شناسهٔ خبر: 18973915 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد | لینک خبر

انتقاد‌هاي احمد مسجدجامعي از گزارش « جانبدارانه» شورا

چرا شهرداري بودجه‌آتش‌نشاني را نپرداخت

صاحب‌خبر -

بعد از گذشت حدود سه ماه از حادثه پلاسكو و تشكيل كميته بررسي اين حادثه از سوي شوراي شهر، گزارشي از سوي اين كميته منتشر شد كه نه تنها كمكي به شفاف‌سازي ابهامات نكرد كه به زعم بسياري از اعضاي شوراي شهر، خود باعث طرح ابهامات جديدي شده است. احمد مسجدجامعي، عضو شوراي شهر تهران و پيشنهاد‌دهنده كميته حقيقت‌ياب، يكي از همين منتقدين شوراست كه معتقد است با وجود گزارش كميته فني پلاسكو، هنوز هم جاي خالي كميته حقيقت‌ياب احساس مي‌شود و بايد اين كميته شكل گيرد.
 وي حتي از جو حاكم برآتش‌نشاني سخن مي‌گويد و  در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به گزارش كميته فني حادثه پلاسكو گفت: گزارش كميته فني مديريت شهري در مواردي با گزارش كميته ملي پلاسكو همپوشاني دارد اما گزارش دولت در خصوص حادثه پلاسكو منصفانه و اخلاقي‌تر بود چرا كه در گزارش اوليه دولت نواقص سازمان‌هاي دولتي مورد پذيرش قرار گرفته اما در پاسخ‌ها و گزارش‌هاي ارايه شده به شورا در جلسات مختلف كه از سوي مديران شهرداري و گروه‌هاي كارشناسي بيان شد، انگار همه تقصيرها متوجه دولت و شهروندان است.
وي با بيان اينكه نخستين بار بود كه دولت گزارش ملي در فضاي عمومي درباره يك حادثه ارايه كرد، گفت: اين اقدام ارزشمندي است كه نشان‌دهنده پاسخگو بودن دستگاه اجرايي به سوالات شهروندان با اتكا به نگرش‌هاي متخصصان است و با وجود آنكه گزارش خوبي بود اما هنوز هم جاي خالي كميته حقيقت‌ياب احساس مي‌شود تا با در اختيار گرفتن همه اين منابع به شناسايي بهتر و بيشتر موضوع و شناخت مقصران و متخلفان پرداخته و از تكرار حوادث مشابه جلوگيري كند.
اين عضو شوراي شهر افزود: از ما مي‌پرسند كه چه بر سر پلاسكو آمد و چرا 16 نفر از آتش‌نشانان و چند نفر از شهروندان جان خود را در يك حريق و ريزش آوار- فقط ظرف يكي دو ساعت- از دست دادند و اين در حالي است كه در دو سال اخير تعداد آتش‌نشان‌هايي كه جان خود را در اين حادثه و حوادث مشابه از دست داده‌اند از تعداد كل شهداي آتش‌نشان تهران در هشت سال دفاع مقدس بيشتر است. آتش‌نشانان مي‌گفتند بعد از فاجعه پلاسكو، وقتي صبح براي رفتن به سر كار از خانه خارج مي‌شويم، اهل خانه با دلهره و نگراني و دلواپسي ما را بدرقه مي‌كنند و صداي ماشين آتش‌نشاني كه مي‌شنوند حال‌شان بد مي‌شود. اگر دقايقي در پاسخگويي به تلفن تاخير شود، فكر مي‌كنند ما دچار حادثه شده‌ايم و زير آوار هستيم. آيا ما مي‌توانيم خودمان را به جاي آنها بگذاريم؟ علاوه بر اينها مي‌گفتند به مطالبات ما پاسخ درخوري داده نشده و حتي در مواردي با نوعي توبيخ و جابه‌جايي ناخواسته مواجهيم.
عضو شوراي شهر تهران با بيان اينكه در جلسه اخير شورا (سه‌شنبه) اجازه بيان نقطه نظرات به دليل ضيق وقت داده نشد، گفت: بسياري از بندهاي اين گزارش جاي بحث جدي دارد و با وجود آنكه ساعت‌ها كار پژوهشي انجام شده اما به نظر مي‌رسد كه تمامي اطلاعات در اختيار كارشناسان قرار نگرفته يا بخش‌هايي از اطلاعاتي كه در اختيار آنها قرار گرفته، درست نبوده است و خواسته و ناخواسته تنظيم آن جانبدارانه است. به عنوان نمونه در اين گزارش قيد شده كه معاون حمل و نقل و ترافيك شهردار تهران به عنوان فرمانده ميدان، عمليات را هدايت مي‌كرده و شهردار تهران نيز به عنوان مدير، بحران را مديريت مي‌كرده است اما بايد بگويم كه پس از حريق و ريزش پلاسكو من در محل حادثه حضور داشتم اما به غير از شهردار منطقه 12 و مديركل دفتر شهردار، مسوول ديگري از شهرداري نديدم، به گونه‌اي كه احساس كردم حادثه رها شده و بر همين اساس با دولت و استانداري تماس گرفته و از آنها خواستم كه به كمك بيايند و در مديريت بحران مشاركت كنند. آنچه از حضور شهردار در تلويزيون پخش مي‌شد مربوط به ساعت‌هاي بعد بود نه ساعات طلايي حادثه.
وي با بيان اينكه در ساعات طلايي حادثه مجموعه اقداماتي كه صورت گرفته نشان‌دهنده ناتواني و بي‌برنامگي است و اين از برخي فقرات گزارش هم كم و بيش دريافت مي‌شود، گفت: مثلا در گزارش آمده است كه براي اطفاي حريق در هر طبقه پلاسكو 485 متر مكعب آب بطور مستقيم لازم بود كه انتقال آب از سطح زمين تا ارتفاع 40 متري با تجهيزات فعلي غيرممكن بوده است و بر همين اساس با توجه به امكانات موجود استراتژي خنك نگه داشتن ساختمان در دستور كار قرار مي‌گيرد و حال جاي سوال است كه چرا شهرداري بودجه آتش‌نشاني را در اختيار آن مجموعه قرار نداده، به گونه‌اي كه ما شاهديم 198 ميليارد تومان از اعتبارات آتش نشاني از محل اخذ عوارض دو درصد پرداخت نشده است و چرايي اين مساله هنوز در ابهام قرار دارد. شهرداري در تخصيص بودجه چه اولويتي مهم‌تر از جان و مال انسان‌ها داشته است؟ مشكل ديگر مديريت شهري آنجاست كه به مديريت بحران و آتش‌نشاني به مانند يك فرزند ناخواسته نگاه مي‌كنند و ميلياردها تومان بودجه آتش‌نشاني و مديريت‌بحران را تخصيص نمي‌دهند و به تصحيح ساختارهاي ناقص و انجام آموزش‌هاي لازم براي آنها نمي‌پردازند و هر جا كه بد عمل مي‌شود، دم از ضعف فرهنگي شهروندان مي‌زنند. از ديد مديريت شهري در اين حادثه هم دولت و هم شهروندان به دلايل مختلف از جمله ضعف فرهنگي مقصرند و البته بر ساحت آنها گردي نمي‌نشيند.
اين عضو شوراي شهر در مورد گزارش كميته ملي و كميته فني پلاسكو در خصوص تخليه ديرهنگام آتش‌نشانان از ساختمان گفت: 31 دقيقه قبل از ريزش ساختمان دستور تخليه صادر شده اما دو شايبه وجود دارد يا اينكه دستور تخليه صادر شده را شخص ديگري نقض كرده و دستور ماندن داده است كه اين خود نشانه ضعف مديريت است و شايبه ديگر اين است كه وسايل ارتباطي به اندازه كافي وجود نداشته است و دستور تخليه به عده‌اي نرسيده است كه اين هم نشانه‌اي ديگر از ضعف مديريت است.
مسجدجامعي در پايان با بيان اينكه اين گزارش پاسخي به انبوه پرسش‌هاي شهروندان نداشت، گفت: جاي سوال است كه حالا چه شده؟ حالا چه بايد كرد؟ و اين در حالي است كه ما چند بار در شورا جلسه درباره فاجعه پلاسكو بحث كرده‌ايم. پيشنهاد من آن است كه تهيه‌كنندگان اين گزارش دست‌كم آن مطالب را هم در گزارش خود لحاظ كنند و به پرسش‌هاي نمايندگان مردم بپردازند و منابع اطلاعاتي خود را به داده‌هاي رسمي مديريت شهري محدود نكنند تا اين گزارش سودي عملي براي شهر و شهروندان داشته باشد. بگذريم كه بهتر بود اعضاي شورا در جريان تركيب اين كميته و چگونگي انتخاب آنها مي‌بودند.
چهره‌هايي كه بي‌شك همه آنها از وجاهت علمي شايسته‌اي برخوردارند اما اين همه باعث نمي‌شود كه روال تصميم‌گيري معمول شورا رعايت نشود. اميدوارم در گزارش‌هاي تكميلي نظرات نمايندگان مردم در شورا و پاسخ به سوالات آنها واضح‌تر ديده شود.

تندگويان: بايد كميته حقيقت‌ياب تشكيل شود
يكي ديگر از منتقدين گزارش كميته فني پلاسكو، محمدمهدي تندگويان است كه در آخرين جلسه شوراي شهر نيز رسما اعلام كرد كه گزارش يادشده، نتوانسته جوابگوي ابهامات مردم و كارشناسان باشد. وي در گفت‌وگو با «اعتماد» گفت: همان طور كه در صحن شورا نيز اعلام كردم؛ در اين گزارش اصلا معلوم نشد كه چه سازمان يا شخصي مقصر است و اينكه به چه ميزان. در حقيقت ما نتوانستيم به سوالات مردم در مورد پلاسكو پاسخ دهيم. وي با ذكر اينكه گزارشي كه شهردار در صحن شورا نيز داد تماما فرافكني بود و به هيچ يك از ابهامات پاسخ نداد گفت: در واقع اين گزارش فقط ابهامات ذهن ما و مردم را زيادتر كرد. ‌اي كاش كميته حقيقت‌ياب تشكيل شود تا با بررسي همه مشكلات و ضعف‌ها در دستگاه‌هاي مختلف، حتي شورا، بتوانيم به يك جمع‌بندي كلي برسيم تا حداقل بتوانيم به سوالات مردم پاسخ دهيم، نه اينكه شهرداري و دولت يكديگر را مقصر بدانند و مردم نيز هاج و واج ما را نگاه كنند.

نظر شما