شناسهٔ خبر: 18982405 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بررسی عملکرد بیمه در حادثه قطار سمنان- دامغان/ پرداخت خسارت در هاله‌ای از ابهام

71093

۵ ماه از حادثه ریلی در محور سمنان -دامغان می گذرد، ولی هنوز اکثر خانواده هایی که در این حادثه عزیزان خود را از دست دادند بابت آن حادثه، دیه‌ای از شرکت بیمه دریافت نکرده‌اند. علاوه بر این تعداد بسیاری از افرادی که نقص عضو شدند و هزینه های پزشکی داشتند هم موفق نشدند خسارتی را از شرکت بیمه مربوطه دریافت کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، ساعت ۷:۲۲ صبح روز جمعه ۵ آذر ماه سال ۱۳۹۵ بود که دو قطار در محور سمنان- دامغان با یکدیگر برخورد کردند. در آن حادثه، قطار سمنان به مشهد، به قطار تبریز به مشهد که در همان ریل متوقف بود، برخورد کرد.

این فاجعه باعث شد ۴ واگن از ریل خارج و ۵ واگن در آتش بسوزد. آن حادثه ۴۷ نفر کشته و ۱۰۳ مصدوم نیز به جای گذاشت که در نتیجه در تاریخ حوادث ریلی از مرگبارترین حوادث ایران به شمار می رود.

در  التهاب آن روزها  فیلم ها و عکس‌هایی از خبرگزاری های رسمی ایرانی و غیر ایرانی منتشر شد و فیلم هایی هم که توسط شاهدان حادثه گرفته شده بود در فضاهای مجازی دست به دست می‌شد و همه در بهت و حیرت بودند که چطور ممکن است در عصر ارتباطات و اینترنت قطاری در حال حرکت با قطاری که توقف کامل داشته است این چنین برخورد کند و یکی از غم انگیز ترین فجایع سال ۱۳۹۵ را در ذهن ایران بر جای بگذارد.

در همان روزهای التهاب و نگرانی بود که صحبتی از عباس آخوندی وزیر راه لحظه به لحظه و بار ها بازنشر می‌شد. جمله کوتاه اما تاثیر گذار بود: "همه مسافران بیمه هستند و جای هیچ نگرانی‌ای نیست"  این جمله در آن زمان اعتراض‌های گسترده‌ای را برانگیخت و تعداد زیادی از افراد را تحت تاثیر قرار داد که چطور است که آقای وزیر این حادثه اسفبار را صرفا بابت اینکه مسافران بیمه دارند جای نگرانی نمی‌داند.

این حادثه چنان بر افکار عمومی نه تنها ایران بلکه جهان تاثیرگذار بود که رسانه‌های جهان درباره‌اش بارها نوشتند و اظهار تاسف کردند رویترز، گاردین، بی بی سی، سی ان ان و الجزایر تعدادی از رسانه های غیر ایرانی‌ای بودند که بارها به این موضوع پرداختند.

در آن زمان بیمه پارسیان اطلاعیه‌ای منتشر و طی آن اعلام کرد که این شرکت مسئولیت حوادث ریلی و غیرریلی راه آهن جمهوری اسلامی ایران را طی بیمه نامه‌ای تحت پوشش قرار داده است و رسما اعلام کرد که در  این بیمه نامه حداکثر خسارت هزینه پزشکی برای هر نفر در هر حادثه ۵۰۰ میلیون ریال و حداکثر خسارت جانی (ازقبیل نقص عضو، از کارافتادگی و فوت) تا سقف دیه قانونی پوشش داده شده است. همچنین بیمه ایران نیز که بیمه نامه لوکوموتیوهای آسیب دیده را داشت به نوبه خود برای بررسی و پرداخت مبلغ خسارت لوکوموتیوها اظهار آمادگی کرد.

امروز حدود ۵ ماه از آن تاریخ می‌گذرد و هنوز دیه اکثر افراد پرداخت نشده و حتی افرادی که در آن حادثه نقص عضو شدند نیز مبلغی دریافت نکردند. موضوع هزینه های پزشکی مصدومان آن فاجعه هنوز در هاله‌ای از ابهام به سر می برد. حتی آخرین پیگیری های ایسنا از بیمه ایران نشان می‌دهد که پرونده بیمه لوکوموتیوها نیز همچنان باز است و خسارت آن لوکوموتیو ها نیز به دلایلی که تاکنون مطرح نشده پرداخت نشده است. از آن تاریخ تا به امروز وقتی حادثه ای رخ می دهد خیلی ها دیگر نمی‌دانند که "باید نگران باشند یا نباشند"

در این رابطه خبرنگار ایسنا با محسن فتحی - مدیر بیمه های مسئولیت بیمه پارسیان - گفت‌وگویی کرده تا شاید آسیب دیدگان و خانواده فوت شدگانی که تاکنون دیه یا خسارتی از شرکت بیمه نگرفته‌اند و سوالاتی در این زمینه در ذهنشان شکل گرفته به پاسخ ابهامات خود دست یابند. آنچه در ادامه می خوانید شرح کامل گفت‌وگوی ایسنا با محسن فتحی مدیر بیمه های مسئولیت بیمه پارسیان است:

حدود ۵ ماه پیش دو قطار در محور سمنان – دامغان با یکدیگر برخورد کردند و حدود ۵۰ نفر از مسافران آن قطارها فوت کردند. بالای ۱۰۰ نفر نیز مجروح یا نقص عضو شدند. مسافران قطار بیمه‌نامه پارسیان داشتند، پرداخت خسارت مربوط به بیمه آن ها تا امروز به کجا کشیده است؟

براساس گزارش رسمی شرکت راه آهن تعداد جانباختگان ۴۸ نفر اعلام شده است که از این تعداد قبل از شروع سال ۱۳۹۶، تعداد ۱۷ مورد که مدارکشان از سوی وراث قانونی آنها تکمیل شده بود پرداخت شده است. برای سایر جانباختگان نیز وراث درحال کامل کردن پرونده هستند که به محض تکمیل مدارک خسارتشان به صورت کامل پرداخت خواهد شد و شعبه تبریز بیمه پارسیان با هماهنگی کامل با راه آهن آذربایجان شرقی مشغول دریافت مدارک از وراث و تکمیل پرونده ها جهت پرداخت خسارات است.

چه مدارکی مورد نیاز بوده که پس از گذشت ۵ ماه هنوز کامل نشده است؟

مثلا در خسارات منجر به فوت وراث بنا به هر دلیل گواهی انحصار وراثت دریافت نکرده‌اند. ما برای آن هایی که مدارک‌شان کامل بود، پرداخت‌ها را به صورت کامل داشتیم و این موضوع را رسما در نامه‌ای به بیمه مرکزی اعلام کردیم. علاوه بر این برای شفافیت بیشتر ریز جزئیات کسانی که سهم‌الارث برده‌اند را هم مشخص کرده‌ایم.

چرا بیمه پارسیان یک حساب مشترک برای کلیه وراث باز نکرده و به آن حساب مبالغ خسارت را واریز نکرد تا پس از انحصار وراثت، وراث خود به حساب دسترسی داشته باشند و شرکت بیمه به موقع به تعهدات خود رسیدگی کرده‌باشد؟

مشکل این است که ما نمی‌دانیم وراث این افراد چه کسانی هستند. علاوه بر این ممکن است در برخی از خانواده‌ها موضوعاتی مثل پرداخت مهریه وجود داشته باشد. از آنجایی که آن دین در پرداخت به وراث اولویت دارد، در آن موارد ما باید خسارت را به حساب دادگاه بریزیم و دادگاه آن مبلغ را به حساب آن شخص که ادعای مهریه کرده بریزد. ضمن اینکه ما نتوانستیم وراث آن ها را شناسایی کنیم.

یعنی وراث به شما مراجعه نکرده‌اند؟

خیر، شاید برخی از وراث یک خانواده مراجعه کرده باشند، ولی مابقی مراجعه نکرده اند. برخی هم بدون داشتن گواهی انحصار وراثت جهت دریافت خسارت مراجعه کردند که همکاران شعبه تبریز ایشان را راهنمایی کرده‌اند که برای پرداخت خسارت به حساب وراث گواهی حصر وراثت لازم است.

تعدادی بودند که نقص عضو شدند که به آنها هم هنوز مبلغ بیمه‌نامه پرداخت نشده است. آنها که وراثی ندارند. موضوع آنها چیست که هنوز پرداختی برای آنها وجود نداشته است.

برخی از آنها مراجعه کرده‌اند، ولی طول درمانشان بر اساس نظر پزشک معالج هنوز کامل نشده است. البته بر اساس گزارشات شرکت راه آهن به جز تعداد اندکی مابقی به صورت سرپایی معالجه و درمان شده‌اند. در نتیجه پس از تثبیت آسیب‌ها و ارائه گواهی پایان درمان از سوی پزشک معالج، خسارت به صورت کامل در وجه زیاندیدگان پرداخت خواهد شد. همینطور به منظور حمایت از آسیب دیدگان این حادثه در صورت درخواست زیاندیده مبلغی به عنوان علی‌الحساب به ایشان پرداخت خواهد شد.

حدود شش ماه از موضوع گذشته. به نظر شما برای این پروسه‌هایی که می‌فرمایید شش ماه وقت کافی نبود؟

چند نفری بودند که نقص عضو سنگینی داشتند و مثلا قطع عضو شدند.

منظور شما از اینکه می‌گویید نقص عضو سنگین شده‌اند، چیست؟ به عنوان مثال کسی که شش ماه پیش پایش قطع شده یا دستش قطع شده چطور می‌خواهید برایتان گواهی پایان درمان بیاورد؟ منظور شما چیست که می‌فرمایید کسی که دستش قطع شده باید طول درمانش کامل شود که مبلغ خسارتش را بپردازید. کسی که بعد از شش ماه طول درمانش تمام نشده، امکان دارد این طول درمان علی‌الابد ادامه داشته باشد.

اگر نظر پزشکی قانونی را نگاهی بیندازیم، بعضی از بیماران به جلسات متعدد فیزیوتراپی، توانبخشی و یا درمان های خاص نیاز داشتند که امکان دارد گاهاً برخی از طول درمانها  یک تا دو سال طول بکشد. پزشکی قانونی زمانی گواهی صادر می‌کند که اینها درمانشان تثبیت شده باشد و دیگر وضعیت‌شان تغییر نکند، ولی چون پزشکی قانونی نمی‌تواند اظهارنظر کند، می‌گوید: مثلا دو یا شش ماه دیگر صبر کنید تا مراحل مداوا انجام شود. اگر در مراحل مداوا نتیجه‌ای حاصل نشد، اعلام می کند که میزان آسیب‌دیدگی چند درصد است و بر اساس همان درصد هم خسارت‌ها پرداخت می‌شود.

هزینه معالجه این افراد در دوره درمان نباید پرداخت می‌شد؟

هزینه معالجه را خود راه‌آهن پرداخت کرده است و بعد از پرداخت به ما اعلام می‌کند که ما آن هزینه را به راه‌آهن می پردازیم.

آن مبالغ چقدر بوده؟

آنها مستقیم به ما مراجعه نکردند. راه‌آهن پرداخت کرده و طرف حساب بوده. قرار است شرکت راه‌آهن این موضوع را به ما اعلام کند.

یعنی راه‌آهن از طرف بیمه‌گر که بیمه پارسیان است، این مبالغ را پرداخت کرده؟

شرکت راه آهن به عنوان مقصر حادثه و به جهت حمایت از آسیب دیدگان و دلجویی از آنها این مبالغ را پرداخت کرده است.

مگر وقتی شما در پایان سال صورت‌های مالی خود را می‌بستید، هزینه‌های آن خسارت را در آن صورت‌های مالی لحاظ نکردید؟

ما خسارت‌های معوق را در صورت‌های مالی‌مان لحاظ کردیم.

افرادی بودند که چند شب در بیمارستان بستری بودند. هزینه آنها چقدر بود و برای آنها چقدر پرداخت کردید؟

هزینه های بیمارستان هم جزء هزینه های پزشکی محسوب می گردد و همانطور که اشاره شد این هزینه ها توسط شرکت راه آهن پرداخت شده است.

- در مورد این پرداختی‌ها آماری دارید که بگویید چقدر و به چند نفر پرداخت شده؟

 شرکت راه‌آهن هنوز لیست کامل هزینه های درمانی پرداخت شده را به ما نداده. موضوعی که واضح است این است که شرکت بیمه پارسیان ۱۷ مورد از موارد فوتی را پرداخت کرده است.

گزارش از محمدرضا چراغی خبرنگار ایسنا

انتهای پیام

نظر شما