شناسهٔ خبر: 18967688 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

آیت الله موحدی کرمانی در نمازجمعه:

مناظره های انتخاباتی باید زنده پخش شود

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه مناظره های انتخاباتی باید زنده پخش شود، گفت: مناظرات زنده انتخاباتی می تواند به بصیرت افزایی مردم برای انتخاب کاندید اصلح کمک کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به این مسئله که باید دل خود را مکان خدا قرار دهیم و بکوشیم که آن را پاک نگاه داریم، اظهار داشت: باید از خود بپرسیم که در زندگی از چه مواردی لذت می‌بریم و باید به دنبال لذاتی بالاتر از لذات مادی بود که در شأن آدمی باشد.

وی ادامه داد: باید به یاد خدا باشیم و با اُنس با خدا بتوانیم به دنبال آنچه که در شأن انسان و هدف از خلقت انسان بوده است، برویم.

امام جمعه موقت تهران با تقدیر از نیروهای مسلح و امنیتی کشور به مناسبت روز ارتش و سالروز تأسیس سپاه پاسداران گفت: امروز ما در کشور امنیت خوبی را داریم که این مسئله را باید با در نظر گرفتن شرایط ناامن منطقه و کشورهای اطراف خودمان ببینیم و همین‌جا از خداوند می‌خواهم که این عزیزان نظامی و امنیتی را مُزد فراوان عنایت کند.

آیت‌الله موحدی کرمانی در خصوص مسئله حج اظهار داشت: مسئولین حج می‌کوشند که امسال حجاج ایرانی را به مناسک حج اعزام کنند که جای تقدیر و تشکر دارد اما باید به آنها بگویم که به وعده‌های آل‌سعود اطمینان نکنید؛ اگر آنها وعده‌ای دادند که «امنیت حجاج ایرانی را تضمین می‌کنیم»، نباید به این جملات آنها خوش‌بین باشیم چرا که هنوز آلام فاجعه منا را داریم و زخم‌های آن در دل ما التیام پیدا نکرده است.

وی با بیان اینکه رژیم سعودی باید تضمین دهد که اگر کوچک‌ترین تهدیدی علیه حجاج ایرانی پدید آمد، پاسخگو باشند، تصریح کرد: شما مسئولین هم باید امنیت حجاج را صددرصد تضمین بدهید، چرا که حجاج ایرانی به شما مسئولین اطمینان می‌کنند و همانطور که می‌دانید اگر امنیت در سفر حج نباشد، این سفر واجب نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: مسئولین به شعار سال که همان توجه به «اشتغال» و «تولید» است، اهتمام ویژه‌ای داشته باشند و بدانند که قوام ما در برخورداری از اقتصاد سالم است و همه باید به این مسئله توجه بیشتر و جدی‌تری داشته باشند.

آیت‌الله موحدی کرمانی تصریح کرد: آمریکا خباثت خود را هر روز بیشتر می‌کند، دولت جدید آمریکا که در شعارهای انتخاباتی خود گفته بود «ما به هیچ‌جا کاری نداریم و به مسائل داخلی خود می‌پردازیم»، هنوز چند روز نگذشته، می‌بینیم که به همه جا کار دارد. سوریه را آن‌طور موشک‌باران می‌کنند.

وی ادامه داد: این سیاست همیشگی آمریکا بوده است که کشورهای ضعیف را پایمال می‌کند، اما ما باید به آنها نشان دهیم که قدرت و توانمندی ما به اندازه‌ای است که اگر بخواهیم جواب دشمن بدخواه خود را بدهیم، این پاسخ برای آنها به گونه‌ای خواهد بود که تا ابد پشیمان گردند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به فضای انتخاباتی کشور گفت: ما امتحان و گردنه صعب‌العبوری را در روز ۲۹ اردیبهشت ماه پیش‌روی داریم و مردم باید به حساسیت انتخابات و جایگاه رفیع آن توجه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: معنای این جایگاه رفیع آن است که شما مردم با حضور گسترده خود قدرت کشور را نشان می‌دهید و می‌گویید «حکومت پشتوانه قوی و گسترده مردمی دارد».

آیت‌الله موحدی کرمانی افزود: مردم بکوشند به طور گسترده‌ای پای صندوق‌ها حاضر شوند و نظام را تقویت کنند. بکوشید و دقت کنید، کاندید اصلح را بشناسید، نکات مثبت و منفی نامزدها را لحاظ کنید و گول چهار کلمه تبلیغاتی آنها را نخورید، چرا که اکثر نامزدها سعی می‌کنند در تبلیغات از خودشان تعریف کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: شما باید واقعیات را تشخیص دهید و اگر چنین نشود، جایز نیست که بدون تشخیص رأی دهید؛ بنابراین دقت و همت لازم را برای شناخت کاندید اصلح و رشد سیاسی خود نشان دهید.

وی با اشاره به بحث برگزاری مناظرات انتخاباتی به صورت زنده و یا غیر زنده آن گفت: اینکه گفته می‌شود مناظرات به صورت زنده باشد یا نه که البته همچنان این بحث جاری است، به نظر من باید این مناظرات به صورت زنده برگزار شود. مگر غیر این است که می‌گوییم مردم باید بصیرت داشته باشند؛ یکی از راه‌های بصیرت همین است که مردم بتوانند به طور زنده ببینند که آیا فرد کاندید شده برای انتخابات مدیر و مدبر است یا نه و اینکه به طور زنده ببینند که افراد کاندید شده، چگونه صحبت می‌کنند و نقاط مثبت و منفی آنها را تشخیص دهند.

آیت‌الله موحدی کرمانی اظهار داشت: تائیدشدگان انتخابات وعده‌های غیرقابل عملی را ندهند؛ وعده‌ای بدهند که در حد توان آنها باشد، چرا که ممکن است کسی بر اساس آن وعده‌ها رأی بدهد که در آن صورت مشروع نیست.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه کشور ما جمهوری اسلامی است و باید مردم به کسی رأی بدهند که پایبند به اسلام باشد، گفت: یک حکم، سخن و عمل غیراسلامی در این کشور مشروع نیست؛ باید فرد انتخاب شده، دردِ دین داشته باشد، توصیه‌های امام (ره) را عملی کند و به رهنمودهای رهبری پایبند باشد و نه صرفاً شعار دهد.

وی با اشاره به اینکه یکی از حکمت‌های روزه گرفتن این است که پولدار دردِ فقیر و گرسنه را بفهمد، افزود: رئیس‌جمهور کشور ما هم باید به یاد فقرا باشد، درد آنها را بداند، ساده‌زیست باشد و هواداران و نزدیکان خود را بر کسی ترجیح ندهد. رئیس‌جمهور ما باید کسی باشد که اقتصاد را رونق دهد، تولید و اشتغال را جدی بگیرد و بتواند مشت محکمی بر دهان انگلیس و آمریکا بزند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه برشمردن ویژگی‌های کاندیدای اصلح تصریح کرد: رئیس‌جمهور باید کسی باشد که از کار و فعالیت خسته نشود، به سوگندی که با مردم می‌خورد، وفادار باشد، جواب نامه‌های مردم را بدهد و بتواند بیت‌المال را به همه مردم بخصوص ضعفا برساند.

آیت‌الله موحدی کرمانی ادامه داد: به کاندیداهای تائید شده، توصیه می‌کنم بکوشند قانون را در نظر بگیرند و آنهایی هم که تائید نشدند، اگر اعتراضی دارند از راه قانونی اقدام کنند که در نهایت شورای نگهبان با بررسی اعتراض آنها، پاسخ نهایی را خواهد داد.

وی افزود: وقتی شورای نگهبان جوابی را داد، کاندیداهای تائید نشده جنجال به راه نیندازند و به قانون تمکین کنند. کسانی که تائید نشدند ممکن است آدم‌های خوب، مفید و قوی باشند اما مسئله این است که آیا برای ریاست جمهوری هم مفید هستند یا نه که نکته اینجا است و در کل توصیه می‌کنم که همه به قانون پایبند باشند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه ماجرای سال ۸۸ هم از همین جا شروع شد که برخی به قانون عمل نکردند و برای خودشان بی‌آبرویی رقم زدند، گفت: آنچه که مجلس، تصویب و شورای نگهبان تائید می‌کند، این قانون و اسلام است و کسی که آن را قبول نداشته باشد، در برابر اسلام ایستاده است.

آیت‌الله موحدی کرمانی در پایان ابراز امیدواری کرد انتخاباتی باشور و با بصیرت همراه با اخلاق اسلامی و به دور از اسراف صورت گیرد.

نظر شما