها است.روحانی با تاکید بر اینکه "ساختمان ها باید محل آرامش مردم باشد نه ابزار سود آوری"، اظهارداشت: پیدا کردن منابع مشروع و سالم درآمدی برای شهرها ضروری است و دولت آماده همکاری و تهیه لوایح لازم است.

جهت ارائه گزارش از وضعیت اشتغال برگزار شد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ارائه گزارش درباره آخرین وضعیت اشتغال صبح امروز جلسه غیرعلنی مجلس حضور یافت.همچنین رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در این جلسه غیرعلنی به ارائه گزارش درخصوص وضعیت اشتغال پرداخت.لاریجانی نیز با اشاره به  جلسه غیرعلنی مجلس از پیگیری وضعیت اشتغال و بیکاری در قالب یک کارگروه خبر دادئ گفت:از وزیر کار خواستیم تا گزارشی را در مورد وضعیت اشتغال که موضوع مهمی است ارائه کنند. البته مساله بیکاری هم که اولویت امسال کشور است و رهبری هم تاکید کرده‌اند جزو مسائل کلانی است که مجلس به جد دنبال می‌کند.

***

 حضور محمدرضا عارف در مجمع اسلامی دانشجویان کشور

 محمدرضا عارف نیز در اولین نطق میان دستور در مجلس دهم در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) برجام را موفقیت بزرگ تمام ارکان نظام عنوان کرد و گفت: از تخریب آن و همچنین از معرفی آن به عنوان تنها نسخه شفابخش باید پرهیز شود و با تدابیر خردمندانه مورد رصد و مدیریت قرار گیرد.مردم، نخبگان و فعالان اقتصادی کشورمان خواستار توافق هسته‌ای بودند تا بتوانند در امنیت، صلح و آرامش به رشد و رونق اقتصادی دست یابند. اکنون در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، این مهم نباید به بهانه کشمکش‌های انتخاباتی، مورد خدشه و تهدید قرار گیرد.رییس فراکسیون امید مجلس از رییس جمهور درخواست کرد با استفاده از جایگاه قانونی خود و با رایزنی با ارکان نظام، زمینه رفع حصر و برطرف شدن محدودیت‌های موجود را فراهم کند.

مصوبات محیط زیستی مجلس

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با حضور ۲۱۸ نفر از نمایندگان و به ریاست علی لاریجانی آغاز و ادامه رسیدگی به لایحه حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌های کشور، طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران (اعاده شده از شورای نگهبان)، ‌طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد (اعاده شده از شورای نگهبان)، لایحه موافقتنامه همکاری‌های اقتصادی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری لهستان (اعاده شده از شورای نگهبان) در دستور کار امروز مجلس قرار دارد.با تصویب مجلس جریمه ۳ تا ۵ برابری لطمه زنندگان به محیط زیست شد.نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به لایحه حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌های کشور جریمه متخلفان از قانون را بر حسب تشخیص مرجع قضایی به سه تا پنج برابر خسارات وارده تعیین کردند.

***

سند نهایی بازطراحی راکتور اراک روز یک‌شنبه در وین امضا شد. علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی پیش از این از تکمیل شدن مذاکرات مربوط به بازطراحی راکتور اراک خبر داده بود.بر اساس سند نهایی، جمهوری اسلامی ایران به عنوان کارفرما و صاحب پروژه و چین به عنوان هماهنگ‌کننده ایران و ۱+۵ تلقی می‌شود. به گفته رییس سازمان انرژی اتمی، قرارداد بازطراحی راکتور اراک حدود ۲۰۰ صفحه است که جزئیات بسیار فراوانی را دارد و ابعاد مختلف این همکاری را پوشش می‌دهد.

وزیر خارجه کشورمان صبح روز یکشنبه به منظور شرکت در اجلاس «ده تمدن کهن جهان» در راس هیاتی وارد آتن شد. ظریف در جریان سفر خود به آتن علاوه بر شرکت در اجلاس مذکور با تعدادی مقامات یونانی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.محمد جواد ظریف همچنین در مقاله ای به تشریح چگونگی مقابله با زمینه‌های گسترش تروریسم و افراط گرایی پرداخته است که  روزنامه الرای کویت در شماره امروز خود  این مقاله‌ را  منتشر کرد.

ایران و آمریکا

ایران و آمریکا

نشریه فارین افرز در گزارشی با اشاره به رویکرد اخیر واشنگتن برای اتخاذ سیاست‌های خصمانه‌تر در قبال ایران نوشت:‌ تلاش برای تضعیف ایران در منطقه و انزوای این کار نتیجه‌ای جز افزایش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن و خطر وقوع جنگی دیگر در منطقه پرآشوب خاورمیانه نخواهد داشت، آمریکا بهتر است که قدرت ایران را به حساب بیاورد.به نوشته نشریه فارین افرز، تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ، آمریکا آشکارا رویکردی تقابلی در قبال ایران اتخاذ کرده است. این‌که چگونه این رویکرد به سیاست تبدیل خواهد شد، به دو مساله مهم وابسته است. اول این‌که ترامپ قرار است چه کاری با توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ انجام دهد که در دوران باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین آمریکا حاصل شد. دوم این که، دولت ترامپ تا چه حد قصد دارد موقعیت ایران را در خاورمیانه تضعیف کند.

مایک پنس

معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفت: دونالد ترامپ به روشنی مشخص کرده است که ما توافق هسته‌ای را قبول خواهیم کرد اما این به معنی تحسین این توافق نیست.مایک پنس افزود: رئیس‌جمهور هیچ‌گاه برای نشان دادن ناامیدی‌اش نسبت به توافقات بین‌المللی به ویژه این توافق "موسوم" به توافق هسته‌ای با ایران خجالت‌ زده نبوده است.

***

دیدار وزیر امور خارجه فرانسه با ظریف

گزارشی از سفر وزرای خارجی به ایران در چهار سال گذشته

کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا در طول چهار سال گذشته پس از شکست پروژه ایران‌ هراسی و امنیتی‌سازی ایران، بارها به اشکال مختلف علاقه و رغبت‌شان را برای گسترش روابط با تهران و حضور جدی‌تر در بازار ایران ابراز کردند.بر اساس آمار اعلام شده تاکنون وزیران خارجه اروپایی ۵۴ بار به تهران سفر کرده‌اند و در مقابل محمدجواد ظریف نیز در پاسخ به دعوت همتایان خود یا به منظور شرکت در اجلاس‌های بین‌المللی ۴۶ بار به کشورهای اروپایی سفر کرده‌ است. آمار ارائه شده جدا از سفر دیگر مقامات ارشد اروپایی به تهران یا بالعکس است. این آمار حاکی از آن است که با وجود باز شدن فضای سیاسی و دیپلماتیک و نیز اعتماد سازی میان ایران و کشورهای مختلف، اما این کشورهای اروپایی و دیگر کشورها بوده‌اند که به تعامل با ایران و بازگشت به روابط سطح بالا تمایل جدی دارند.

در حوز منطقه نیزدبیر شورای عالی امنیت ملی شنبه شب در تماس تلفنی با حنیف اتمر همتای افغانستانی خود، ضمن محکوم کردن حمله طالبان به یک پادگان در ولایت بلخ، کشته شدن تعداد زیادی از سربازان شجاع این کشور را به ملت و دولت افغانستان تسلیت گفت.شمخانی افزود:برخی کشورهای منطقه به دنبال ناامن سازی و تضعیف ساختار امنیتی و انتظامی افغانستان به منظور ایجاد زمینه برای انتقال تروریست‌های شکست خورده در عراق و سوریه به این کشور هستند.

آملی لاریجانی . رییس قوه قضاییه

رییس قوه قضاییه  با بیان اینکه  نیروی انتظامی بر حسب قانون ارتباط تنگاتنگی با قوه قضاییه دارد و تفاهم خوبی هم بین این دو بوده است،گفت: تفاهم بین دو دستگاه باعث ارتقای امنیت در کشور خواهد بود.آیت الله صادق آملی لاریجانی در اختتامیه بیست و دومین همایش سراسری فرماندهان، روسا و مدیران ناجا اظهار کرد: امنیت در کشور یک نیاز اساسی و یک مسئولیت بسیار عظیم و خدمت گسترده بر عهده نیروی انتظامی است.

دادستان کل کشور از مشخص شدن ضوابط استفاده از رسانه‌های مکتوب در جلسه امروز(شنبه) کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات، خبر داد و درباره فیلتر تماس صوتی تلگرام نیز گفت: مایل نیستیم که یک‌سری امکانات و یا احیانا چیزهایی که قابل استفاده عموم است محدود شود ولی به چند نکته باید اشاره کنم. برای ما در سراسر کشور آنچه که خیلی مهم است بحث امنیت کشور است. در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که چهار طرف کشورمان آتش، جنگ و خونریزی و جنایت همه را به وحشت انداخته، ولی کشور ما آرام است و امنیت ارزشمندی دارد که آسان به دست نیامده و هزینه‌های زیادی را نظام و مردم متحمل شده‌اند.

وی درباره بازداشت تعدادی از مدیران کانال‌های تلگرامی نیز گفت: پرونده در دست رسیدگی است و تحقیقات تکمیل نشده؛ لذا به جزئیات نمی‌پردازم ولی باید گفت که این افراد در راستای مسائل انتخاباتی حرکت می‌کردند، اطلاعاتی به دستگاه قضایی رسید که یک‌سری اقدامات مجرمانه مرتکب شده‌اند و دستگاه قضایی ورود پیدا کرد و تعدادی دستگیر شدند و دلایلی به دست آمد که با اهداف خاصی این اقدامات را انجام می‌دادند و برخی آزاد شدند و برخی در بازداشت هستند.

اخبار انتخاباتی ایسنا در روز سوم اردیبهشت را نیز می‌توانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام

نظر شما