شناسهٔ خبر: 18972293 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

خطیب جمعه تهران: مناظره‌های انتخاباتی باید زنده انجام شود

صاحب‌خبر -
 

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر این که رعایت تقوا در انتخابات لازم است، گفت:
مناظره های انتخابات ریاست جمهوری باید به صورت زنده انجام شود.
به گزارش ایرنا، آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی دیروز در نماز عبادی – سیاسی جمعه تهران، افزود: امتحان سختی در پیش داریم، یک گردنه صعب العبوری در۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری پیش رو ما است که مردم باید نسبت به این انتخابات حساسیت داشته باشند. وی ادامه داد: همچنین باید با حضور گسترده خود در پای صندوق های رای نشان دهند حکومت قدرتمند است و پشتوانه مردمی دارد. امام جمعه موقت تهران گفت: مردم تلاش کنند به صورت گسترده پای صندوق رای حضور یابند و نظام را از این طریق تقویت کنند.
موحدی کرمانی افزود: همچنین مردم با انتخاب اصلح رشد سیاسی خود را اثبات کنند، مردم نامزدهایی که تایید صلاحیت شده اند را مورد محاسبه قرار دهند و نکات مثبت و منفی آنان را بررسی و سپس نسبت به انتخاب آنان اقدام کنند.
وی ادامه داد: در این مقطع زمانی امانتی مهمتر از تعیین رئیس جمهور و اعضای شوراهای اسلامی نیست و باید در این زمینه دقت شود، نباید فریب چهار کلمه تبلیغاتی را خورد بلکه باید دید واقعیات چیست. اگر کسی را نمی شناسیم جایز نیست نشناخته به او رای دهیم.
موحدی کرمانی با اشاره به مناظره های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری اظهار داشت: این مناظره ها باید زنده صورت بگیرد، مگر غیر از این است که می گویید مردم باید بصیرت داشته باشند، یکی از بهترین راه های بصیرت همین است که مردم ببینند و بشنوند و به مناظره ها دقت کنند که نامزدها می توانند جواب درست به رقیب خود بدهند؟
موحدی کرمانی افزود: نامزدهای تائید صلاحیت شده هم باید بکوشند وعده های غیرقابل عمل ندهند، وعده چیزی را بدهند که می توانند به آن عمل کنند و درحد آنان است، چون ممکن است کسی براساس وعده دروغین به او رای دهد که این رای مشروع نیست.
موحدی کرمانی افزود: رئیس جمهوری باید به یاد فقرا باشد و درد آنها را احساس کند و در عین حال ساده زیست باشد و نزدیکان و هواداران خود را بر مردم ترجیح ندهد.
وی ادامه داد: رئیس جمهوری باید بتواند اقتصاد را رونق دهد و به تولید و اشتغال اهتمام بورزد و از دشمن به ویژه آمریکا نترسد .
وی ادامه داد: به نامزدهای تایید صلاحیت شده توصیه می کنم بکوشند قانون را در نظر بگیرند، آن‌هایی که تائید صلاحیت نشده اند هم قانون را رعایت کنند، اگر اعتراضی دارند قانون راه را برای آنان باز کرده است و می توانند اعتراض خود را به شورای نگهبان ارائه دهند و این شورا هم افراد عادلی هستند و بررسی
می کنند و اگر دیدند اعتراض آنها
بجا‌ست آنها را تائید می کنند.
موحدی کرمانی افزود:امام(ره) فرمود آنچه را مجلس تصویب و شورای نگهبان تائید کند که قانون می‌شود همان اسلام است و کسی که این را قبول نداشته باشد در مقابل اسلام ایستاده است.
امام جمعه موقت تهران گفت: امیدوارم انتخاباتی با شور و نشاط و بصیرت همراه با اخلاق اسلامی به دور از اسراف صورت گیرد.
وی با اشاره به انتشار اوراق تبلیغاتی انتخاباتی افزود: سعی شود در این اوراق از به کار بردن آیات قرآنی و نام های مقدسه خودداری شود تا خدای نکرده نام مقدسی زیر دست و پا قرار نگیرد.
امام جمعه موقت تهران درادامه به موضوع اعزام حجاج اشاره کرد و گفت: مسئولان امر حج می کوشند مردم به خانه خدا مشرف شوند که این تلاش آنان جای تشکر دارد اما من به آنان می گویم به وعده های رژیم آل سعود اعتماد نکنید. اگر
وعده ای دادند که تامین امنیت می کنیم به صرف یک کلمه خوشحال نشوید، هنوز جراحات حادثه منا التیام پیدا نکرده است.
موحدی کرمانی افزود: باید تضمین کنند و بپذیرند کوچکترین خطری اگر به سراغ یکی از حجاج آمد جوابگو باشند.
وی درادامه به نامگذاری شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشغال اشاره کرد و گفت:مسئولان به این موضوع اهمیت دهند چرا که قوام کشور ما روی اقتصاد سالم است در غیر این صورت نمی توانیم روی پای خود بایستیم.
امام جمعه موقت تهران در ادامه به موضوع بمباران سوریه توسط آمریکا اشاره کرد و گفت: آمریکا خباثت و جنایت خود را هر روز بیشتر می کند.آقایی که روی کار آمد گفت می خواهم آمریکا را از
خرابی ها ترمیم کنم و به جای دیگر کاری ندارم، اما هنوز چند روز نگذشته
می بینیم به همه جا کار دارد.
امام جمعه موقت تهران در ادامه با اشاره به ۲۹ فروردین روز ارتش و دوم اردیبهشت ماه روز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت: امیدواریم خداوند به این نیروهای مسلح مخلص، انقلابی، متدین و فداکار اجر فراوان عنایت کند.
امام جمعه موقت تهران گفت: افرادی که برای ریاست جمهوری نامزد شدند، آن موقع که بفهمند رای آوردند،اگر این مقام برای خدمت به مردم باشد و خوشحال شوند، اشکالی ندارد، اما اگر برای لذات نفسانی و دنیوی باشد، نباید خوشحال شوند.
بیمه رایگان ۱۱ میلیون نفر در دولت یازدهم
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که قانون بیمه رایگان ۲۰ سال قبل تصویب شده بود، گفت: با گذشت سه سال و هشت ماه از دولت یازدهم، این قانون به مرحله اجرا درآمد و در مجموع ۱۱ میلیون نفر به طور رایگان بیمه شدند.
دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی دیروز در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه تهران اظهار داشت: بسیاری از کسانی که دفترچه بیمه گرفته بودند، توان مالی برای مراجعه به بیمارستان دولتی و امکان پرداخت حق بیمه را نداشتند که با عملیاتی شدن قانون مذکور این امر محقق شد.
وی که همزمان با اولین روز از هفته سلامت سخن می گفت، افزود: اکنون با گذشت سه سال و هشت ماه از شروع کار دولت یازدهم، یکی از اولویت های دولت توجه به خدمات سلامت است که در طرحی با عنوان «تحول سلامت» در هیات وزیران تصویب شد.
وزیر بهداشت با بیان این که حاصل این مصوبه کاهش پرداخت مردم و دغدغه آنها در مراجعه به مراکز درمانی بود، ادامه داد: همچنین دولت هزاران هزار میلیارد تومان به ویژه برای حاشیه نشینان و روستاها در مواردی که نیاز به بهداشت یا درمان داشتند،‌ در این مدت پرداخت کرده است.
قاضی زاده هاشمی با بیان این مطلب که تنها در استان فارس دولت در این زمینه نزدیک به یک هزار میلیارد تومان پرداخت کرده است، بیان کرد: بر اساس سرشماری، نزدیک به ۱۰ میلیون حاشیه نشین وجود دارد که وضع خدمات بهداشتی و درمانی آنها به مراتب بدتر از روستاها است که در این رابطه هم به ازای هر سه هزار نفر یک مراقب سلامت تعیین و پزشک، خدمات درمانی، بهداشتی و دندانپزشکی برای آنها فراهم شد.
وی با اشاره به این که نقایصی در زمینه واکسن و ارائه داروها در روستاها وجود داشت که برطرف شد، گفت: از نظر تخت های بیمارستانی اقداماتی که انجام شده بیشتر به یک انقلاب شبیه است زیرا به اندازه ۲۰ سال در این دوره، تخت بیمارستانی ساخته و تحویل شد و همچنان هم ادامه دارد.
وزیر بهداشت تصریح کرد:‌ همچنین در مدت سه سال و هشت ماه که از دولت یازدهم می گذرد، بیش از دو هزار میلیارد تومان تجهیزات در بیمارستان ها توزیع شده است که تمامی این تجهیزات از شرکت های دانش بنیان داخلی و در راستای تقویت بنیه این
شرکت ها خریداری شده است.
وزیر بهداشت ادامه داد: حدود سه هزار خانه بهداشت و مراکز بهداشتی و هفت هزار پایگاه و مرکز جامع خدمات سلامت در این مدت ایجاد شده و در حوزه تقویت تولید داخل هم هر ماه، دو داروی جدید وارد چرخه تولید شده و اکنون این تعداد به ۱۰۰ داروی جدید رسیده است.
وی با بیان این که امسال برای هفته سلامت شعار سلامت روان در نظر گرفته شده است، افزود:سلامتی امروز صرفا به جسم سالم نیست بلکه روح و روان و جامعه سالم هم بسیار نقش دارد.
وزیر بهداشت با بیان این نکته که سلامت روان در دنیای امروز به شدت مورد توجه است، اضافه کرد: در کشور ما به دلیل قرار گرفتن در یک منطقه آشوب زده و وقوع حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله و این مساله که سالانه حدود ۱۸ هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست می دهند و حدود ۱۰ برابر این افراد معلول یا خانه نشین یا یتیم می شوند، مشکلات افسردگی زیاد است.
قاضی زاده هاشمی با اشاره به این که میزان افسردگی در ایران بیشتر از متوسط دنیا نیست اما همین میزان افسردگی که در زنان ۱۶ درصد و مردان حدود ۱۰ درصد است، هم رقم قابل توجهی است که علاوه بر کم سوادی، فقر و مشکلات اقتصادی، به عوامل دیگری چون مشکلات فرهنگی و اجتماعی هم بازمی گردد. وی یکی از عوامل اصلی اضطراب را دروغ، تهمت و غیبت در جامعه دانست و گفت: وقتی در جامعه این خصوصیات گسترش یابد،‌ طبیعی است که استرس هم افزایش پیدا می کند و به هر میزان در جامعه دروغ، طمع به مال دنیا و قدرت زیاد شود،‌ اضطراب و به دنبال آن توسعه خشم هم بیشتر خواهد شد. وزیر بهداشت با بیان این که یاس و ناامیدی یکی دیگر از مشکلاتی است که در جامعه ما زیاد تبلیغ می شود، یادآورشد: در
جامعه ای که یاس تبلیغ شود نشاط و شکوفایی هم نخواهد بود و کسانی که یاس را در جامعه و خانواده تبلیغ می کنند، این افراد مسیر اشتباهی را دنبال می کنند.
قاضی زاده هاشمی، بیکاری و مشکلات معیشتی را از دیگر عوامل گرفتاری های روحی و روانی برشمرد و اظهار داشت: البته منظور از گرفتاری اعصاب و روان به معنای دیوانگی افراد نیست بلکه این عوامل موجب اختلال خواب،
گوشه گیری و بی حوصلگی می شود. وی اظهار داشت: به ازای هر ۴۰ هزار نفر در کشور یک مشاور سلامت روان داریم اما هنوز فرهنگ مراجعه به مشاور در جامعه نهادینه نشده است و مردم فکر می کنند که حتما باید مشکلی در مغز آنها وجود دارد که به مشاور ارجاع داده می شود.

برچسب‌ها:

نظر شما