شناسهٔ خبر: 18997273 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اعلام کرد:

کمبود تخت های اعصاب و روان در بیمارستان های خراسان شمالی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: :درحال حاضر تنها 22 تخت اعصاب و روان در بیمارستان امام رضا(ع) برای این بیماران وجود دارد .

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، دکتر مهدی هاشمی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در جمع خبرنگاران استان به آغاز هفته سلامت از دوم اردیبهشت تا یک هفته درکشور  اشاره کرد وگفت:شعار امسال هفته سلامت با عنوان بیایید در مورد افسردگی صبحت کنیم ، نامگذاری شده است.

وی دومین علت بیماری های را درکشور ، بیماری های اعصاب و روان و به ویژه افسردگی دانست که  16.8 درصد بیماری ها  را به خود اختصاص می دهند.

هاشمی افزود: براساس آمار سال 90 این بیماری در بین سنین 15 تا 64 سال 23.6 درصد افراد را شامل می شود به طوری که هر فرد حداقل یک اختلال اعصاب و روان را در طول دوره زندگی خود دارد.

وی آمار استانی را نیز به همین میزان اعلام کرد وگفت: براین اساس هر 4ونیم نفر در طول زندگی حتما یک بار اختلال روان پزشکی را تجربه کرده اند .

هاشمی میزان افسردگی شدید در افراد را حدود 12.7 درصد دانست که درحال حاضر تمام دنیا  به دلیل مشکلات بسیار زیاد افسردگی و اضطراب و زندگی مدرن و ماشینی درگیر این مسئله هستند .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان از مهمترین معضلاتی که در مورد بیماری های اعصاب و روان وجود دارد را انگی دانست که افراد نسبت به آن تلقی می کنند وگفت: براین اساس تلاش داریم تا طی یک برنامه انگ زدایی کنیم تا کسانی که واقعا نیاز به روان پزشک دارد مراجعه لازم را داشته باشد و موضع گیری نکند.

دکتر هاشمی برقراری ارتباطات خانوادگی را در کاهش اضطراب و افسردگی بسیار تاثیرگذار دانست وگفت: دراین راستا در سال جاری 14 روان شناس بالینی در مراکز شهرستان های بجنورد، شیروان و آشخانه مستقر و مهارت های لازم زندگی از قبیل فرزند پروری ، کنترل استرس و خشم و ... را به افراد آموزش می دهند تا افراد انگ بیماری را از خود بردارند.

وی افزود: آمار نشان داده است یک پنجم افراد مراجعه کننده به پزشکان برای سایر بیماری ها نیز به نوعی دچار افسردگی هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان درادامه با اعلام این که  در حال حاضر کمبود روان پزشک در استان نداریم ،گفت: هم اکنون 14 روان پزشک در سطح استان فعالیت دارند که از این تعداد 6 روان پزشک در مرکز استان است.

وی افزود: علاوه براین 14 روان شناس نیز در سیستم دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد که خدمات رایگان مشاوره ای و روان شناسی ارائه می دهند.

دکتر هاشمی بیان کرد: هم اکنون در بخش تخت های اعصاب و روان کمبود هایی داریم و فقط 22 تخت اعصاب و روان در بیمارستان امام رضا(ع) برای این بیماران وجود دارد درحالی که باید 10 درصد کل تخت های بیمارستانی به این بیماران اختصاص داده شود.

وی ابراز امیدواری کرد: با افتتاح دو بیمارستان جدید بجنورد و شیروان 80 تخت براساس پیش بینی ها به میزان تخت های اعصاب وروان بیمارستانی استان افزوده شود که می تواند بخشی از این کمبودها را پوشش دهد.

انتهای پیام/

نظر شما