شناسهٔ خبر: 18968570 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

امام جمعه موقت قم:

بی‌اخلاقی، تخریب و تهمت نباید نرخ رایج بازار انتخابات شود

نمایندگی قم

امام جمعه موقت قم، با تأکید بر ضرورت اخلاق‌مداری کاندیداها و مردم گفت: بی‌اخلاقی، تخریب، تهمت و دروغ نباید نرخ رایج بازار انتخابات شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، آیت الله «سید هاشم حسینی بوشهری» در خطبه‌های عبادی و سیاسی نماز جمعه قم در مصلای قدس، انتخابات را مظهر آبروی نظام دانست و گفت: امیدواریم در روز 29 اردیبهشت ما شاهد حضورگسترده و خیره‌کننده مردم در پای صندوق‏‌های رأی باشند و انتخاب درستی انجام شد تا در چهار سال آینده بتوانیم شرایط بسیار بهتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: انتخابات مظهر اراده ملی و مظهر حماسه سیاسی و مردم‌سالاری دینی است، انتخابات ظهور قدرت ملی ما است.

امام جمعه موقت قم افزود: مسئولان باید انتخاباتی را برگزار کنند که در تراز نظام اسلامی باشد، انتخابات ما باید آزاد، سالم، امن، با نشاط، پرشور، پرحضور، رقابتی و قانون‌مند باشد، چون انتخابات موجب حیات مجدد جامعه، گردش نخبگان، متجلی شدن نقش مردم در کنار اسلامیت نظام، آشنایی مردم با مسایل واقعی کشور است.

حسینی بوشهری تصریح کرد: قانون‌مداری مهم‌ترین عنصری است که در عرصه انتخابات باید مورد توجه باشد، این اصل، به‌عنوان یک اصل اساسی مطرح است که همگان باید در این زمینه خود را مکلف بدانند، یکی از مسایل مثبتی که رخ داد آن است که امروز برخی از افرادی که احراز صلاحیت نشدند، اعلام کردند که در مقابل نظر شورای نگهبان تمکین می‎کنیم که این کار تائید قانون و شورای نگهبان و بر اساس منابع ملی صورت گرفت.

عضو مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از نقص قانون انتخابات بخصوص در زمینه ثبت نام نامزدها گفت: نباید فراموش کرد که سیل عظیم ثبت‌نام‌کننده برای کشور یک نقص جدی بود، این‌که بیش از هزار نفر برای ثبت‌نام اقدام کند با چه معیاری انجام شده است؟ این‌که یک بچه برای ثبت‌نام اقدام کند با چه معیاری انجام شده است؟ در شأن نظام ما نیست که برخی افراد با این ادبیات در انتخابات حاضر شوند و به وجهه نظام ضربه وارد کنند.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رعایت اخلاق در جامعه دینی در زمان انتخابات را بسیار مهم دانست و گفت: متأسفانه در این گونه مواقع عده‏‎ای دست به بی‌اخلاقی، تخریب، تهمت و دروغ و... می‌زنند و این مسایل نرخ رایج می‌شود، آیا در هنگام انتخابات حرام الهی آزاد است؟ با معصیت نمی‌توان این برنامه را برگزار کرد، نباید به بهانه رسیدن به قدرت به بی‌اخلاقی دست زد.

حسینی بوشهری با ذکر این مطلب که مردم در این انتخابات باید به سوابق، تعهدات و مسئولیت‌پذیری، ولایت‌مدار بودن افراد، دغدغه‌مندی نسبت به زندگی مردم، پایبندی نسبت به خط اسلام و انقلاب، دلسوزی نسبت به نظام اسلامی توجه داشته باشند، اظهارکرد: قطعاً هرجا ضربه خوردیم به‌علت رعایت نکردن این گونه موارد است و هرجا که پیشرفت کردیم به این دلیل است که این موارد رعایت شد.

وی با ذکر سالروز معجزه الهی در صحرای طبس هم‌چنین سالروز ایجاد انقلاب فرهنگی در کشور افزود: امام راحل در روزگاری دستور انقلاب فرهنگی را داشتند که دانشگاه‎های ما به اتاق جنگ مبدل شده بودند، در این راستا همه حوزویان و دانشگاهیان و مراکز آموزش و پرورش باید دست به دست هم بدهند که فضای کشور به فضای معنوی و اخلاقی مبدل شود.

امام جمعه موقت قم با اشاره به سالروز تأسیس سپاه پاسداران گفت: این دستور تاریخی از سوی امام راحل در روز دوم اردیبهشت‌ماه صادر شد، تفاوت سپاه پاسداران نسبت به سایر قوای نظامی در جهان این است که سپاه ما علاوه با ماهیت نظامی ماهیت مکتبی و معنوی دارد، امام راحل فرمودند که اگر سپاه نبود، کشور نبود و این جمله یک جمله تاریخی است، سپاه در دوران دفاع مقدس و امروز در ساختن کشور برگ‌های زرینی را به یادگار گذاشته است.

وی در ادامه به فرارسیدن ایام عید مبعث اشاره کرد و افزود: خداوند متعال در معرفی پیامبر اکرم(ص) از واژه منت‌گذاری بر مردم سخن می‎گوید و فرمودند که ما بر مومنین منت گذاشتیم یعنی نعمتی بس عظیم به مومنان داده شده است، خداوند ایشان را به اسوه و الگوی تمام‌نما به مردم معرفی کردند، شرح حال زندگانی پیامبر اکرم(ص) باید مطالعه شود، در روزهای آینده سالروز رحلت حضرت ابوطالب که از مظلوم‌ترین شخصیت‎های تاریخ اسلام است می‎باشد، چون کینه‌توزان به رغم این همه خدمت صادقانه ایشان برای پیشبرد اسلام به ایشان تهمت مسلمان نبودند زدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه به سالروز شهادت امام کاظم(ع) اشاره کرد و گفت: این امام همام تا  20 سالگی نزد پدر بزرگوارشان بود و پس از ایشان به امامت رسید، امام صادق(ع) به فرزندان خود همیشه سفارش می‌کردند که سخنان امام کاظم(ع) را بشنوید و از ایشان تبعیت کنید، مدت امامت حضرت نیز 35 سال و در زمان 4 خلیفه عباسی بود که در 55 سالگی با زهر هارون به شهادت رسیدند، کلمات گهر بار حضرت، تعیین‌کننده مسیر حقیقی ما است.

وی با ذکر این مطلب که امام کاظم(ع) یکی از شروط شیعه بودن را محاسبه نفس دانستند، تصریح کرد: خلفای عباسی در این سال‌ها هیچگاه دست از کینه‌توزی علیه ایشان بر نمی‌داشتند، عمده عمر امام در زندان‌های بصره و بغداد سپری شد، مشکل دوم در زمان ایشان، انشعاباتی بود که پس از شهادت امام صادق(ع) در جامعه ایجاد شد، عده‌ای نمی‌خواستند بپذیرند که امام موسی جعفر(ع) امام مسلمین است.

حسینی بوشهری در خطبه اول نیز به بحث امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و گفت: گسترده شدن عدالت اجتماعی در جامعه از دیگر آثار نیک امر به معروف ونهی از منکر است، به طوری‌که نه ثروتمند دست به طغیان می‌زند و نه فقرا دچار زندگی تلخ و مرگ تدریجی می‎شوند، وقتی تراز سبک زندگی اسلامی مطرح شد همگان به جایگاه خود می‎رسند.

انتهای پیام

نظر شما