شناسهٔ خبر: 18996195 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

راه‌اندازی اولین آکادمی کشتی چوخه در فاروج

رئیس فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی در حاشیه مسابقات کشتی چوخه گود امام مرشد از راه‌اندازی آکادمی کشتی چوخه برای اولین بار در فاروج خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه فاروج؛ غلامرضا جعفری در گفتگو با خبرنگار راه فاروج گفت: با تصویب 0.27 صدم درصد از مالیات بر ارزش‌افزوده برای مجموعه فعالیت‌های ورزشی در مناطق روستایی در تاریخ بودجه ورزشی کشور نقطه عطفی صورت گرفته و برای این مهم سهمی قائل شدند که انشالله بتوانیم طبق آن برنامه‌ریزی مدونی که در چارچوب برنامه فدراسیون تألیف شده، نسبت به جامعه فرهیخته روستایی و عشایری انجام‌وظیفه داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: برنامه‌های متنوعی را متناسب با ظرفیت‌های استانی و منطقه‌ای تعریف کردیم و هراستانی مکلف است تا جشنواره‌های خاصی را جهت تبدیل جامعه روستایی به‌عنوان جامعه مولد کشورمان در دستور کار قرار داده است. همچنین نگاه ویژه‌ای هم برای جذب مشارکت جامعه ورزشی بانوان به خاطر نقش بارزی که در ارکان زندگی اجتماعی روستاییان دارند در نظر گرفته‌ایم. قطعاً بحث تربیت نیروی انسانی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها موردنظر قرار دارد.

جعفری با تأکید بر اینکه در کشور بالغ‌بر 2400 شکل بازی در غالب بیش از 700 نوع وجود دارد، افزود: خیلی از این بازی‌ها در مناطق مختلف کشور فقط نامش تغییر پیداکرده و ماهیت و اصالت بازی‌ها یکی است. انشالله بتوانیم با تبارشناسی که صورت می‌گیرد فلسفه و به‌نوعی منطق حاکم بر این بازی‌ها را تکمیل کنیم، چراکه یونسکو در بحث تعاملات فرهنگی بین جوامع مختلف نظر خاص دارد و جمهوری اسلامی با تنوع و غنای فرهنگی که دارد می‌تواند پیش‌قراول این موضوع باشد.

وی با اشاره به ورزش‌های پهلوانی در روستاها اظهار داشت: اگر رصد کنیم اکثر قهرمان‌ها و پهلوان‌های نامی ما بر خواسته از دل روستا هستند. سختی در ورزش پهلوانی و آن شرایطی که مردم روستا تجربه می‌کنند قرابت ویژه‌ای دارند. د همین راستا در هفته گذشته به‌عنوان‌مثال مسابقات کشتی نوجوانان روستایی را برگزار کردیم تا بتوانیم ظرفیت‌سازی و ظرفیت شناسی در جهت تهییج غرور ملی و ارتقا جایگاه ورزشی کشورمان داشته باشیم. در مراکز روستایی استعدادهای بکر و ویژه‌ای وجود دارد و نیاز به این است که در غالب یک تعامل خاص از ظرفیت‌های تخصصی سایر فدراسیون‌ها در بحث استعدادیابی بهره کافی ببریم و این مهم نباید فقط در رشته‌ها و ورزش‌های کلاسیک باشد چراکه متأسفانه ممکن است در مناطق روستایی باشند افرادی که از معلولیت رنج می‌برند، در این زمینه هم در تلاش هستیم که در کنار سایر فدراسیون‌های زی ربط شرایطی را رقم بزنیم که مردم در فعالیت‌های ورزشی‌مان شرکت گسترده‌ای داشته باشند.

رئیس فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی با اشاره به اهمیت کشتی چوخه برای فرهنگ این منطقه افزود: بحث زیرساخت‌ها و توسعه مراکز ورزشی به عهده اداره کل ورزش و جوانان است، ولی در بحث نرم‌افزاری توافقی با اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان شمالی و فرماندار محترم شهرستان فاروج داشتیم که برای اولین بار آکادمی کشتی چوخه را در شهرستان فاروج برنامه‌ریزی کنیم با این نگرش که چوخه به‌عنوان میراث ناملموس کشورمان به نسل آینده معرفی بشود و انشالله شاهد مشارکت ویژه مردم در این برنامه باشیم.

وی در پایان افزود: شرایط را به سمتی رقم خواهیم زد که کشتی چوخه در قالب یک فدراسیون مستقل باشد و این نیازمند به یک حماسه و مشارکت ویژه در تمام استان‌ها است چراکه الآن فقط در سه استان چوخه کار می‌شود. ما برای اولین بار مسابقات لیگ چوخه را برگزار کردیم و انشالله شرایط را به سمتی هدایت می‌کنیم که بتوانیم فدراسیون مستقل کشتی چوخه داشته باشیم و قطعاً در این زمینه نظر کارشناسی وزارت ورزش نیاز برای تثبیت جایگاه مستقل برای چوخه است. کشتی چوخه به‌عنوان بخشی از اعتبار فرهنگی ورزش کشورمان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و پشتوانه مردمی بزرگی دارد و این فرصت‌ها و ظرفیت‌ها ما را مکلف می‌کند که یک برنامه ویژه برای این میراث ناملموس فرهنگی داشته باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما