شناسهٔ خبر: 19001615 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

انارستان های ساوه کف بُر شدند/ کشاورزان منتظر تحقق وعده های مسئولان + تصاویر

درختان انار خزان ندیده از سرمای ناگهانی سال گذشته،به شدت آسیب دید و حالا انارکاران مجبورند درختان انار را کف بر کنند و شاخه های خشکیده آن را همراه با دلی غمگین به آتش بکشند و نظاره گر دود های سفیدش باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نارخبر، سرزمین ساوه به زرخیز بودن خاکش معروف است و بارش باران و برف می تواند علاوه برکاهش عطش زمین، موجب  سرسبزی دشت ها وسرخی درختان انارستان هایش شود.

اما این برف و باران می تواند در زمان نامناسب ببارد و با یخبندان ناگهانی موجب خسارت به کشاورزان زخم خورده از خشکسالی ها شود تا دود سفید آتش حاصل از درختان خشکیده، دشت های ساوه را پر کند.

برودت هوا در اواخر پاییز گذشته شدت یافت طوری که در کنار برف و بارانی که بر زمین نشست، سرمای شدید و ناگهانی دمای هوا، لطمات جبران ناپذیری را به محصولات کشاورزی ساوه به ویژه انارهای به خواب نرفته، وارد کرد.

درختان انار خزان ندیده، از این سرمای ناگهانی به شدت آسیب دید طوری که حالا انارکاران مجبورند همانند یخبندان سال ۸۶  درختان انار را کف بر کنند و درختان خشکیده آن را همراه با دل غمگین به آتش بکشند و نظاره گر دود های سفیدش باشند.

اما این روزها کشاورزان منتظر تحقق وعده های مسئولین برای حداقل کمک ها هستند تا کمر خمیده خود را تا حدی راست کنند.

تعدادی از این کشاورزان خواستار پرداخت زودتر مسئولین شدند و نوش دارو بعد از مرگ سهراب را کم اثر می دانستند زیرا در این برهه می توانند با این مبالغ، جانی دوباره به زمین دهند ولی با گذر زمان برخی اقدامات دیگر موثر نیست.

طبق گفته مهدی آزاد؛ مسئول نمایندگی صندوق بیمه کشاورزی ساوه به خبرنگار نارخبر، از اوایل اردیبهشت ماه پرداخت تسهیلات مصوب به ۱۰هزار هکتار از باغات خسارت دیده ساوه آغاز می شود.

وی افزود: بابت هر هکتار ۷ میلیون تومان پرداخت می شود که در مجموع ۷۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

آزاد بیان کرد: این تسهیلات با توجه به سه سال لازم برای باردهی مجدد درختان با تنفس سه ساله است که بعد از آن در ۷ سال بازپرداخت می شود.

وی شرح داد: در واقع این وام ۱۰ ساله با سود حدود ۱۰ درصد می شود که کمکی برای باغداران است.

در ادامه تصاویر خبرنگار نارخبر را از کف برکردن و سوزاندن درختان انار ببینید.

سرمازدگی انار ساوه

سرمازدگی انار ساوه

سرمازدگی انار ساوه

سرمازدگی انار ساوه

سرمازدگی انار ساوه

سرمازدگی انار ساوه

سرمازدگی انار ساوه

سرمازدگی انار ساوه

سرمازدگی انار ساوه

سرمازدگی انار ساوه

سرمازدگی انار ساوه

سرمازدگی انار ساوه

انتهای پیام/

نظر شما