شناسهٔ خبر: 18974385 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

بشار اسد: ناتوانی در رهگیری موشک های آمریکایی به سبب برخی مشکلات فنی در سیستم رد یاب های ضد موشکی سوریه بود

صاحب‌خبر -
بشار اسد رئیس جمهوری سوریه گفت: ناتوانی سامانه های ضد موشکی برای رهگیری و ساقط کردن موشک های تاماهاک به دلیل مشکلات فنی در رد یاب های سوریه بوده است.

به گزارش ایرنا، بشار اسد روز جمعه در مصاحبه با خبرگزاری روسی اسپوتنیک گفت: اززمان بحران سوریه بیش از 50 درصد از توان سیستم پدافند هوایی سوریه توسط تروریست ها نابود شده است.
وی با اشاره به این که سیستم پدافند سوریه درحال حاضر دارای مشکلات فنی است افزود: همین مساله باعث شد که نتوانیم موشک های آمریکایی را رهگیری و نابود کنیم.

رئیس جمهوری سوریه در این مصاحبه تصریح کرد: بسیاری از مردم از وضعیت سیستم دفاع هوایی ما و همچنین پدافند هوایی روسیه سوال می کنند و معتقدند که این سیستم قدرت کامل برای نابود کردن هر موشکی را دارد ولی این یک مساله فنی و پیچیده است.
وی در ادامه افزود: موشک‌های ما باید هدف را رد یابی کنند، در واقع موشک های ما به رادارهای نیاز دارند که تمام کشور را پوشش دهند که البته برخی نقاط کور در پوشش راداری وجود دارد که ردیابی را با مشکل مواجه می کند.

اسد اظهار کرد: موشک های کروز هم از مناطق کور برای مخفی شدن از رد‌یابی رادارها استفاده می کنند.
وی گفت: مساله دوم که شاید عده معدودی از آن مطلع باشند این است که تروریست ها از زمان شروع حملات سیستم دفاع هوایی سوریه را نابود کردند و این موضوع هیچ ربطی به آنچه که تظاهرات مسالمت آمیز گفته می شد، نداشت.

اسد افزود: بیشتر پدافند هوایی در بیرون از شهرها و مناطق دور افتاده مستقرهستند و آنان (تروریست ها) حملات خود را از آن مناطق آغاز کردند که البته در بحران سوریه تاثیر زیادی داشت.
بشار اسد درباره آمار خسارت های وارده به نیروی هوایی سوریه توسط حمله موشکی آمریکا به پایگاه الشعیرات گفت: خسارت زیادی به پدافند هوایی سوریه وارد شده است.

رئیس جمهوری سوریه یادآور شد : هدف اول آمریکا سیستم پدافند هوایی بود و من نمی توانم به طور دقیق میزان خسارت را بیان کنم زیرا این مسایل اطلاعات نظامی است و فقط می توانم بگویم که آسیب های قابل توجهی از آغاز بحران و حمله موشکی آمریکابه پدافند هوایی سوریه وارده شده است.

بشار اسد گفت: البته روسیه تاکنون برای افزایش پدافند هوایی سوریه نیمی از سامانه های پدافند هوایی ما را بازسازی کرده اما این جبران وقتی از همه کشور صحبت می کنیم کافی نیست و زمان زیادی لازم دارد که ما تمامی سیستم پدافند هوایی خود را بهسازی و نوسازی کنیم.
رئیس جمهوری سوریه درباره خرید سلاح از روسیه خاطر نشان شد: بخشی از روابط سوریه با روسیه خرید تسلیحات و تبادل بین وزارت دفاع دو کشور است.

اسد با تاکید براینکه مذاکرات با طرف روسی برای خرید سلاح از جمله سیستم دفاع هوایی جدید ادامه دارد افزود: سوریه پیش از بحران داخلی نیز به دنبال نوسازی سیستم دفاعی بود اما با ادامه بحران داخلی نیاز دمشق به پدافند هوایی بیشتر شده است.

وی از حمایت های روسیه از سوریه در جنگ با تروریسم اظهار کرد: مسکو با حمایت از ارتش سوریه در واقع از مردم سوریه ،روسیه، اروپا و منطقه دفاع کرده و در اساس مسکو به این بحران همچون آمریکا و غرب نگاه اقتصادی ندارد.

بشار اسد همچنین گفت: دمشق همواره آماده همکاری با هر کشوری از جمله غرب برای آزادی شهر الرقه از دست تروریست های داعش است. با این حال می داند که غرب اراده جنگ با تروریست‌ها را ندارد.
رئیس جمهوری سوریه درباره امکان همکاری با ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا و یا همکاری با نیروهای کرد برای آزادی الرقه تصریح کرد: ما همواره آمادگی خود را برای همکاری با هر کشوری اعلام کرده ایم و اراده جنگ با تروریسم را داریم. ولی تجربه های گذشته نشان می دهد که غرب حامی تروریست‌هاست و اراده جنگ با آنان را ندارد.
اسد همچنین گفت که دولت سوریه تماس مستقیم با کردها و مقامات روسیه دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما