شناسهٔ خبر: 19000746 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

به مناسبت سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع)

از «زندان بی‌حصار» تا «بهشتی درون سیاهچال»/ ۷ کتاب خواندنی برای آشنایی با امام هفتم

بسته کتاب پیش رو معرفی ۷ عنوان کتاب در ارتباط با سیره عملی و زندگانی امام هفتم شیعیان، امام موسی کاظم(ع) است.

صاحب‌خبر -
امام موسی کاظم

سرویس فرهنگی فردا: 25 رجب یادآور یکی از تلخ‌ترین روزهای تاریخ تشیع است؛ روزی که در آن هفتمین امام شیعیان، حضرت امام موسی کاظم(ع) به شهادت رسیدند. 

به مناسبت فرارسیدن این روز به بررسی مهم‌ترین کتاب‌های نوشته شده در ارتباط با شخصیت و سیره این امام بزرگ رفتیم. چرا که بدون شک برای راهیابی به مسیر صحیح زندگی الهی و الگو گرفتن نیازمند مطالعه هر چه بیشتر سبک سلوک آن انوار درخشان هستیم. این بسته دربردارنده معرفی سیزده عنوان کتاب است که به بیان و توضیح هر چه بیشتر زندگانی و سیره رفتاری امام کاظم علیه السلام  پرداخته و دریچه ی جدیدی را برای شناخت بیش از پیش ان حضرات بر مخاطبین بگشاید.

گزارش لحظه به لحظه از شهادت امام کاظم(ع)

گزارش لحظه به لحظه از شهادت امام کاظم(ع) از جمله کتاب‌های کوتاه اما خواندنی است که در قالب داستانی مستند به بررسی چگونگی دستگیری ایشان و انتقال امام به زندان های بصره و بغداد و اتفاقات به وجود آمده در این مدت تا زمان شهادتشان در زندان به دستور هارون الرشید است.

این کتاب توسط محمدرضا انصاری نوشته شده و انتشارات دلیل ما آن را منتشر کرده است و در آن پنج بخش با عناوین «وداع با مدینه»، «پیشگویی درباره ی زندان»، «نقشه هارون در مدینه»، «دستگیری در حرم پیامبر»، «انتقال امام از مدینه»، «نامه برای امام رضا»، «زندان بصره»، «دیدار شیعیان در بصره» ذکر شده است.

ماه در محاق

مهدی قزلی از آن دسته نویسندگانی است که قلم روان و نوشته‌های خواندنی‌اش طرفداران خاص خود را دارد. او در میان انبوه سوژه‌هایی که تا به امروز به سراغش رفته، دست به نگارش زندگینامه امام موسی کاظم(ع) زده است. او در کتاب «ماه در محاق» با استفاده از منابع تاریخی موجود و ظرفیت قصه‌گویی خود از طریق بیان حکایت‌ها و داستان‌هایی جالب به معرفی شخصیت این امام همام پرداخته است. 

این کتاب توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.

زندان بی‌حصار

بدون شک یکی از بهترین راه‌های ترویج معارف اهل بیت بیان حکایت‌ها و داستان‌هایی است که روایتگر سیره عملی این بزرگواران در زندگی شخصی و اجتماعیشان بوده است؛ کتاب «زندان بی‌حصار» با همین نگرش نوشته شده است. کتابی که غلامرضا آبروی نگارش آن را برعهده داشته و حاوی 23 عنوان داستان در ارتباط با شخصیت امام موسی کاظم(ع) است که در آن داستان‌هایی در مورد دوران تولد و کودکی امام، امامت، معجزات و کرامات ایشان به چشم می‌خورد.

انتشارات مدرسه این اثر را روانه بازار نشر کرده است.

سخنان حضرت موسی بن جعفر(ع)

مرور سخنان اهل بیت(ع) و بهره‌گیری از مفاهیم و نکات ارزشمندی که در این بیانات وجود دارد، یکی دیگر از راه‌هایی است که می‌توان با آن از این منابع عظیم هدایت بهره‌مند شد و چه بهتر که این سخنان در قالب یک مجموع و به عنوان یک کتاب در اختیار ما باشد تا بتوانیم با رجوع به آن در سریع‌ترین زمان ممکن به این چشمه هدایت دست پیدا کنیم.

کتاب سخنان حضرت موسی بن جعفر(ع) که توسط سیدمحمدتقی حکیم نوشته شده است، اثری با همین محوریت است که در آن نویسنده با ذکر مباحث اخلاقی، اعتقادی، کلامی و ... به آوردن سخنانی از امام موسی کاظم (ع) به بررسی دیدگاه اهل بیت در ارتباط با هر کدام از این سرفصل‌ها پرداخته است.

هفتمین فصل شکفتن

در شناخت زندگی و سیره عملی اهل بیت یکی دیگر از موضوعات مهمی که باید به آن توجه کرد؛ جریان‌شناسی تاریخی و سیاسی هر دوره و چگونگی برخورد امام با این جریانات است. موضوعی که در ارتباط با امام هفتم شیعیان، امام موسی کاظم(ع) نیز باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که همزمانی دوران امامت ایشان با حکومت یکی از ظالم‌ترین حکام عباسی و نوحه برخورد امام با ایشان می‌تواند الگوی بسیار خوبی برای نحوه برخورد جامعه اسلامی با دشمنان این جامعه باشد.

کتاب «هفتمین فصل شکفتن» اثری در همین راستاست؛ که در آن سعی شده تا با استفاده از منابع معتبر تاریخی بخش‌هایی از زندگی حضرت امام کاظم(ع) و شرایطی که امام کاظم (ع) در آن زندگی می کردند، بررسی شود.

علاوه بر این در بخش‌هایی از کتاب حاضر نیز به اخلاق حضرت در زمینه‌های مختلفی مانند سخاوت، عبادت، علم، عصمت، بزرگواري، عطوفت، حكمت و صبر اشاره هایی شده است.

بهشتی درون سیاهچال

کتاب «بهشتی درون سیاهچال» سرگذشت داستان گونه و حکایت مظلومیت‌های غمبار امام موسی کاظم(ع) در زندان های بغداد است. کمال السید، نویسنده عراقی تبار و عرب زبانی است که اخیراً ملیت ایرانی گرفته است و بیش از ۱۳۰کتاب و تحقیق به صورت مجموعه ای تاریخی از زندگی اهل بیت در کارنامه ادبی خود دارد.

این کتاب که توسط انتشارات حدیث راه عشق در ۱۴۰ صفحه به چاپ رسیده، به طور اختصاصی در اختیار پایگاه خبری تحلیلی ندای اصفهان قرار گرفته است.

سیره کاظمی

کتاب «سیره کاظمی» عنوان یکی دیگر از کتاب‌هایی است که با محورت امام موسی کاظم(ع) منتشر شده است. این اثر که توسط جواد محدثی نگاشته و توسط انتشارات به نشر راهی بازار نشر کشور شده، در بردارنده چهل حدیث از امام موسی کاظم(ع) در مورد مسائل مختلف اجتماعی و دینی است. 

این کتاب علاوه بر این دربردارنده بخش‌هایی است که نگاهی گذار به سیره و سنت زندگی ایشان از زبان روایات ائمه اطهار(ع) دارد.

نظر شما