شناسهٔ خبر: 18996782 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با فارس:

انتشار اوراق مشارکت ارزی معطل دستور بانک مرکزی است

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه از ابتدای انتشار اوراق در بازار سرمایه تا کنون 14.5 میلیارد دلار اوراق تامین مالی منتشر شده است، گفت: انتشار اوراق مشارکت ارزی معطل فرمان بانک مرکزی است.

صاحب‌خبر -

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس گفت: سازمان بورس در حالی آمادگی عملیاتی شدن انتشار و راه‌اندازی بازار ثانویه اوراق مشارکت ارزی را دارد که به دلیل تنظیم سیاست ارزی توسط بانک مرکزی در صورت آمادگی این نهاد، هیچ مشکلی برای انتشار این اوراق وجود نخواهد داشت.

شاپور محمدی در برابر پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه برخی ابزارهای تامین مالی یا مشتقه به تناسب سهمی که در تابلوی معاملات نوسان می‌کند، ایجاد شده‌اند، چه مکانیزمی برای کوتاه کردن دوره توقف نماد معاملاتی سهام بر اساس موازین اسلامی وجود دارد؛ گفت: اگر دارایی مالی داشته باشیم که ابزار مشتقه‌ای به اتکای آن تولید شده باشد (که البته به این شکل هم اکنون در بازار وجود ندارد) حتما قبل از اینکه دوره زمانی دارایی پایه تمام شود، باید دوره معامله ابزار مشتقه آن دارایی پایه تمام شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای انتشار اوراق در بازار سرمایه ایران تا کنون 14.5 میلیارد دلار اوراق تامین مالی منتشر شده است، گفت: تامین مالی در خارج از ایران با مجوز مجمع تشخیص مصلحت نظام اوراق مشارکت بین‌المللی ایران پیش از این منتشر شده است. انتشار اوراق قرضه بین‌المللی باید با مجوز مجلس صورت گیرد و در بودجه بیاید. سازمان بورس آمادگی لازم در این زمینه را داشته و پارسال در مذاکره با بازار سرمایه کره جنوبی حدود یک میلیارد یورو صحبت و رایزنی داشت، منتهی چون پارسال عمل نشد، باید در قانون بودجه امسال ببینیم که تا چه حد می‌توان از ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی استفاده کرد.

محمدی با بیان اینکه ابزارهای مالی اسلامی در کشورهایی که مذهب رسمی آنها اسلام نیست، رواج یافته و استفاده می‌شود، گفت: در حال حاضر کشور چین یا آلمان، بلژیک و فرانسه از ابزارهای مالی اسلامی استفاده مناسبی می‌کنند و این در حالی است که در بانک‌های بزرگ نیز بخش‌های ابزارهای مالی اسلامی حضور دارند.

وی با بیان اینکه ابزارهای مالی اسلامی در کشور های مالزی و عربستان در حجم‌های قابل توجه منتشر شده است، گفت: حجم این اوراق گاهی اوقات از چند صد میلیارد دلار نیز فراتر رفته و به دلیل اینکه این ابزارها به طور مشترک منابع مالی را در پروژه‌ها می‌برند، ریسک سرمایه‌گذار به خوبی کنترل می‌شود، بنابراین مثل اوراق قرضه نیست که قرض گیرنده منابع را هر کجا که خواست ببرد و ریسک سرمایه‌گذاران چون برای منابع خاص مصرف می‌شود، به تبع آن کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/ب

برچسب‌ها:

نظر شما