شناسهٔ خبر: 18978140 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ضرورت ورود اصول آموزشی قرآنی در نظام تعلیم و تربیت/ برپایی دبیرخانه دائمی مسابقات بین المللی قرآن در آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش گفت: باید روش‌های تربیتی در قرآن را جز اصول روش‌های آموزشی خود قرار دهیم.

صاحب‌خبر -
به گزارش  خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش   گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم افتتاحیه پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم دانش آموزان جهان اسلام با حضور فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش، محمدی رییس سازمان اوقاف، حشمتی معاون قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان مربوطه در مصلی تهران از صبح امروز در حال برگزاری است.

در این مراسم فخرالدین دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید آموزش قرآن و تربیت قرآنی را بیش از پیش در آموزش و پرورش موردتوجه قرار دهیم، گفت: قرآن کتابی نیست که فقط انسان‌ها را پند و اندرز دهد و مسائل را ذهنی و تئوری نشان تهدید بلکه برای بیان هر ارزشی با نمونه‌های عینی در جامعه صداقت خود را به اثبات رسانده و نیکی را با شناساندن شخصیت نیکان معرفی کرده است.

وی ادامه داد: ضرورت شناخت تعلیم و تربیت قرآنی بیش از هر زمانی دیگر برای کل جامعه اهمیت بسزایی پیدا می‌کند چراکه قرآن براساس فطرت انسان برنامه واقع گرایانه ارائه می‌دهد.

دانش آشتیانی بیان کرد: با توجه به آشفتگی فکری جهانی و افول ایدئولوژی‌های مختلف و کلی و مبهم بودن برنامه‌های ارائه شده توسط برخی نظریه پردازان که نظام سلطه لیبرالیسم را حاکم کرده اند، رسالت فکری رهبران نظام قرآنی را دومیدانی کرده است.

وزیر آموزش و پرورش با استناد به آیاتی از قرآن عنوان کرد: قرآن کتابی است که برای همه امور قابل استفاده است و هرکس به اندازه معرفت خود از آن برداشت کند.

وی اظهار کرد: با تعمق در قرآن چنانچه اقدام پیشه گیریم و از محرمات پرهیز کنیم این کتاب ما را به راه سعادت می‌رساند چراکه نگاه قرآن به انسان تک بعدی نیست.

دانش آشتیانی افزود: مکاتبی وجود دارند که انسان را تک بعدی می‌دانند یا فقط انسان را به زندگی زاهدانی هدایت می‌کند در حالی که قرآن مهر بطلان بر دوی این رویکرد دارد؛ قرآن انسان را از افراط و تفریط در ارضای امیال انسانی می‌داند و به رشدی متعادل هدایت می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر در قرآن به طور عمیق در خصوص شناخت انسان نگاه کنیم درمی یابیم در یک سو به جنبه مادی و جسمی انسان پرداخته می‌شود و از سوی دیگر به دمیده شدن روح اشاره می‌کند و همیشه انسان بین این مادیات و معنویات حرکت می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: تربیت قرآنی بر مبنایی است که انسان خاکی را با اراده خود به معنویت برساند تا آنجا که به لقاالله برسد و اگر تابع هوای نفس باشد به اسفل السافلین می‌رسد.

وی ادامه داد: اگر در آیات قرآن تدبر کنیم مهم‌ترین ویژگی که در تعلیم و تربیت موثر است، استفاده از قدرت عقل انسان و تفکر و تدبر است و از دیدگاه قرآن هدایت و رشد انسان در گرو همین قوه است و مبنای تربیت قرآن در گرو تعقل است.

وی اظهار کرد: ما باید علاوه بر اینکه با این کتاب برای سعادت خود آشنا شویم باید روش‌های تربیتی در این کتاب را جز اصول روش‌های آموزشی خود قرار دهیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر در قرآن به طور عمیق در خصوص شناخت انسان نگاه کنیم درمی یابیم در یک سو به جنبه مادی و جسمی انسان پرداخته می شود و از سوی دیگر به دمیده شدن روح اشاره می کند و همیشه انسان بین این مادیات و معنویات حرکت می کند.

دانش آشتیانی گفت: تربیت قرآنی بر مبنایی است که انسان خاکی را با اراده خود به معنویت برساند تا آنجا که به لقاالله برسد و اگر تابع هوای نفس باشد به اسفل السافلین می رسد.

وی ادامه داد: اگر در آیات قرآن تدبر کنیم مهم ترین ویژگی که در تعلیم و تربیت موثر است،  استفاده از قدرت عقل انسان و تفکر و تدبر است و از دیدگاه قرآن هدایت و رشد انسان در گرو همین قوه است و مبنای تربیت قرآن در گرو تعقل است.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: ما باید علاوه بر اینکه با این کتاب برای سعادت خود آشنا شویم باید روش های تربیتی در این کتاب را جز اصول روش های آموزشی خود قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه در روش های آموزشی بحث مشاهده و تمثیل مورد توجه است، تصریح کرد: طرح سوال،  قصه گویی  و سایر روش های بر مبنای تفکر و تعقل در قرآن مطرح شده است.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد:دبیرخانه دائمی مسابقات قرآنی را در وزارت آموزش و پرورش دایر خواهیم کرد تا این مسابقات هر دوسال یک بار در کشورهای مختلف جهان برگزار شود.

دانش آشتیانی با بیان اینکه اگر ما به طور دقیق در قرآن تدبر کنیم،  راه سعادت را در می یابیم، اظهار کرد: امیدوارم چنین مسابقاتی بتواند جوانان را به تعمق بیشتر در قرآن سوق دهد و انسان را از بعد خاکی به لقای الهی برساند.

انتهای پیام /

نظر شما