شناسهٔ خبر: 18978681 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

پورمختار در گفتگوی تفصیلی با بولتن نیوز: (2 و پایانی)

سفارتخانه های ایران حداقل کارایی را ندارند/ نامزدها از تخریب و دروغ بپرهیزند

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس معتقد است که دولت در عرصه سیاست خارجی موفق عمل نکرده و سفارخانه های ایران حداقل کارایی را ندارند.

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی: محمدعلی پورمختار عضو شاخص فراکسیون اصولگرایان و نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس نهم و دهم است. او دانش آموخته حقوق خصوصي، كارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسي و دارای دكتري حقوق است. پورمختار از یادگاران دوران دفاع مقدس و جانباز هم است که نزدیک به 80 ماه سابقه حضور در جبهه دارد. وی در مجلس نهم ریاست کمیسیون اصل 90 مجلس را بر عهده داشته که در طول چهار سال بیش از شش هزار پرونده در آن بررسی شد. مهمترین پرونده در این کمیسیون همان پرونده بابک زنجانی است که در دوره ریاست وی در این کمیسیون بررسی و گزارشهای این کمیسیون منجر به بازداشت این مجرم اقتصادی شد. وی در مجلس دهم عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شد و هم اکنون یکی از افراد تاثیر گذار در این کمیسیون مجلس است.
 
خبرنگار بولتن نیوز در آستانه انتخابات ریاست جمهور با این نماینده فعال مجلس به گفتگو نشست.

در بخش اول گفتگوی خبرنگار بولتن نیوز که روز پنج شنبه 31 فروردین منتشر شد، وی به سوالات مختلف خبرنگار بولتن نیوز پاسخ داد.
در این بخش گفتگو وی به سوالات خبرنگار بولتن نیوز در خصوص آرایش انتخاباتی اصولگرایان و اصلاح طلبان، گرایش مردم و سمت و سوی سبد رای آنها در انتخابات، تاثیر نارضایتی مردم از دولت در رای آنها، راهکار حضور باشکوه مردم در انتخابات، بایدها و نباید ها در رعایت اخلاق انتخاباتی و مناظرات، وظایف نامزدها بعد از اعلام نتایج انتخابات، مهمترین الویت های دولت آینده، شاخص هایی که رئیس جمهور آینده در معرفی کابینه باید مد نظر داشته باشد، نحو تعامل مجلس و دولت آینده، شاخص های مد نظر مجلس در رای به کابینه، نحوه برخورد دولت آینده با برجام، دولت آینده و لغو نشدن تحریمها، دولت آینده و نحوه مواجه با دولت آمریکا، دولت آینده و موضع گیری در قبال سوریه، مشکلات اجتماعی از جمله طلاق پاسخ داده است.
متن این گفتگو به شرح زیر است:

15) به نظر شما اصولگرایان و اصلاح طلبان در انتخابات چه آرایشی خوهند داشت؟هر طیف چند کاندیدا خواهند داشت؟آیا اصولگرایان به وحدت می رسند؟

*اصولگرایان تصمیم گرفتند تا برای انتخابات ریاست جمهوری به وحدت برسند. سازو کاری هم در نظر گرفته شده که به عنوان یک اصل مورد تمردم تماس می گیرند وافق همه اصول گرایان و جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی قرار گرفته که امیدواریم در عمل هم به این موضوع وفادار و پایند باشند.
اصلاح طلبان هم بارها اعلام کردند که یک کاندیدا در انتخابات دارند و آن هم حسن روحانی رئیس جمهور است. البته در حال حاضر اسحاق جهانگیری هم برای انتخابات ثبت نام کرده که می گویند وی برای حضور در مناظرات کاندیدا شده و یک کاندیدای پوششی است.

۱6) فکر می کنید مردم در انتخابات به کدام طیف و گرایش روی بیاورند؟
 *مردم نشان دادند که رفتارشان طیفی نیست بلکه بیشتر به شعارها، برنامه ها، وعده ها و قول های انتخاباتی توجه می کنند.

17) با توجه به این مساله فکر می کنید سبد رای مردم به کدام سمت خواهد بود؟

امروز مهم ترین و بزرگترین ضرورت همین مسئله اقتصاد و مشکلات اقتصادی و رکود و بی کاری بسیار سنگین و... است.البته در کنار سایر حقوق مثل رعایت حقوق شهروندی که در قانون اساسی برای ملت شناخته شده و باید محترم شناخته شود، از موضوعات مهم است که طبیعتا هر کسی که بخواهد این موضوعات را بیان کند، می تواند در جلب سبد رای مردم موفق باشد.

18) مردم انتقاداتی به عملکرد دولت دارند فکر می کنید این انتقادات را در روز ۲۹اردیبهشت در پای صندوقهای رای نشان بدهند؟

*بله. قطعا.انتخابات خیلی جدی است. مردم نسبت به عملکرد دولت مخصوصا عملکرد اقتصادی و عملکرد سیاست خارجی انتقادات جدی دارند چرا که وعده ها و قول هایی که داده شده بود، محقق نشده و همه این موارد موجب نارضایتی شده ست که البته این نارضایتی ها حتما در انتخابات ۲۹اردیبهشت در رای مردم تاثیر گذار است.

19) برای حضور با شکوه مردم در انتخابات باید چه کار کرد؟
* طبیعتا این در درجه اول بر می گردد به تعدّد کاندیداها.اگر ما محدود بکنیم کاندیدها را به ۲طیف، طبیعتا ۲قطب ایجاد خواهد شد و این همان موضوعی است که مقام معظم رهبری، یکی از فعالان را به همین دلیل از حضور در انتخابات منع کردند.علاقه مردم هم چون متفاوت است ممکن است رویکردشان نسبت به کاندیدهای این دو جبهه ی اصولگرایی و اصلاح طلبی همخوانی نداشته باشد. اعتقاد دارم اگر تعداد بیشتری از کسانی که کاندیدا شدند و ثبت نام کردند وارد عرصه رقابت شوند می توانند با طرح موضوعاتی که قطعا متفاوت از موضوعات کاندیدهای وابسته به دوجریان است، در حضور مردم اثر  بیشتری داشته باشد.

20) اخلاق انتخاباتی یکی از معیارهایی است که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده، کاندیداها در این زمینه چه وظایفی دارند؟
*اخلاق انتخاباتی همواره مورد تاکیدات مقام معظم رهبری بوده و است. کاندیداها از رفتارهای غیراخلاقی، غیر اسلامی و حتی غیر انسانی بپرهیزند. مردم هم هیچ علاقه ای به تخریب و رفتارهای غیر اخلاقی ندارند. نامزدها نباید مسائل غیرواقعی و دروغ را عنوان کنند. یا آمارهای نادرستی را مطرح کنند. صحبت ها، سخنرانی ها، ارائه برنامه ها و وعده و وعید ها همه باید در چهارچوب اخلاق اسلامی باشد.

21) احتمالا بین کاندیداها مناظرات انتخاباتی بصورت زنده برگزار شود، به نظر شما کاندیداها در مناظرات باید چه ویژگی هایی را رعایت کنند؟

*مناظرات و فعالیت های تبلیغاتی الزاماتی دارد که همه باید رعایت کنند.نامزدها باید برنامه های خود را ارائه کنند. می توانند همدیگر و برنامه ها را نقد کنند. حتی اشکالی ندارد تا عملکرد و برنامه های همدیگر، شکل های اجرایی کار را زیر سوال ببرند. مثلا اگر کاندیدایی  وعده می دهد که فلان کار را انجام دادم یا خواهم داد، دیگر نامزدها می توانند نظرات خود را در این زمینه بیان کنند. البته هر چه نامزدها قانون را رعایت و از تنش خودداری کنند، مردم و طرفداران نامزدها هم رعایت خواهند کرد و حامیان نامزدها هم در تبلیغات از رفتارهای غیر معقول پرهیز خواهند کرد.

22) هر انتخاباتی یک پیروزی دارد و یک شکست به نظر شما فردای انتخابات کاندیدهایی که رای نیاوردند چه وظیفه ایی دارند؟
*همه نامزدها باید قانون را معیار بدانند. نتیجه انتخابات را بپذیرند. از فرد پیروز و رئیس جمهر قانونی اعلام حمایت کنند. اگر بعد از اعلام نتیجه انتخابات اعتراضی دارند، بر اساس پیش بینی هایی که در قانون صورت گرفته، عمل کنند و می توانند به شورای نگهبان نظرات خود را ارائه کنند. باید از زیر سوال بردن نحوه  برگزاری انتخابات و شمارش آراء خودداری کنند. چرا که برگزاری انتخابات یک روز است و همه مسائل قابل رصد است. ضمن اینکه نمایندگان نامزدها در سر صندوق ها حضور دارند و می توانند گزارشات خود را به هیئت های اجرائی و هم هیئت های تظارت شورای نگهبان بدهند. اگر واقعا نتیجه گرفته شود که در یک صندوق و صندوق هایی تخلفاتی رخ داده، شورای نگهبان می تواند در هنگام تایئد انتخابات آنرا مد نظر قرار دهد.

23) مهمترین اولویت دولت آینده چه باید باشد؟دولت آینده باید کدام مشکل مملکت را در اولویت کاری خود قرار دهد؟
*مهمترین موضوع اقتصاد، درآمد مردم، اشتغال، تولید، خروج از رکود و توجه به ظرفیت های داخلی است. مسئولین باید به توان داخلی توجه کرده و بدانند از خارج برای آنها آبی گرم نمی شود. مخصوصا دشمنانی که آن ها خودشان با تحریم های ظالمانه باعث ضرر و زیان ملتایران شدند. اگر این مسائل مدیریت و از حالت مدیریت های سنتی خارج شود و با حساب و کتاب باشد، مطمئن باشید که دولت آینده موفق خواهد شد تا تمام مشکلات اقتصادی را برطرف کند.

24) رئیس جمهور آینده برای تشکیل کابینه و انتخاب وزرا باید به چه شاخص هایی توجه کند؟
*دولت آینده باید مدیریت جهادی را مد نظر داشته باشد.فعالیت های انقلابی، اثرگذار و تصمیمات سریع و شجاعانه ای که بتواند مسائل و مشکلات را حل کند، داشته باشد. ضمن این که هماهنگ بودن با دیگر قوا، فعال بودن و جوان بودن کابینه می تواند یکی از مولفه های اصلی موفقیت یک دولت و رئیس جمهور باشد.

25) نحو تعامل مجلس و دولت آینده به چه صورت خواهد بود؟
* مجلس در راس امور است و اگر ما از ظرفیت مجلس استفاده درستی داشته باشیم، به نفع دولت هم خواهد بود. اگر دولت جایگاه مجلس را به درستی بشناسد، تعامل درستی با نمایندگان خواهد داشت و نمایندگان و مجلس را مشاور خود خواهد دانست. به جهت این که نمایندگان در بین مجموعه مسئولین کشور تنها کسانی هستند که ارتباط مستقیم با مردم دارند و مردم در واقع به آنها مراجعه می کنند و مشکلاتشان را به نمایندگان منعکس می کنند. پس طبیعی است که اطلاعات نمایندگان درست و به روز باشد. همچنین در عین حال پیشنهاداتی که نمایندگان ارائه می کنند، می تواند برای دولت و وزرا اثر گذار و کمک کننده باشد. البته تعامل صحیح و درست با مجلس و نمایندگان می تواند در تصویر دولت مورد نظر مفید و موثر باشد.

26) مجلس در رای به کابینه آینده باید به چه شاخص هایی توجه داشته باشد؟
*مجلس و نمایندگان در رای به کابینه نباید رفتار سیاسی داشته باشند و به خط و خطوط سیاسی و جناحی توجه کنند بلکه باید به توانمندی و کارآمدی افرادی که معرفی می شود توجه کرده و خطوط قرمز نظام را رعایت کنند بخصوص موضوع فتنه و حضور در فتنه سال 88. وزرای پیشنهادی باید سابقه روشن و مشخصی داشته باشند.

27) با توجه به بدعهدی های آمریکا در مذاکرات هسته ای و عدم پاییندی به تعهداتش، دولت آینده در خصوص توافقات هسته ای باید چه کار کند؟
*مذاکرات بسیار مهم و کلیدی است. چون تا امروز دولت های غربی و خصوصا آمریکا و انگلیس که بیشترین دشمنی ها را نسبت به ملت ایران داشتند و دارند، در جریان اجرای برجام بیشترین سنگ اندازی ها و مخالفت ها را انجام دادند. این کشورها با تهدید دولت های دیگر و شرکت های وابسته به سایر دولت ها مانع روابط آنها با ایران شدند. این شرکت ها ترسیدند از روابط با ایران مورد تحریم واقع شوند. بنابراین دولت آینده باید با قدرت بیشتر در این زمینه ورود کند و طرف های ایران نسبت به اجرای تعهداتش التیماتوم بدهد.
دولت آینده باید در جذب سرمایه ها چه سرمایه گذاری داخلی و چه خارجی اقدام کند تا با ایجاد اشتغال از خیل عظیم بیکاران بکاهد.

28) برخلاف وعده های داده شده،تحریمها لغو نشده اما ایران به تعهدات خود عمل کرده،دولت آینده باید در این زمینه چه کار کنند؟

*دولت هیچ ملاحظه ایی نباید داشته باشد با طرف هایی که آمدند تعهد دادند و به تعهد خودشان عمل نکردند.
البته در دولت کنونی چون خودش برجام را امضا کرده و دستاوردی برای خودش تلقی می کند، شاهد هستیم که صرفا و صرفا از این توافق و اصل برجام حمایت می کند ولی به دستاوردهایش توجهی ندارد.
در بسیاری از موارد هم هر از چندگاهی دولتمردان اذعان می کنند که برجام به درستی اجرا نشده و به لحاظ این که ما به طور کامل تعهدات خودمان را انجام دادیم و مخصوصا برای کل دنیا مشخص است که سمت و سوی فعالیت های هسته ای ما کاملا صلح آمیز است و هیچ انحرافی نداشته. بنابراین دولت آینده باید با جدیت فشار بیاورد به این کشورها که آن ها هم به همین ترتیب باید تعهداتشان را اجرا کنند.
این کشورهای معدود نمایندهای دنیا نیستند نماینده جهان هم نیستند. بسیاری از کشورهای دیگر با این ها مخالفند و می توانند در واقع خودشان مستقلا باهم در تعامل باشند ولی لازمه اش این است که دولت مخصوصا وزارت خارجه به ویژه سفارت خانه های ما که متاسفانه به تنبل خانه هایی تبدیل شده که کارایی حداقلی را هم ندارند این ها باید اصلاح شوند و آن ها باید فعال باشند تا بتوانند ملزم کنند کشور های طرف قرارداد را.

29) ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حمله به سوریه نشان داده که روحیه جنگ طلبی دارد،نحوه تعامل دولت آینده ایران با دولت آمریکا باید به چه صورت باشد؟

*ما ثابت کردیم که کشوری هم پرقدرت هستیم وهم توان تهاجمی بالایی داریم از لحاظ نظامی. از لحاظ حضور مردم و حمایتی جانانه از نظام مقدس دارند، این خودش یک پیام روشنی است به ترامپ رئیس جمهور آمریکا. آنها باید بدانند که ملت ایران در طول هشت سال جنگ همین آمریکا و جمهوری خواهان بودند که بیشترین حمایت را از صدام کردند ولی نتوانستند برای صدام در عمل کاری کنند که در نهایت به سقوط و نابودیش منجر شد. پس ایران کشوری قوی است در همین جنگ تحمیلی تجربه های سنگین و ارزشمندی پیدا کرده که هیچ تهدیدی ایران و مسئولین جمهوری اسلامی ایران را از این مسیری که در پیش گرفته باز نمی دارد و متوقفش نمی کند.
رفتارهای جنون آمیز ترامپ و بعضی از همکارانش با حمله به سوریه باعث شده تا مسئولین و هم مردم یکپارچه و مصمم شوند در مقابل آمریکای جنایت کار و دفاع و حمایت از نظام و کشور.
نیروهای مسلح ما این آمادگی کامل را دارد که هر نوع اقدام تجاوزکارانه آمریکا یا هر کشور دیگر را به طور مضاعف پاسخ دهد.

30) یکی از معضلات عرصه بین المللی،جنگ در سوریه است،دولت آینده ایران در قبال سوریه باید چه سیاستی داشته باشد؟
*سیاست جمهوری اسلامی ایران چه در سوریه، چه در عراق، چه در یمن و دیگر کشورها، دفاع و حمایت از مظلومان است. دشمنان اسلام از جمله آمریکا و انگلیس در یک سو و از سوی دیگر اسرائیل این مثلث شوم به نوعی قصد تجزیه کشورها  را دارند که خلاف اصول و قوانین بین المللی است.
ما از دولت آینده توقع داریم که در ادامه این سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران همچنان ثابت و استوار بماند حتی تقویت کند مقاومت را. مقاومت رمز پیروزی نهایی ما و انشاالله شکست دشمنان و بدخواهان بشریت و مسلمانان خواهد بود.

31) بنا به گفته مسئولین طلاق در جامعه زیاد شده و حتی گفته می شود بیشتر ازدواجها به طلاق می انجامد،برای حل این معضل دولت چه وظیفه ای دارد؟

*باید بررسی بشود که دلایل طلاق چیست آیا ناشی از مسائل و مشکلات اجتماعی است آیا مسائل روانی جامعه است آیا در نحوه ازدواج هاست و ....
دلایل آن هم باید به طور کامل شناسایی و هم آسیب شناسی شود و راه حل هر کدام جداگانه و مستقلا انتخاب شود. متاسفانه مسئولین در این زمینه تا کنون سنتی عمل کردند و فقط آمار دادند. می گویند طلاق زیاد است. سوال ما این است که شما بعنوان مقام مسئول چه کار کردید؟ چه برنامه ای برای حل معضل دارید؟ با قوه قضائیه که مسئول صدور حکم طلاق است چه تعاملی کردید؟ چه اطلاعاتی از قوه قضائیه گرفتید؟ چه راه حل هایی پیشنهاد کردید؟
مشکل ما این است که اداره سنتی کشور و دولت موجب شده که همین مسائل اجتماعی هر روز بیشتر و بیشتر بشود چه بحث طلاق، چه مواد مخدر، چه چه مشکلات روحی_روانی مثل خودکشی هایی و...
برخی از این مشکلات و حل نشدن آنها به ندانم کاری ها و مدیریت های کاملا غلط و سنتی کشور بر می گردد که از قدیم در کشور حاکم بوده و مسئولین و وزرا آنها را حل نکردند و ارجاع دادند به دستگاههای دیگر. بنابراین مشکلات نه تنها حل نشده بلکه افزایش هم یافته است.

32) بخشی از دلایل طلاق ناشی از مشکلاتی چون بیکاری،اشتغال و...است دولت برای حل این معضل باید چه کار کند؟
*بخشی از مشکلات ناشی از بیکاری است. وقتی درآمدی نباشد و سرپرست خانواده نیازی که خانواده دارد، فرزند دارد، همسر دارد نتواند تامین کند یا فردی که ازدواج کرده و شغل ندارد و خانه نشین است صبح با دست خالی می رود بیرون و شب هم با دست خالی بر می گردد، این برای یک سری غیر قابل تحمل است و باعث می شود به این که فکر کنند اگر طلاق بگیرد و جدا بشود و برود مجددا ازدواج کند حتما شرایطش  بهتر خواهد شد.
بنابراین دولت آینده باید به طور ویژه و خاص در جهت ایجاد اشتغال کار کند و فعال شود. تصمیمات و برنامه ها و بودجه برای ایجاد اشتغال از کارآفرینان به طور عملی حمایت کند نه در حرف.
در ضمن باید برای سرمایه گذار امنتیت ایجاد شود و سرمایه گذاران داخلی و خارجی باید رغبت برای ایجاد اشتغال داشته باشند. 

نظر شما