شناسهٔ خبر: 18967725 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مناظره‌ها حتما باید زنده برگزار شود

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: به نظرم مناظره‌ها باید حتماً زنده برگزار شود، مگر غیر این است که مردم باید بصیر باشند و بصیرت داشته باشند، یکی از راه‌های بصیرت همین است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار  خبرگزاری صداوسیما؛ آیت الله موحدی کرمانی در خطبه دوم نماز جمعه امروز تهران با اشاره به اینکه هنوز در خصوص زنده بودن مناظره‌ها بحث است و احتمالاً تصمیم قطعی گرفته نشده است، یکی از راه‌های بصیرت را مناظره زنده دانست و افزود: در مناظره هاست که مشخص می‌شود نامزد ریاست جمهوری مدیر و مدبر است، می‌تواند پاسخ طرف مقابل را بدهد یا ندهد، اینکه می‌تواند کشور را به احسن وجه اداره کند تا مستحق به حق خود برسد، حقی ضایع نشود و ظلم و ستمی به دست مسئولی صورت نگیرد، باید تدبیر داشته باشد و بهترین راه‌ها را برای رسیدن به اهداف بشناسد.


خطیب موقت نماز جمعه گفت: ما یک امتحان سخت و یک گردنه صعب العبور به نام انتخابات را در ۲۹ اردیبهشت پیش رو داریم، لذا مردم باید به حساسیت انتخابات و جایگاه رفیع آن توجه کنند و با حضور گسترده خود در پای صندوق‌های رای نشان دهند که این کشور کشوری قدرتمند است و حکومت از پشتوانه قوی مردمی برخوردار است.

آیت الله موحدی کرمانی افزود: حتماً بکوشید به صورت گسترده در پای صندوق‌های رای حضور پیدا کنید و با انتخاب اصلح، رشد سیاسی خود را اثبات و نظام را تقویت کنید.


خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: باید نقاط مثبت و منفی تک تک کاندیدا‌ها را محاسبه کنیم و به آن نمره بدهیم، چه امانتی در این کشور و در این مقطع مهمتر از انتخابات ریاست جمهوری و شوراهاست، شما مسئولیت سختی بر عهده دارید و باید بکوشید که نامزد‌ها را بشناسید و گول تبلیغات را نخورید چرا که همه یا بیشتر آن‌ها سعی می‌کنند از خود تعریف کنند، شما باید ببینید که واقعیت چیست و آنچه درست است را تشخیص دهید چرا که رای دادن نشناخته جایز نیست، لذا دقت کنید، همت کنید و با انتخاب اصلح رشد خود را اثبات کنید.


آیت الله موحدی کرمانی افزود: برنده انتخابات باید وعده‌ای بدهد که می‌تواند به آن عمل کند چرا که ممکن است کسی بر اساس وعده داده شده رای بدهد اگر این وعده دروغ باشد رای بر اساس وعده دروغین مشروع نیست. 

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: به کسی رای بدهید که به اسلام پایبند باشد و در اجرای اسلام عزم و اراده داشته باشد، کاندیداهای تایید صلاحیت شده بدانند این کشور جمهوری اسلامی است و اگر یک سخن، یک حکم و یک عمل غیر اسلامی صورت بگیرد چنین اعمالی مشروع نیست.

آیت الله موحدی کرمانی افزود: نامزد ریاست جمهوری باید درد دین داشته باشد، به توصیه‌های امام (ره) مقید باشد و به آن عمل کند، به توصیه‌ها و فرمایشات مقام معظم رهبری عمل کند، در غم فقرا باشد، رئیس جمهور باید درد فقرا را احساس کند، ساده زیست باشد، نزدیکان و دوستان و هوادارانش را به مردم ترجیح ندهد، به گونه‌ای نباشد که وقتی رای آورد بگوید درد مردم ربطی به من ندارد. 

ْخطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: باید در جهت رونق بخشیدن به اقتصاد و تولید و اشتغال اهتمام بورزد، از دشمن بویژه آمریکا نترسد و مشت محکم به دهان آمریکا و انگلیس بزند، از کار و فعالیت خسته نشود، خود را وقف خدمت به مردم نماید و به سوگندی که می‌خورد وفادار باشد، بین خود و مردم حجاب قرار ندهد، پاسخ نامه مردم را بدهد و بیت المال به همه مردم به ویژه به ضعفا برسد. 

آیت الله موحدی کرمانی افزود: به کاندیداهای تایید صلاحیت شده توصیه می‌کنم قانون را در نظر بگیرند، آن هایی هم که تایید نشده اند قانون را محترم بشمرند، اگر اعتراضی دارند آن را به شورای نگهبان ارائه دهند، اعضای شورای نگهبان افراد عادلی هستند که اگر اعتراض آن‌ها بجا باشد آن را تایید می‌کنند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: وقتی شورای نگهبان جواب داد قانع شوند، جنجال به راه نیاندازند، قانون می‌گوید مرجع شورای نگهبان است، ممکن است کسانی که پذیرفته نشده اند افراد قوی باشند و در جاهای دیگری خدمت کنند، همه به قانون تن دهند و به آن احترام بگذارند. 

آیت الله موحدی کرمانی افزود: یادشان نرود فتنه ۸۸ که رهبری مکرر ذکر کردند این بود که آن‌ها مقابل قانون ایستادند و به آن تمکین نکردند و برای مردم زحمت و برای خودشان بی آبرویی ایجاد کردند، لذا نامزدهای ریاست جمهوری باید پند بگیرند و به قانون عمل کنند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: امام (ره) فرمودند: آنچه را که شورای نگهبان تایید می‌کند اسلام است و لذا نپذیرفتن شورای نگهبان به تعبیر حضرت امام این است که بخشی از اسلام را نپذیرفته اید.

مسئولان حج به وعده‌های رژیم آل سعود اعتماد نکنند 

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: به مسئولان حج عرض می کنم که به وعده های رژیم آل سعود اعتماد نکنند، اگر وعده ای دادند که امنیت را تامین می کنیم خوشحال نشویم، هنوز جراحات حادثه منا روی قلب و دل ما هست و التیام نیافته است. 

آیت الله موحدی کرمانی در ادامه خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه از مسئولان و دست اندرکاران حج که تلاش می کنند امسال مردم به زیارت خانه خدا مشرف شوند تشکر می کنم افزود: باید رژیم آل سعود تضمین کند و بپذیرد اگر کوچکترین خطری متوجه حجاج شد پاسخگو باشد.


خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: آن ها با تبلیغات مسمومی که علیه شیعیان و ما در مکه و مدینه به راه انداختند که من از بیان آنها شرم می کنم که در بقیع و نمازهای جمعه چه می گویند، فضا را در حرمین شریفین برای شیعیان خطرناک کرده اند.

آیت الله موحدی کرمانی افزود: شما باید امنیت را صد در صد تضمین کنید، حجاج به شما مسئولان اعتماد می کنند، مسئولیت شما خطیر است، اگر امنیت در سفر حج نباشد این حج واجب نیست، اول باید امنیت تامین شود، مبادا در دهه اول ذیحجه بشنویم که چنین و چنان کردند، به رژیم سفاک آل سعود اعتماد نکنید، عمل و رفتار این ها خطرناک است، آن ها نوکر آمریکا هستند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران سپس به موضوع نامگذاری امسال به نام سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال اشاره کرد و گفت: به اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری پیوسته به آن تاکید داشته و دارند اهتمام کنید، ایشان اقتصاد مقاومتی را امسال در ابعاد مختلف به ویژه با نگاه به تولید و اشتغال مطرح کردند که باید مسئولان به این موضوع اهمیت بدهند.


آیت الله موحدی کرمانی افزود: قوام کشور ما روی اقتصاد سالم است اگر اقتصاد سالم نداشته باشیم نمی توانیم روی پای خود بایستیم.

خطیب موقت نماز جمعه تهران به جنایات اخیر آمریکا در سوریه اشاره کرد و گفت: آمریکا خباثت و جنایت خود را هر روز بیشتر می کند، این آقایی که روی کار آمد روز اول گفت می خواهم آمریکا را ترمیم کنم ولی می بینیم که سوریه را موشک باران می کند و به همه چیز کار دارد، حمله به سوریه فراموش شدنی نیست.

آیت الله موحدی کرمانی افزود: باید دقت کنیم مگر غیر این است که آمریکا وقتی کشوری را ببیند که ضعیف است می کوشد که آن را پایمال کند، ما باید قدرت خود را به آمریکا نشان بدهیم و به او بفهمانیم که ملتی در این کشور است، نیروهای مسلحی داریم و این کشور نظامی دارد که مقتدرانه ایستاده است و پاسخی به دشمن می دهد که برای ابد پشیمان شود. 

خطیب موقت نماز جمعه تهران در آغاز خطبه دوم با اشاره به حوادث تلخ در روزهای اخیر از جمله زلزله مشهد، سیل در استان های غربی و تصادفات ایام نوروز به خانواده هایی که عزیزان خود را از دست داده اند تسلیت گفت و از امدادگران، مردم و مسئولان، اورژانس و هلال احمر که در حوادث تلخ در جهت نجات جان مردم تلاش و کوشش کردند قدردانی کرد. 

آیت الله موحدی کرمانی همچنین به 29 فروردین روز ارتش و دوم اردیبهشت سال روز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: این نیروهای مومن، متدین، مخلص و فداکار که امنیت را در کشور تامین می کنند در حالی که در منطقه ما ناامنی حاکم است بر گردن همه ما حق دارند، همچنین از نیروهای وزارت اطلاعات که در جهت تامین امنیت کشور می کوشند تشکر و قدردانی می‌کنم.

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: حرکت نیروهای مسلح متدین ما که در جهت تامین امنیت کشور تلاش می کنند بر اساس ایمان است، این نیروها نقش موثری در عزت کشور دارند.

آیت الله موحدی کرمانی در بخش دیگری از سخنانش درباره انتخابات گفت: امیدوارم انتخابات پیش رو به دور از اسراف برگزار شود و نامزدها دقت کنند که در چاپ اوراق تبلیغاتی از به کار بردن نام های مقدس و آیات قرآن کریم بپرهیزند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در پایان تاکید کرد: از آقایان می خواهم که حتما برای ایام ماه مبارک رمضان مصلا را برای برگزاری نماز جمعه آماده کنند و به روزه دارانی که نماز را زیرآفتاب داغ برگزار می کنند رحم کنند.

نامزد‌ها در صورت خدمت به مردم خوشحال باشند 

خطیب موقت نماز جمعه تهران در خطبه نخست گفت: کاندیداهای ریاست جمهوری زمانی می‌توانند خوشحال باشند که به مردم خدمت کنند.

آیت الله موحدی کرمانی با بیان اینکه رئیس جمهور شدن برای رسیدن به لذت مادی خوشحال کننده نیست افزود: انتخابات به تقوا نیاز دارد و تقواست که می‌تواند ما را از بدی‌ها و گرفتاری‌ها و سردرگمی‌ها و کج فهمی‌ها و بد تشخیص دادن‌ها نجات دهد.


آیت الله موحدی کرمانی با اشاره به اینکه قلب سالم تنها چیزی است که در قیامت به کار انسان می‌آید افزود: چنین قلبی نجات بخش است و انسان را بهشتی می‌کند، انسان باید مواظب باشد که قلبش به بیماری حسد، تکبر و حب دنیا آلوده نشود چه اینکه با چنین قلب آلوده‌ای امیدی به رحمت خدا نیست.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه پوشش خوب، غذای خوب و مسائل دنیوی لذتی برای انسان نمی‌آورد گفت: هر چند خداوند تمام زمین و آسمان‌ها و هر آنچه در نظام هستی وجود دارد برای بهره گیری انسان خلق کرده است، اما آنچه برای انسان لذت بخش است همنشینی و هم سخنی با خداوند است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با طرح این سئوال که انسان چه زمانی باید خوشحال شود گفت: زمانی که به خدا نزدیک است، ولی وقتی از خدا دور شدیم نباید از هیچ چیزی خوشحال شویم و باید عزا بگیریم ولو اینکه پول و مقام داشته باشیم.

نظر شما