شناسهٔ خبر: 18996260 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

نجات دریاچه ارومیه، روحانی را پیروز می کند؟

فایننشال تایمز نوشت: مهدی، کشاورز چغندر در شمال غربی ایران آخرین بار که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد نه به دلایل سیاست خارجی یا اقتصادی بلکه به دلیل کاهش سطح آب دریاچه ارومیه بود که به حسن روحانی کاندیدای اعتدالگرایی که بعدها در رقابت سال ۲۰۱۳برنده میدان شد رای داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش «انتخاب»؛ مهدی می گوید اصولگرایان و محمود احمدی نژاد هیچ توجهی به معضل دریاچه ارومیه نداشتند. در مورد روحانی هیچ چاره ای جز اعتماد کردن به او نداشتیم.

برای مهدی دریاچه از هر موضوع دیگری مهم تر است. این مسائل باعث شد روحانی مساله دریاچه ارومیه را در اولویت های اصلی و وعده های انتخاباتی اش قرار دهد.

او سه برابر سایر رقبای خود دراین استان رای آورد . روحانی به محض رسیدن به قدرت ۷ میلیارد دلار برای احیای دریاچه ارومیه طی ده سال هزینه کنار گذاشت. به لطف این اقدامات سطح آب دریاچه بالا آمد. به گفته مقامات با این اقدامات از یک فاجعه زیست محیطی جلوگیری شد.

حال، روحانی که با چالش های جدی ای در رقابت ۱۹ می امسال روبه رو است میتواند از نجات دریاچه ارومیه استفاده کند و رای مردم این مناطق را که به طور سنتی رای شان بین اصولگرایان و اعتدال گراها در گردش است جلب نماید.

برخی چهره های جریان اصولگرا، روحانی را به دلیل سرمایه گذاری های کلانش در جهت احیای دریاچه ارومیه مورد انتقاد قرار داده اند. اگر دریاچه ارومیه خشک شده بود، نمک سراسر چهارده استان را گرفته بود. چه فاجعه ای در این صورت رخ می داد؟

این اولویت بندی در حوزه زیست محیطی در سایر استانهای ایران نیز به نفع روحانی خواهد بود. در سراسر کشور مردم درباره خشک شدن تالاب ها دریاچه ها و طوفان های گرد و غبار در خوزستان که به خاموشی برق انجامید حرف می زنند.

حامیان روحانی دریاچه را مثالی از توانایی های مدیریتی دولت او می دانند. آنها این دولت را در مقایسه با دولت قبل قرار می دهند که بی کفایتی های گسترده و فسادهای مالی اش به معضلات زیست محیطی جدی ختم شد.

دولت رییس جمهور سابق ایران محمود احمدی نژاد آلودگی صنعتی را وارد بستر دریاچه کرد.

خشکسالی و رشد کشاورزی با آبیاری غلط و سد سازی به جای حفر چاه به کاهش سطح آب دریاچه منجر شده بود. دولت روحانی، گسترش زمین های کشاورزی را در اطراف دریاچه ممنوع کرد و جریان آب سد ها را محدود کرد و از کشاورزان خواست تا با استفاده از روش های کم مصرف تر محضولاتشان را آبیاری کنند.

به گفته مسعود تجریشی یکی ازاعضای کمیته احیای دریاچه ارومیه، این پروژه یک مدل منحصر به فرد در سراسردنیاست.



نظر شما