شناسهٔ خبر: 18997074 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

سیدمحمد نقیب خبر داد:

ارائه 16 مقاله به 3 زبان در همایش پژوهش‌های قرآنی/ تجلیل از برترین‌ها در اختتامیه

گروه دانشگاه: دبیر دهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی عنوان کرد: در نوبت صبح برگزاری همایش مجموعا 16 مقاله به 3 زبان ارائه می‌شود و در هر پنل 3 داور حضور دارند که امتیازدهی می‌کنند و پس از ارائه مقالات در هر پنل، نفرات برتر مشخص خواهند شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، دهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی همزمان با سی و چهارمین دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، فردا دوشنبه 4 اردیبهشت‌ماه جاری در شهر مقدس قم برگزار می‌شود. در همین راستا، گفت‌وگویی با دبیر این همایش در خصوص جزئیات برگزاری همایش داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، دبیر دهمین همایش پژوهش‌های قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا با تشریح برنا‌مه‌های این همایش اظهار کرد: دهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی صبح روز دوشنبه، 4 اردیبهشت‌ماه در سالن همایش‌های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار خواهد شد و از همه علاقه‌مندان دعوت می‌کنیم در این همایش شرکت نمایند. در نوبت صبح ارائه پنل‌ها را خواهیم داشت که مجموع مقالات در 2 پنل در نوبت صبح ارائه می‌شوند و در نوبت بعدازظهر نیز برنامه اختتامیه و اهدای جوایز به برگزیدگان را خواهیم داشت.

وی با اشاره به برنامه افتتاحیه این همایش گفت: مراسم افتتاحیه با حضور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، 2 مهمان خارجی؛ رئیس دانشگاه تونس و دکتر البراشدی، رئیس ائمه جمعه و جماعات کشور عمان و 20 مهمان که پژوهشگران قرآنی از سایر کشورها هستند که ارائه مقاله داشته‌اند، برگزار خواهد شد.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، با اشاره به مقالات رسیده به دبیرخانه این همایش عنوان کرد: 421 مقاله از 20 کشور مختلف به دبیرخانه این همایش ارسال شده که  356 مورد آن مقالات داخلی و 65 مورد مقالات خارجی هستند که در میان مقالات خارجی؛ 11 مورد مقالات فارسی، 19 مورد مقالات عربی و 35 مورد مقاله به زبان انگلیسی  نوشته شده است.

نقیب با بیان اینکه 20 مقاله در مجموع 421 مقاله رسیده به دبیرخانه برگزیده شدند، خاطرنشان کرد: از مجموع مقالات دریافت شده، 20 مقاله با تایید هیئت داوران برگزیده شناخته شدند که از میان این تعداد؛ 8 مقاله خارجی و 12 مقاله داخلی هستند. مقالات خارجی نیز از کشورهایی همچون آمریکا، مالزی، سوریه، لبنان، هندوستان، روسیه، استرالیا، کانادا، ایتالیا، زیمبابوه، اندونزی، نیوزلند، آفریقای جنوبی، پاکستان، فرانسه، انگلیس، یمن، عراق، الجزایر و افغانستان ارسال شده است.

وی افزود: در نوبت صبح برگزاری همایش مجموعا 16 مقاله؛ 8 مقاله خارجی و 8 مقاله داخلی در 2 پنل ارائه می‌شوند که یکی فارسی و دیگری متشکل از عربی و انگلیسی است. در هر پنل 3 داور حضور دارند که امسال برای اولین‌بار بحث امتیازدهی به پنل‌ها لحاظ شده و پس از ارائه مقالات در هر کدام از پنل‌ها نفرات برتر مشخص خواهند شد. در هر پنل 8 مقاله ارائه می‌شود.

نقیب با اشاره به اعضای کمیته علمی و کمیته داوران دهمین همایش پژوهش‌های قرآنی خاطرنشان کرد: کمیته علمی این دوره از همایش متشکل از اساتیدی بودند که موضوع اولیه همایش را پیشنهاد کردند، از جمله آقایان مهدوی‌راد، عابدی، ذاکر، علی‌اکبر بابایی، سیدعلی امام، سیدرضا مودب، بیدگلی، رضایی اصفهانی، محمود ابوترابی، الهی‌زاده، فرزانه، سیدمحمد نقیب، مجید معارف، رضا اکبری، محمود کریمی، لسانی فشارکی، سیدمرتضی میرکتولی، اکبری، محمدجواد سلمان‌پور، عبدالکریم بهجت‌پور، تاج‌آبادی، رضا امانی، رفعت‌نژاد، عباس اشرفی، سروری مجد، کاوند و عبداللهی، همچنین اعضای کمیته داوران نیز اکثرا همین اساتید بوده‌اند که در کنار آن‌ها اساتید هیئت علمی برخی دانشگاه‌های کشور نیز حضور داشته و مقالات را داوری نمودند.

دبیر دهمین همایش پژوهش‌های قرآنی به چاپ مجموعه مقالات نهمین و دهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی اشاره کرد و گفت: در یک جلد مقالات علمی پژوهشی چاپ خواهند شد، در جلد دیگری مقالات علمی-ترویجی چاپ می‌شود که در مجموع 24 مقاله برگزیده جهت چاپ در مجلات انتخاب شده‌اند و در یک جلد نیز چکیده مجموع مقالات چاپ می‌شود و در روز برگزاری همایش در اختیار حضار قرار می‌گیرد. همچنین سی‌دی مجموع مقالات این همایش در اختیار مخاطبان قرار داده خواهد شد.

وی با اشاره به رونمایی از عنوان همایش سال آینده در مراسم اختتامیه این همایش اظهار کرد: در مراسم اختتامیه دهمین همایش پژوهش‌های قرآنی که بعدازظهر فردا برگزار می‌شود، سخنرانی سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه را خواهیم داشت، همچنین به دنبال این هستیم از یک شخصیت کشوری نیز جهت حضور در مراسم اختتامیه دعوت کنیم. در این مراسم از مجلد مجموعه مقالات همایش نهم و دهم و نیز از عنوان همایش بعدی پژوهش‌های قرآنی رونمایی خواهد شد و در پایان به برگزیدگان این دوره از همایش جوایزی اهدا خواهد شد.

نظر شما