شناسهٔ خبر: 18992397 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یونسی: علمای اهل سنت ایران همگی دشمن تفکر داعش هستند

71439

دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی تاکید کرد: در داخل ایران، نگرانی برای ظهور گروه‌های افراطی مانند داعش وجود ندارد، چون علمای اهل سنت تماما دشمن داعش هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی امروز(شنبه) در دیدار با جمعی از علمای اهل سنت هندوستان، گفت: مردم و علمای شیعه و سنی در  ایران، اجازه نمی‌دهند که گروه‌های افراطی اعلام وجود کنند و همگی با برخورداری از اخلاق و همزیستی مسالمت‌آمیز، به زندگی آرام در کنار یکدیگر عادت دارند و در کمال آرامش و امنیت، با هم زندگی می کنند.
دستیار ویژه رییس جمهوری خاطرنشان کرد: دولت و نظام ایران نیز، بر این سیاست زندگی مسالمت‌آمیز و برخورداری همه از حقوق شهروندی تاکید دارند. پیام اصلی پیامبر اکرم(ص) پیام رحمت، محبت و عشق و عرفان است و اسلام این رحمت را برای همه مردمان جهان می‌خواهد و نه فقط برای مسلمانان؛ و این پیام رحمانی و عرفانی و قلبی اسلام است که  سبب شده اسلام در همه کره زمین گسترش پیدا کند.
وی با بیان این‌که پیام رحمانی اسلام، دشمنی و کینه‌ها را از میان برمی‌دارد، تصریح کرد: امروز بشر به محتوای این پیام، بیش از هر زمان دیگر نیاز دارد. بشر امروز از ترس جنگ، ناامنی و تهدید، رنج می‌برد و این در حالی است که قدرت های بزرگ، به یکدیگر چنگ و دندان نشان می‌دهند و این در حالی است که پیام اسلام و اهل بیت(ع) و قرآن، مردم را به صلح و آشتی و دوستی و زندگی مسالمت‌آمیز دعوت می‌کند.
یونسی ادامه داد: پیام صلح، آشتی، تقریب،  وحدت و انسجام در داخل و منطقه و گسترش آن میان مسلمانان، سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران است که همواره مورد تاکید و تصریح مقام معظم رهبری است.
دستیار ویژه رییس جمهوری از این سیاست، به عنوان راهبرد و استراتژی تغییر ناپذیر ایران یاد کرد و افزود: امام راحل و مقام معظم رهبری، همواره بر این سیاست دائمی و تغییر ناپذیر جمهوری اسلامی، تاکید داشته‌اند. بر این اساس بود که آقای روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، در سخنرانی خود در سازمان ملل متحد، پیشنهاد جهانی عاری از خشونت را ارائه کرد و به تصویب این سازمان هم رسید.
وی به رفتار بدخواهان و دشمنان اسلام و گروه‌های افراطی نیز اشاره کرد و گفت: این‌ها معرف اسلام ضدبشر، خشن، خون‌ریز و داعشی هستند. امروز همه دنیا چه اسلام، چه مسیحیت و چه سایر ادیان، از افراطی‌گری، خشونت و تکفیر، احساس ناامنی و خطر می‌کنند. کشته شدن یک مسلمان به دست مسلمانی دیگر یک ننگ است و این در حالی است که بر اساس پیام رحمت و رحمانی پیامبر اکرم(ص)، یک مسلمان، حتی نباید به یک غیرمسلمان هم تعدی کند. به همین دلیل است که سیاست و راهبرد تقریب و وحدت توسط رهبر انقلاب اسلامی، به شدت مورد تاکید و اجراست.
دستیار ویژه رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، گزارشی از وضعیت اهل سنت و سایر ادیان و اقوام در ایران ارائه کرد و گفت: همه ایرانیان، اعم از شیعه، سنی و سایر اقلیت‌های دینی در کنار هم در کمال آرامش و امنیت زندگی می‌کنند.
 یونسی همچنین اظهار کرد: اهل سنت ایران، بیش از 15 هزار نمازخانه، صدها مدرسه علمیه و دانشگاه در اختیار دارند و 20 تن از برداران اهل تسنن نیز به عنوان نماینده در مجلس شورای اسلامی حضور دارند و نمایندگانی نیز از این هموطنان، در مجلس خبرگان رهبری، برای تعیین رهبر، حاضرند.
وی با بیان این‌که در ایران، در کنار زندگی مسالمت‌آمیز، مشارکت زیادی در همه امور برای همگان وجود دارد و هیچ تفکیکی میان شهروندان ایرانی نیست، افزود: هم اکنون 2400 قاضی اهل سنت، در شوراهای حل اختلاف و محاکم، حضور دارند و اداره شوراهای شهر، شهرداری‌ها و فرمانداری شهرهایی که اقلیت‌های مذهبی بیشتری در آنجا زندگی می‌کنند، برعهده خود آنان است.
دستیار ویژه رییس جمهور، به پیوندهای فرهنگی، تاریخی و دینی میان ایران و هندوستان نیز اشاره کرد و گفت: در ایران، همانند هندوستان گرایش به عرفان و اسلام عرفانی بیش از هر جایی موج می‌زند و وجود دارد. تعامل فرهنگی میان ایران و هندوستان، مولفه بسیار مهمی برای پیوند دو ملت بوده و هست و هر دو ملت، از یک پیکر و خاستگاه آمده‌اند و به کشورهای یکدیگر در طول تاریخ سفر کرده‌اند. این فاصله و دوری سرزمینی، نباید فاصله فرهنگی میان دو ملت ایجاد کند.
یونسی از تاج محل به عنوان اثر فرهنگی مهم یاد کرد و گفت: همه جهان اسلام به آن افتخار می‌کنند زیرا تاج محل اثر هنری اسلامی و ایرانی است و با اشعار و هنر ایرانی تزیین شده و مردم هندوستان آن را نگهداری کرده‌اند.
وی همچنین با اشاره به برگزاری جشن‌های مخصوص اهل سنت و شیعه که نمونه‌های آن در چند روز آینده در بلوچستان و ترکمن صحرا، انجام خواهد شد؛ اظهار امیدواری کرد که پیوند جهان اسلام، به‌وسیله همین علما هر روز محکم‌تر شود.
انتهای پیام

نظر شما