شناسهٔ خبر: 18997142 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مجتبی شاکری در واکنش به ردصلاحیت کاندیداهای شورای شهر:

اعتماد مردم را خدشه دار نکنید!

R1361/P1361/S9,1299/CT12

ما در قانون نقص داریم و مسیر انتخابات شوراها کامل رها شده است. راه آن‌قدر باز است که امثال آقای شجاع‌پور را که نامه جام زهر را که زمان آقای خاتمی به مقام معظم رهبری نوشتند به‌عنوان نفر ۹۶ یا ۹۷ امضا کرده بود، ورود کرده‌ و تأیید هم شده‌است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، مسأله شورای شهر به خصوص در کلان‌شهرها و همچنین پایتخت، از اهمیت بسزایی برخوردار است و باید دقت شود که چه کسانی قرار است در مقابل دید مردم برای انتخاب قرار بگیرند چون آنها به دلیل اعتمادی که به سیستم نظارتی کشور دارند، زمانی که کسی از فیلتر نظارت عبور می‌کند نسبت به او اعتماد پیدا کرده و با حضور در پای صندوق‌های رأی تعدادی از آنها را انتخاب می‌کنند ولی در این دوره از انتخابات شورای شهر و به خصوص در شهر تهران، شاهد تأیید صلاحیت و هم چنین رد صلاحیت عده‌ای هستیم که علت رد یا تأیید آنها هنوز در هاله‌ای از ابهام است. به همین دلیل برای روشن شدن موضوع با آقای مجتبی شاکری از اعضای فعلی شورای شهر تهران در خصوص بحث تأیید صلاحیت‌های این دوره از انتخابات شورای اسلامی گفت وگو کردیم.

ارزیابی شما از وضعیت تأیید صلاحیت کاندیداهای شورای شهر چیست؟
ما در این دوره شاهد هستیم کسانی که توسط شورای نگهبان در همین دوره اخیر برای انتخابات مجلس شورای اسلامی تأیید شده بودند، توسط هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر رد صلاحیت شده‌اند؛ مثل آقای طلایی. یک عده‌ای هم هستند که در انتخابات مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده بودند مثل آقایان سالاری، حکیمی پور و انصاری ولی هیأت نظارت بر انتخابات شوراها آنها را تأیید کرده است.

علت تأیید صلاحیت عده‌ای از محکومان و... را که زندان هم بوده‌اند چطور ارزیابی می‌کنید؟
در اینها تناقض وجود دارد؛ قانون چهار مرجع وزارت اطلاعات، ناجا، ثبت و قوه قضاییه را برای تأیید صلاحیت کاندیداها مشخص کرده است؛ یعنی اگر بر اساس همان ملاک قانونی عمل کنند اساساً نباید شاهد این‌گونه مسائل باشیم ولی اگر هم در کل کسی را رد کردند، باید علت را نیز به او بگویند. ما قوام انتخاباتمان به این است که بتوانیم مردم را با اطمینان پای صندوق‌های رأی بیاوریم حال اگر ما سلیقه‌های سیاسی را در این موضوعات دخالت دهیم و پای خود را فراتر از قانون بگذاریم، سطح اعتماد مردم پایین می‌آید و مشارکت در انتخابات هم کاهش خواهد یافت. این اقدام هیأت نظارت، روش در انتظار نگه‌داشتن رقیب است که بسیار هم غیراخلاقی است یعنی فهرست طرف مقابل را در حالت انتظار نگه دارند تا مراحل اعتراض رسیدگی و غیره طی شود و فرصت برای بسته‌شدن لیست از بین برود. حتی می‌توانند تا شب انتخابات نیز این موضوع را ادامه دهند و بر این اساس تمام انرژی یک مجموعه را صرف این موضوعات کنند.

آیا احساس می‌کنید یک جناح خاص یا دولت به این موضوع ورود کرده‌است؟
ببینید، بالاخره الان دیگر اینها حاکم شده‌اند. ما در قانون نقص داریم و مسیر انتخابات شوراها کامل رها شده است. راه آن‌قدر باز است که امثال آقای شجاع‌پور را که نامه جام زهر را که زمان آقای خاتمی به مقام معظم رهبری نوشتند به‌عنوان نفر 96 یا 97 امضا کرده بود، ورود کرده‌ و تأیید هم شده‌است. در کل مرجع نظارتی محکمی برای موضوع انتخابات شورای شهر وجود ندارد مثل شورای نگهبان. یک گروهی از نمایندگان مجلس می‌نشینند و هر رایی که آنها بدهند، همان اعمال می‌شود. در حال حاضر در مورد تهران دو نفرشان اصلاح طلب است، پس دور از انتظار نیست که اینگونه افراد تأیید شوند. باید به همه اعلام کنند که به چه دلیل رد شده‌اند. الان برای من سؤال است که آیا هیات نظارت از شورای نگهبان بالاتر است؟

منبع: صبح نو

انتهای پیام/

نظر شما