شناسهٔ خبر: 18971377 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

تريبون

صاحب‌خبر -

 رييس کل بانک مرکزي:

اقتصاد ايران بدون تورم از رکود خارج شد

رئيس کل بانک مرکزي در يادداشتي در کانال تلگرامي‌اش در خصوص کنترل رشد نقدينگي و تامين مالي نظام بانکي توضيح داد.

به گزارش عصرايران، متن يادداشت ولي الله سيف رييس کل بانک مرکزي به شرح زير است:اقتصاد ايران در سال گذشته با موفقيت‌هاي قابل توجهي به لحاظ ثبات در بازار ارز، تداوم روند کاهشي نرخ تورم و دستيابي به نرخ تورم تک‌رقمي و حصول هم‌زمان رشد اقتصادي دو رقمي در نه ماهه سال 1395 همراه بوده که جملگي نشانه ‌هايي اميدوارکننده از روند آتي تحولات اقتصاد ايران را بدست مي‌دهند. علاوه بر تحولات مثبت ياد شده، آخرين اطلاعات پردازش شده در خصوص رشد نقدينگي و عملکرد تسهيلات پرداختي در سال 1395 نيز تکميل کننده موفقيت‌هاي مزبور است.

بر اساس آخرين اطلاعات موجود، رشد نقدينگي در سال 1395 به رقم 23/2 درصد رسيد که با توجه به کاهش معني‌دار آن نسبت به رقم مشابه سال قبل (30 درصد) و نيز پايين‌تر بودن آن نسبت به روند بلندمدت رشد نقدينگي، اطمينان‌خاطر بيشتري را در خصوص کنترل نرخ تورم و صيانت از توفيقات حاصله در اين خصوص به دست مي‌دهد. بي‌شک لحاظ داده‌هاي جديد در خصوص رشد اقتصادي و نيز عملکرد مناسب رشد نقدينگي در سال 1395 و ساير مولفه‌هاي اقتصادي، چشم‌انداز روشن‌تري از اقتصاد ايران را در مجامع بين‌المللي به نمايش گذاشته و جذابيّت‌هاي اقتصادي کشور براي سرمايه‌گذاران خارجي را افزايش خواهد داد.

از سوي ديگر و با وجود کاهش رشد نقدينگي، حجم تسهيلات پرداختي شبکه بانکي کشور در سال 1395 به رقم 5483 هزار ميليارد ريال بالغ گرديده که نسبت به رقم مشابه سال 1394 (4173/2 هزار ميليارد ريال) به ميزان 1309/8 هزار ميليارد ريال (31/4 درصد) افزايش نشان مي‌دهد. واضح است که با وجود تنگناي مالي و مشکلات ساختاري در شبکه بانکي، اين ميزان تسهيلات پرداختي نشان از عزم و سهم بالاي شبکه بانکي در تأمين مالي فعاليت‌هاي مختلف اقتصادي دارد که به عنوان يکي از شاخص‌هاي مهم عملکرد سيستم بانکي قابل طرح است. قطعاً حصول به اين موفقيت‌ها بدون حمايت‌هاي دولت و مجلس محترم شوراي اسلامي و معاضدت مديران و بدنه اجرايي بانکها غيرممکن بوده است. در همين جا لازم است که از همکاران خادم، پرتلاش و صدوق شبکه بانکي تقدير و تشکر کنم که علي‌رغم وجود بسياري از مشکلات و تحمل انتقادات غيرمنصفانه، نهايت تلاش خود را در جهت تأمين مالي سالم اقتصاد انجام داده و انجام وظيفه و رسالت اصلي خود را مقدم بر هر موضوع حاشيه‌اي ديگر قرار داده‌اند.

مجموعه تحولات صورت گرفته در خصوص متغيرهاي واقعي و اسمي اقتصاد در سال 1395، اين پيام اميدوارکننده را تداعي مي‌کند که اقتصاد کشور با موفقيت از رکود خارج شده و با توجه به غيرتورمي بودن اين دستاورد، پويايي و سلامت در روند رشد اقتصادي کشور آغاز شده است.

توفيقات حاصله در شرايطي بدست آمده که بسياري از کشورها از جمله کشورهاي منطقه با شرايط نامناسب اقتصادي روبرو بوده و به تبع آن دستيابي به چنين موفقيت‌هايي در کشور از اهميت بيشتري نسبت به شرايط عادي برخوردار است. متاسفانه عليرغم توفيقات قابل توجه ذکر شده در مديريت اقتصادي کشور، کماکان انتقادات مغرضانه و غيرکارشناسي که از جهت‌گيري‌هاي سياسي نسبت به عملکرد دولت يازدهم ناشي شده و عمدتاً با هدف تخريب دولت در آستانه انتخابات رياست جمهوري صورت مي‌گيرد، همچنان و با شدت بيشتر ادامه دارد.

هر چند که بانک مرکزي از انتقادات سالم، کارشناسي و دلسوزانه در کمک به بهبود شرايط اقتصادي کشور استقبال مي‌کند، ليکن رويکردهاي انتقادي مبتني بر تخريب، نه تنها آثار مثبتي را به همراه ندارد بلکه با انتشار و گسترش جو بدبيني، نتيجه‌اي جز ايجاد نااميدي در آحاد مختلف جامعه به همراه نخواهد داشت. در اين برهه زماني و با توجه به نتايج و تحولات مثبت اقتصادي کشور، شايسته و بايسته است که جناح هاي سياسي با خروج از فضاي تخريب، پتانسيل‌هاي اجتماعي و سياسي جامعه را در جهت بهره برداري هر چه بهتر از فرصت‌ها و موفقيت هاي پيش‌آمده بسيج نمايند تا از مسير آن زمينه لازم براي حل و فصل مشکلات ديرينه و ساختاري اقتصاد کشور به ويژه رفع دغدغه مقام معظم رهبري در خصوص ايجاد فرصت‌هاي شغلي جديد براي جوانان فراهم آيد.

نظر شما