شناسهٔ خبر: 18991729 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

به مناسبت سالروز تاسیس سپاه پاسداران؛

سپاه پاسداران؛ حافظ اقتدار و امنیت ملی

تهران- ایرنا- سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نهادی کارآمد و انقلابی است که با هدف تحقق آرمان‌های والای نظام و تقویت توان دفاعی کشور شکل گرفت و توانست با یاری و همبستگی دیگر نیروهای مسلح و توانمندی نیروهای خویش دستاوردهای شایان توجهی را برای این مرز وبوم به ارمغان بیاورد.

صاحب‌خبر -

«سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در سایه روحیه انقلابی و معنویتی که از سرچشمه جوشان دل منوّر و روح مصفای آن امام عارفان و قُدوه صالحان، پیوسته می جوشید و بیش از همه، جوانان رزمنده و خالص سپاه و بسیج را سیراب می کرد، توانست نقش تعیین کننده ای در دفع حمله ایادی استکبار به جمهوری اسلامی، ایفا... و حفظ و استمرار نظام را تضمین کند». این سخنان گزیده ای از بیانات آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در دوم اردیبهشت 1358 خورشیدی به فرمان امام خمینی(ره) تشکیل شد.

هدف از تشکیل این نیرو، پاسداری از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن، تلاش در مسیر دستیابی به آرمان های والای نظام و تقویت توان دفاعی کشور از راه همکاری با دیگر نیروهای مسلح و آموزش نظامی بود. البته در ابتدا تصور نمی شد که چه مسوولیت سنگین و رسالت خطیری به عهده این تشکیلات تازه تأسیس خواهد بود اما از آنجا که محرک حضور در این نهاد، خدمت بی شایبه به انقلاب اسلامی و اطاعت از مقام ولایت فقیه محسوب می شد، این نیروی کارآمد خود را برای هر نوع مأموریت محوله آماده کرده بود.

سپاه پاسداران در سال های نخست پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال جنگ تحمیلی با تکیه بر روحیه انقلابی نیروهای خویش توانست سربلند از این جنگ نابرابر بیرون بیاید و امنیت و آرامش را برای مردم این مرز وبوم به ارمغان بیاورد. پس از پایان جنگ،‌ سپاه پاسداران علاوه بر حوزه های نظامی و ایجاد امنیت در کشور، شروع به گسترش ساختار و فعالیت های خود کرد و با تشکیل قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) به فعالیت های اقتصادی وارد شد که هدف از ورود به این عرصه «‌استفاده بهینه از منابع و امکانات اقتصادی و عمرانیِ موجود، مشارکت در اجرای برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، کسب تجربه و دانش فنی به منظور افزایش توان دفاعی، تداوم ارتباط سپاه و مردم و ایجاد بستر مناسب برای مشارکت نیروهای متخصص بسیجی در توسعه کشور» بود که همین امر در سال های گذشته توانست اثر تحریم های ناعادلانه علیه کشور را کاهش دهد.

همچنین سپاه پاسداران در عرصه های نظامی، اقتصادی و ... به دستاوردهای مهمی رسیده است که برای نمونه در سال های گذشته این روند با قوت و قدرت بیشتری ادامه داشت و این نیروهای انقلابی توانستند با تکیه بر توان متخصصان داخلی و با کنار زدن تحریم ها تجهیزاتی مانند پهپاد صادق، شناور تندروی برد بلند با نام «شناور شهید ناظری»، پهپاد آر کیو 170، سامانه پدافندی 3 خرداد و ... تولید کنند.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با «سردار سهیل امامی» معاون سازمان تحقیقات جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به گفت وگو پرداخت.

- متن کامل گفت وگوی ایرنا را در ادامه می خوانیم:
**ایرنا: دیدگاه امام خمینی(ره) نسبت به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چگونه بود و این امر را ناشی از چه چیزی می دانید؟
سردار امامی با اشاره به دیدگاه های ارزنده امام راحل نسبت به سپاه پاسداران گفت: ایشان می فرمایند: «اگر سپاه نبود کشور هم نبود». همچنین معمار انقلاب در سخنرانی های دیگر خود نیز بر جایگاه این نهاد اشاره کردند و فرمودند: «ای کاش من هم یک سپاهی بودم». بنابراین امام(ره) با زهد، تقوا و مدیریتی که داشتند این جمله ها را برای مقام سپاه به کار بردند. ایشان این سخنان را زمانی فرمودند که تمام دشمنان داخلی و خارجی انقلاب اسلامی نیروهای خود را بسیج کردند تا با استفاده از شورش های داخلی، ایران را تجزیه و نهال انقلاب را ریشه کن کنند. از این رو سپاه پاسداران با تمام توان و با تکیه بر نیروهای مردمی خود به اینگونه درگیری ها خاتمه بخشید و کشور را از این مسایل نجات داد.

**ایرنا: نقش سپاه پاسداران را در سال های نخست پیروزی انقلاب اسلامی و مبارزه با نیروهای منافق چگونه ارزیابی می کنید؟
معاون سازمان تحقیقات جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه اظهار داشت: در سال های نخست پیروزی انقلاب اسلامی، منافقان با ترور و برخی گروه ها با جوسازی هایی که انجام می دادند به دشمنی با انقلاب و مردم پرداختند و افراد فعال در سپاه و بسیج را نشانه گرفتند زیرا این کارها نوعی راهبرد دیکته شده آنها بود تا ترس و وحشت را در میان سپاهیانی که در منطقه های مختلف کشور مشغول خدمت بودند، ایجاد کنند. از این رو گروهک منافقان، ترورهای زیادی انجام داد اما چون سپاه پاسداران از پشتوانه و توان مردمی بسیار بالایی برخوردار بود و دستورهای امام خمینی(ره) را بی کم و کاست اطاعت می کرد، به لطف خداوند توانستند نقشه شوم دشمنان انقلاب و ایران را خنثی کنند و از پیاده سازی راهبرد آنها که از میان برداشتن سران انقلاب بود، جلوگیری به عمل آورند.

**ایرنا: سپاه پاسداران به عنوان نیرویی مردمی و انقلابی در هشت سال های جنگ تحمیلی چه عملکردی از خود نشان داد؟
این سردار سپاه با اشاره به هشت سال دفاع مقدس و ایستادگی مردم ایران در برابر دشمنان بعثی تصریح کرد: در جنگ تحمیلی اتفاق هایی رخ داد که هر کدام از این حوادث، تفسیری ویژه نیاز دارد و هنوز تمامی آنها نگاشته نشده است. اوج از خودگذشتگی، ایثار، همت و درخشش نور ایمان در افراد سپاهی را می توان در دوران هشت سال دفاع مقدس مشاهده کرد. در سال های جنگ نیروهای سپاهی و بسیجی با وجود سن کم خود توانستند به طرح ریزی عملیات های زیادی برای رویارویی با نیروهای بعثی دست بزنند که اکنون در مرکزهای آموزشی جهان بررسی می شود. از این رو سپاه توانست در نبرد با رژیم بعث که با تمام وجود از طرف کشورهای استکباری مسلح شده بود و در روزهای نخست خیال خام را تصرف ایران را در سر می پروراند به زانو درآورد.

**ایرنا: سپاه در سال های پس از جنگ تحمیلی، چگونه در جهت سازندگی کشور گام برداشت؟
وی در این زمینه یادآور شد: پس از دوران دفاع مقدس، کشور از یک طرف با ویرانی های زیادی حاصل از جنگ روبرو شده بود و از طرفی نیز از نبود زیرساخت های اساسی رنج می برد بنابراین سپاه پاسداران با تدوین راهبردهای اساسی و با اتکا بر همان نیروهای انقلابی که در جنگ حضور داشتند به تکنولوژی هایی که نیاز داشتند دست یافتند و برای سازندگی کشور قدم های مهمی برداشتند و همین امر نیازهای اساسی کشور را برآورده کرد. برای نمونه سپاه در زمینه های راه سازی، درون شهری و ... به فعالیت های سازندگی پرداخت و ایران را از مشکل های پس از جنگ تحمیلی نجات داد.

**ایرنا: عملکرد سپاه را در سال هایی که ایران با تحریم روبرو بود، چگونه ارزیابی می کنید؟
سردار امامی با اشاره به تحریم های ناعادلانه علیه ایران گفت: در این سال ها، سپاه توانست در زمینه تاسیس کارخانه های مهمی که کشور به آن نیاز داشت، گام های مناسبی بردارد و در حوزه های نفت و ساخت پالایشگاه ها وارد صحنه های عملیاتی شود و موفق شد در شرایطی که ایران با تحریم های ناجوانمردانه از طرف کشورهای دیگر روبرو بود، نقش مهمی در بی اثر کردن این تحریم ها داشته باشد. همچنین این نیروهای انقلابی در مرزهای کشور به پیاده سازی طرح های امنیتی برای مبارزه با دشمنان ایران همت گماشتند که حاصل این تلاش های بی وقفه و شبانه روزی، امنیت ایران به عنوان یکی از امن ترین کشورهای منطقه خاورمیانه به شمار می رود. برای نمونه سپاه توانست با «سامانه بازرسی کانتینری و خودروهای سبک» از مرزهای کشور محافظت کند زیرا ایجاد این سامانه با توجه به وضعیت مرزهای کشور ضروری بود و از ورود کالاهای قاچاق جلوگیری کرد.

معاون سازمان تحقیقات جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه در ادامه افزود: همچنین سپاه در زمینه مباحث نظامی و غیرنظامی عملکرد تکنولوژی محوری از خود نشان داد؛ چرا که در این سال ها، ایران در عرصه نظامی به موشک های دوربرد و راکت های دقیق زن و نقطه زن دست پیدا کرد و این موفقیت ها در دوره تحریم های یک سویه و ناعادلانه به دست آمد. سپاه با استفاده از نیروهای جوان و خلاق مشکل های مهمی را در زمینه نظامی برطرف کرد و در زمینه غیرنظامی نیز با تکیه بر همین جوانان، ساخت و سازهای با اهمیتی انجام داد و به جهانیان ثابت کرد که می تواند باعث رشد و شکوفایی در کشور شود و تحریم ها را بی اثر کند.

**ایرنا: رسالت سپاه پاسداران به عنوان نیرویی مردمی و خدمتگزار برای حفظ آرمان های انقلاب اسلامی و پیروی از دستورهای آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری را چگونه ارزیابی می کنید؟
این سردار سپاه در پایان یادآور شد: اصلی ترین موضوعی که سپاه پاسداران آن را سرلوحه کار خود قرار داده، اجرای فرمان های رهبر معظم انقلاب است زیرا آن چیزی که ولایت فقیه مطرح می کند، نتیجه دقت و جهانشمولی ایشان به شمار می رود و موضوع ها و راهکارها را با زبانی ساده ارایه می دهند. از این رو سپاه پاسداران بر پایه اصل ولایت فقیه تمام سعی و تلاش خود را برای حفظ آرمان های انقلاب اسلامی به کار می بندد زیرا این انقلاب و امنیتی که امروز در جامعه ایجاد شده به آسانی به دست نیامده و حاصل خون تمامی شهیدانی است که در پیروزی انقلاب، جنگ تحمیلی و سال های بعد از آن برای ماندگاری ایران جانفشانی کرده اند. از این رو مردم نیز به نوبه خود باید قدردان خانواده های این شهیدان باشند.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهدی احمدی** انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9370**2002**9131

انتهای پیام /*

نظر شما