شناسهٔ خبر: 18993343 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

راه‌اندازي شبكه‌هاي اجتماعي داخلي با ويژگي‌هاي خاص

تماس صوتي تلگرام در برزخ

صاحب‌خبر -

گروه دانش و فن | مرجان محمدي|
چند روزي است كه شبكه اجتماعي پرطرفدار تلگرام در كشور برخي از كاربرانش را نگران كرده است چراكه زمزمه‌هايي مبني بر فيلتر شدن اين شبكه به گوش مي‌رسد، اين در حالي است كه برقراري تماس صوتي تلگرام تنها چند ساعت پس از اضافه شدن به اين شبكه در ايران مسدود شد، به‌طوري كه اين ويژگي تلگرام از اهمان ابتدا يعني جمعه ۲۵ فروردين، كار خود را با اختلال در ايران آغاز كرد و در حالي كه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات اعلام كرد هيچ محدوديت و فيلترينگي براي تماس صوتي تلگرام اعمال نكرده است، همچنين اپراتورها و ارائه‌دهندگان خدمات اينترنتي ثابت و همراه نيز در ارائه سرويس‌هاي خودمختار هستند.
با افزايش اختلال‌ها و برقرار نشدن تماس صوتي تلگرام اين شائبه ايجاد شد كه اپراتورهاي داخلي ايران با ايجاد اختلال مانع آن شده‌اند كه كاربران نتوانند از اين ويژگي استفاده كنند، مساله‌يي كه به دفعات از سوي رسانه‌ها و حتي كاربران مطرح شد ولي اپراتورها آن را نپذيرفتند.
در حالي كه تنها چند روز از تولد اين ويژگي جديد تلگرام مي‌گذشت و اختلال‌ها همچنان ادامه داشت و اپراتورها و وزارت ارتباطات ايجاد اختلال را نمي‌پذيرفت، اين كاربران پر شمار تلگرام بودند كه با صبوري خود با اين اختلال دست و پنجه نرم كردند تا شايد بعد از مدتي اين اختلال برطرف شود، اما در نهايت اين ويژگي براي كاربران ايراني مسدود شد و به دستور مقامات قضايي تماس صوتي تلگرام در ايران بسته شد.
مساله‌يي كه تنها اپراتورهاي داخلي را خوشحال كرد، چرا كه بسياري از گمانه‌زني‌ها در اين خصوص ضررو زيان اپراتورها ي داخلي عنوان شده است، هرچند كه در اين بين هستند اپليكيشن‌هاي ديگري كه به راحتي هم مي‌توان تماس صوتي گرفت و هم تماس تصويري. از سوي ديگر خبر رسيد كه بنيانگذار تلگرام از ايران براي مسدود شدن اين ويژگي جديد تلگرام شكايت كرده است و مدعي است اين مساله مي‌تواند تعداد كاربرانش را تحت تاثير قرار دهد. شكايتي كه تا به امروز نتيجه آن منتشر نشده است.
از سوي ديگر به نظر مي‌رسد تماس صوتي تلگرام نه تنها براي كاربران ايراني بسيار حايزاهميت است بلكه وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز كه ازجمله افراد مخالف در مسدود شدن تلگرام در سال‌هاي گذشته بود، نيز با مسدود شدن اين ويژگي تلگرام تاحدودي (مخالفت خود را اعلام در اين خصوص گفته است: حدود يك ماه است كه مسوولان تلگرام به‌دنبال راه‌اندازي تماس صوتي اين شبكه در ايران هستند كه در اين خصوص ديدگاه‌هاي مختلفي از جانب اپراتورها در كشور وجود داشت. در حال حاضر نيز اين سرويس با حكم قضايي كه به اپراتورها ابلاغ شده، مسدود شده است.
همچنين دبير شوراي عالي فضاي مجازي از بررسي قطع تماس صوتي تلگرام در جلسه آينده اين شورا خبر داد، ابوالحسن فيروزآبادي در گفت‌وگو با ايسنا درباره مسدود شدن پيام صوتي تلگرام از سوي اپراتورها عنوان كرد: قاعدتا اين اقدام از جايي به اپراتورها ابلاغ شده است و ما در مركز ملي فضاي مجازي درصدد بررسي هستيم و در جلسه آينده شوراي عالي فضاي مجازي به آن خواهيم پرداخت.
درحالي كه تماس صوتي تلگرام از اواسط فروردين‌ماه براي برخي كاربران اروپايي برقرار شده بود، از همان زمان با شايعاتي پيرامون وضع هزينه براي درنظر گرفتن منفعت اپراتورها و همچنين فيلتر شدن يا نشدن در ايران مطرح شد كه سرانجام اين قابليت از طرف تلگرام براي كاربران ايراني نيز فراهم شد. البته در حالي كه همواره از جانب مسوولان وزارتخانه، مسووليت فيلترينگ برعهده كارگروه تعيين مصاديق مجرمانه گذاشته مي‌شود، رمضانعلي سبحاني‌فر -يكي از اعضاي اين كارگروه- درباره دلايل محدود شدن تلگرام صوتي گفت: اطلاع دقيقي ندارم اما به نظر مي‌رسد كه دادستاني مي‌تواند بررسي اين موضوع را در دستور كار خود قرار دهد. او همچنين در پاسخ به اينكه آيا كارگروه تعيين مصاديق مجرمانه در مجلس اين مساله را پيگيري مي‌كند، اظهار كرد: فعلا در دستور كار قرار نگرفته است.
آخرين اظهارات درباره پيگيري‌ها براي پيام صوتي تلگرام نيز همان‌طور كه دبير شوراي عالي فضاي مجازي اظهار كرده است، توسط جلسه اين شورا انجام مي‌شود و بايد ديد اين‌بار تصميمات گرفته ‌شده براي مسدود شدن يا نشدن قابليت اين پيام‌رسان به كجا خواهد رسيد.
حال به نظر مي‌رسد با ورود شوراي عالي فضاي مجازي به مسدود شدن تماس صوتي تلگرام و تصميم براي اين ارزش افزوده تلگرام طي چند هفته آينده تكليف اين ارزش افزوده مشخص شود.
از سوي ديگر به نظر مي‌رسد دولت عزم خود را براي ايجاد شبكه‌هاي اجتماعي جديد و بومي برداشته است به‌طوري كه وزير ارتباطات در حاشيه سفر به كرمانشاه خود گفته است: امروز موضوع شبكه‌هاي اجتماعي ملي محقق شده و بيسفون، بيسفون پلاس و سروش را مي‌توان شبكه‌هاي اجتماعي بومي دانست. وي با بيان اينكه دولت از شركت‌هاي دانش بنيان حمايت مي‌كند، عنوان كرد: تقريبا هر گروه يا شركت دانش بنياني كه براي راه‌اندازي شبكه‌هاي اجتماعي بومي به ما مراجعه كرده است همه جوره به آنها كمك كرده‌ايم.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با تاكيد بر اينكه از نگهداري اطلاعات مردم در جايي ديگر ناراحت هستيم، گفت: زماني كه مردم از شبكه‌هاي اجتماعي داخلي استفاده مي‌كنند با سرعت بالاتر، كيفيت بهتر و هزينه‌يي كمتر به خواسته‌هاي خود مي‌رسند، در حالي كه شبكه‌هاي اجتماعي خارجي سرعتي كمتر، هزينه‌يي بيشتر و كيفيتي پايين‌تر دارند.
واعظي ادامه داد: باتوجه به استفاده مردم از شبكه‌هاي اجتماعي خارجي و علاقه‌مندي آنها نمي‌توانستيم آنها را براي ايجاد شبكه‌هاي داخلي قطع كنيم، از اين رو به اين نتيجه رسيديم كه شبكه‌هاي داخلي را به صورت موازي با شبكه‌هاي خارجي پيش ببريم. حال قرار است شبكه‌هاي داخلي نيز همانند شبكه‌هاي خارجي باشد و ويژگي‌هاي اين شبكه‌‌ها را داشته باشد، بايد ديد كه آيا اين مهم محقق
مي‌شود با خير.
 

نظر شما