شناسهٔ خبر: 18993144 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

سانتیاگو برنابئو امشب میزبان یکی از حساس‌ترین ال کلاسیکوهاست

نبرد قهرمانی

غول‌های اسپانیا در سانتیاگو برنابئو. این بار جدال آنها می‌تواند تکلیف قهرمان یک فصل را مشخص کند. دیداری که از ساعت 23 و 15 دقیقه به وقت تهران برگزار می‌شود و چشم دنیا به آن خواهد بود.

صاحب‌خبر -

پیروزی برای رئال‌مادرید میزبان به معنای لمس جام قهرمانی است. تیم زیدان اگر برنده این ال کلاسیکو باشد، شش امتیاز از جدی‌ترین تعقیب‌کننده‌اش پیش می‌افتد و یک بازی هم کمتر خواهد داشت. این یعنی می‌توان نام رئال‌مادرید را پای جام قهرمانی این فصل لالیگا حک کرد. امشب هواداران رئال خواسته‌ای جز این ندارند. این ال کلاسیکو می‌تواند به معنای پایان یک انتظار شش ساله برای قهرمانی در لالیگا باشد.

اما پیروزی بارسلونا حکایت دیگری دارد. تیم لوئیس انریکه با بردن این ال‌کلاسیکو، همین امشب صدرنشین می‌شود و تنها دغدغه آنها می‌شود همان یک بازی کمتر رئال‌مادرید که البته جبران آن زیاد دور از دسترس نیست.

انگیزه بالای رئال

سوای حسرت پنج ساله رئالی‌ها برای قهرمانی، شاگردان زیدان، برای این بازی سرشار از انگیزه هستند. حذف کردن بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان، آن هم با شش گل، آخرین شاهکار بزرگ رئال‌مادرید بود. آنها در 12 بازی آخرشان بدون شکست بودند و اگر این آمار امشب به عدد 13 برسد، این تیم می‌تواند خود را قهرمان این فصل لالیگا بداند. درست در نقطه مقابل، بارسا شرایط روحی مناسبی ندارد. آنها در لیگ قهرمانان مغلوب یوونتوس شدند بدون آن که در 180 دقیقه حتی یک بار موفق به گلزنی شوند. شکست مقابل مالاگا و دپورتیوو لاکرونیا را هم باید به نتایج بد این تیم در یک ماه گذشته اضافه کرد. بارسایی‌ها در چهار بازی اخیر، سه بازی را بدون گل زده به پایان رساندند که این آمار باتوجه به استانداردهای بارسلونا طی سال‌های اخیر کمی عجیب و غیرقابل باور است. به همه این مصائب باید محرومیت نیمار را هم اضافه کرد. بارسا امشب درحالی به مصاف رئال‌مادرید می‌رود که یکی از بهترین‌های خود را در اختیار ندارد.

آمارهای خواندنی

بارسلونا بیشتر از هر تیمی به رئال‌مادرید باخته است. البته این موضوع در مورد رئال‌مادرید هم صادق است. آنها هم در طول تاریخ بیشتر از هر تیمی به بارسلونا باخته‌اند. رئال 72 بار و بارسلونا 68 بار ال‌کلاسیکو را در لالیگا برده‌اند.

در 13 رویارویی اخیر دو تیم در ال‌کلاسیکو، برتری با هفت برد، سه تساوی و تنها سه باخت با بارسلونایی‌ها بوده است. بارسلونا در این سال‌ها بردهای پرگل 4 بر صفر و 6 بر 2 را هم در خانه رئال جشن گرفته است که از جمله نتایج تاریخی ال‌کلاسیکو به شمار می‌رود.

از بعد از جدایی خوزه مورینیو از رئال‌مادرید این برای نخستین بار است که رئال دو ال کلاسیکوی متوالی را نباخته است. آنها امشب می‌توانند با زیدان این رکورد را به سه بازی افزایش دهند.

رئال‌مادرید در 43 بازی متوالی خود در لالیگا موفق به گلزنی شده است. البته رکورد گلزنی‌های متوالی در لالیگا همچنان در اختیار بارسلوناست. این تیم در سال‌های 2012 و 2013 در 64 بازی متوالی گلزنی کرد.

لیونل مسی با 21 گل زده همچنان بهترین گلزن تاریخ ال کلاسیکو محسوب می‌شود. مسی امشب می‌تواند فاصله خود را با دی استفانو که 18‌بار در این رقابت بزرگ گلزنی کرده است بیشتر کند. البته مسی در شش ال‌کلاسیکوی اخیر موفق به گلزنی نشده است که برای این مهاجم آماری کابوس‌وار به‌شمار می‌رود. کریستیانو رونالدو هم 16 بار در ال کلاسیکو‌ها گلزنی کرده که در رده بندی بعد از مسی و دی استفانو قرار می‌گیرد.

پاسخ منفی به ضیافت شام

با وجود تنش‌های اخیر میان باشگاه‌های رئال مادرید و بارسلونا، فلورنتینو پرس، رئیس کهکشانی‌ها از رئیس آبی‌و‌اناری‌پوشان کاتالونیا و دیگر مقامات این باشگاه دعوت به عمل آورد تا در ضیافت شام قبل از ال‌کلاسیکوی حضور پیدا کند، اما خوسپ ماریا بارتومئو، رئیس بارسلونا با آن که از نزدیک این بازی را تماشا خواهد کرد، دعوت همتای رئالی‌اش را رد کرد.

ضیافت شام پرس قرار است در جایگاه ریاست ورزشگاه سانتیاگو برنابئو برگزار شود؛ جایگاهی که جرارد پیکه، مدافع بارسلونا چندی پیش در انتقادش از ارزش‌های باشگاه رئال مادرید به آن اشاره کرد. پیکه ماه گذشته بصراحت نظر خود را درباره آن دسته از اعضای باشگاه رئال مادرید که از جایگاه ریاست باشگاه بازی‌های کهکشانی‌ها را تماشا می‌کنند ـ از جمله دادستان پرونده مالیاتی لیونل مسی و نیمار ـ اعلام کرد به مذاق رئالی‌ها هم خوش نیامد.

تا پیش از این، ضیافت‌های شام قبل از ال‌کلاسیکو در پایتخت اسپانیا، در رستوران برگزار می‌شد، اما ظاهرا پرس امسال تصمیم گرفته است این ضیافت را همان جایی برگزار کند که پیکه با طعنه و کنایه درباره‌اش حرف زد.

داستان اینیستا و ال کلاسیکو

از آخرین گل آندرس اینیستا در لالیگا 519 روز می‌گذرد. آن گل برابر رئال مادرید به ثمر رسید و یک گل معمولی هم نبود. هافبک بارسلونا با همکاری نیمار توانست به زیبایی دروازه‌ کیلور ناواس را باز کند. داستان عجیب گلزنی هافبک اسپانیایی زمانی آشکار می‌شود که اینیستا پیش از آن گل نیز 609 روز در گلزنی ناکام مانده بود. جالب اینجاست که آخرین گل نیز در سانتیاگو برنابئو به ثمر رسیده بود. اینیستا در مدت هزار و 129 روز در لالیگا تنها دو گل به ثمر رسانده است که هر دو گل در مقابل رئال مادرید بوده است.

نتایج 10 بازی اخیر رئال‌مادرید و بارسلونا

رئال‌مادرید 4 ـ 2 بایرن‌مونیخ

اسپورتوینگ خیخون 2 ـ 3 رئال‌مادرید

بایرن مونیخ 1 ـ 2 رئال‌مادرید

رئال‌مادرید 1 ـ 1 اتلتیکو مادرید لگانس 2 ـ 4 رئال‌مادرید

رئال‌مادرید 3 ـ 0 آلاوس

اتلتیک بیلبائو 1 ـ‌ 2 رئال‌مادرید

رئال‌مادرید 2 ـ‌ 1 رئال بتیس

ناپولی 1 ـ‌ 3 رئال‌مادرید

ایبار 1 ـ‌ 4 رئال‌مادرید

بارسلونا 0 ـ‌ 0 یوونتوس

بارسلونا 3 ـ‌ 2 رئال سوسیه‌داد

یوونتوس 3 ـ‌ 0 بارسلونا

مالاگا 2 ـ‌ 0 بارسلونا

بارسلونا 3 ـ‌ 0 سویا

گرانادا 1 - 4 بارسلونا

بارسلونا 4 - والنسیا 2

دپورتیوو لاکرونیا 2 ـ‌ 1 بارسلونا

بارسلونا 6 ـ‌ 1 پاری‌سن‌ژرمن

بارسلونا 5 ـ‌ 0 سلتاویگو

رضا پورعالی

ورزش

نظر شما