شناسهٔ خبر: 18996168 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

سرپرست وزارت مخابرات: شبکه فیبر نوری "افغانستان" را چین به وصل می‌کند

خبرگزاری میزان- مقام‌های وزارت مخابرات افغانستان می‌گویند با کشور چین تفاهم نامه‌ای را امضا کرده‌اند که شبکه فیبر نوری این کشور را به چین وصل سازند.

صاحب‌خبر -
سرپرست وزارت مخابرات: شبکه فیبر نوری به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری میزان، سید احمد شاه سادات، سرپرست وزارت مخابرات افغانستان گفت: شبکه فیبر نوری افغانستان از طریق «بندر واخان» به کشور چین و از طریق چین به کشورهای آفریقایی و اروپایی وصل خواهد شد.
 
وی افزود: کشورهای آسیای میانه نیز از طریق شبکه فیبر نوری افغانستان به کشورهای جنوب آسیا و از طریق قفقاز به اروپا وصل خواهند شد.
 
سادات گفت: با عملی شدن این پروژه، قیمت اینترنت و خدمات مخابراتی در افغانستان ارزان‌تر می‌شود، میلیون‌ها دلار درآمد نصیب افغانستان خواهد شد و شمار زیادی در این کشور صاحب کار خواهند شد.
 
سرپرست وزارت مخابرات افغانستان می‌گوید فاصله وصل شدن شبکه فیبر نوری از شهر فیض آباد  بدخشان تا مرز چین، 480 کیلومتر می‌باشد و هزینه اجرای این برنامه بیش از 50 میلیون دلار برآورد شده که از سوی بانک جهانی، حمایت خواهد شد.
 
بر اساس اطلاعات وی، طراحی این پروژه در سال 2017 پایان و اجرا آن در سال 2018 آغاز خواهد شد.
 
فیبر نوری افغانستان پیش از این با کشورهای تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان، ایران و ترکمنستان وصل شده بود.
 
وزارت مخابرات افغانستان می‌گوید بیشترین سرمایه گذاری در افغانستان در بخش مخابرات صورت گرفته و یکی از مهمترین پروژه‌ها در این عرصه، فیبر نوری است که در سال 2007 با سرمایه گذاری 70 میلیون دلاری دولت آغاز شد.
 
 شبکه فیبر نوری تاکنون در 25 ولایت افغانستان تکمیل شده است و به گفته مقامات وزارت مخابرات تا سال 2018، این پروژه در 9 ولایت دیگر افغانستان نیز تکمیل خواهد شد.
 
/انتهای پیام/

نظر شما