شناسهٔ خبر: 18967318 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

آیا آمریکا شمشیر خود علیه ایران را از رو بسته است؟

R7969/P36447/S8,95,1128/CT10

به نوشته نشریه روس آغاز دور جدید اقدامات بازدارنده آمریکا علیه ایران نشان می‌دهد اولویت اصلی سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ، منطقه خاورمیانه و مقابله جدی و همه جانبه با تهران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه «کامرسانت» چاپ مسکو در تحلیلی نوشته است: "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا در تلاش است تا این کشور از اجرای توافقنامه هسته‌ای با ایران خودداری کرده و احتمالا در تصمیم قبلی واشنگتن برای لغو تحریمها علیه تهران نیز تجدیدنظر کند، این در حالی است که طرف ایرانی به تمامی تعهدات خویش در قبال توافق هسته‌ای سال 2015 با کشورهای عضو گروه «1+5» عمل کرده است.   

خبر مربوط به ارزیابی مجدد سیاست آمریکا در رابطه با ایران روز پنجشنبه از سوی "رکس تیلرسون" وزیر خارجه این کشور در کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن مورد تایید قرار گرفت. در حالیکه او جانشین "جان کری" وزیر امور خارجه قبلی آمریکاست که معمار اصلی توافقنامه هسته‌ای با ایران است.  

تیلرسون یک روز قبل از اعلام این خبر در نامه ای رسمی برای ریاست کنگره آمریکا، ضمن اعتراف به اجرای تعهدات از سوی ایران، اعلام کرد که "دونالد ترامپ" شورای امنیت ملی آمریکا را موظف کرده تا ظرف 90 روز گزارشی در رابطه با ایران تهیه کرده و بطور قطعی اعلام کند که آیا اجرای تعهدات مطرح شده در توافق هسته‌ای که دولت سابق "باراک اوباما" با ایران امضاء کرده، تامین کننده منافع ملی آمریکا خواهد بود یا نه.

تصمیم گیری نهایی در مورد اقدامات آینده آمریکا بعد از تهیه گزارش مربوط به اینکه آیا برنامه جامع مشترک هسته‌ای (برجام) منافع ملی آمریکا را تامین می کند، در کار مشترک دفتر ریاست جمهوری و کنگره اتخاذ خواهد شد که ممکن است منجر به تجدیدنظر واشنگتن در تصمیم دولت قبلی آمریکا در رابطه با لغو تحریمها علیه تهران شود.  

اقدامات بازدارنده جدید ایالات متحده در قبال ایران، با متهم کردن این کشور به حمایت از تروریسم بین المللی و اقدامات مخرب در سوریه، یمن و دیگر کشورهای منطقه خاورمیانه، آغاز شده است. این هدف در سفر دوره ای کنونی "جیمز ماتیس" رئیس پنتاگون به چند کشور منطقه خاورمیانه نیز دنبال می شود.

در شرایطی که ادعاهای تند علیه ایران افزایش یافته، کاملا جنبه نمایشی دارد که سفر وزیر دفاع آمریکا هم به عربستان سعودی، مصر، قطر و اسرائیل صورت گرفته که متحدان اصلی واشنگتن در منطقه خلیج فارس و دشمنان اصلی ایران بشمار می روند. توجه اصلی ماتیس در این سفر روی مناقشه نظامی در یمن معطوف است که به گفته وی، «نفوذ ایران» در آن کاملا مشهود است. او در مذاکرات خود با مقامات ریاض نیز به آنها قول داد که آمریکا «به ایران اجازه نخواهد داد تا در یمن گروه‌های مسلحی نظیر حزب الله لبنان، بوجود آورد».

در واکنش به ادعاهای وزیر دفاع آمریکا، روز گذشته ژنرال "حسین دهقان" همتای ایرانی وی بلافاصله به این مقام آمریکایی توصیه کرد که «قبل از وارد کردن چنین اتهاماتی، بهتر است تاریخ مناقشات نظامی آمریکا در کشورهای ویتنام، عراق، سومالی، افغانستان و به تازگی نیز اقدامات نظامی این کشور در سوریه و یمن را مطالعه کند».

اولویت اصلی سیاست خارجی آمریکا مشخص شد

روزنامه «کامرسانت» می افزاید: اظهارات دو تن از مقامات اصلی تیم رهبری دونالد ترامپ، یعنی رکس تیلرسون و جیمز ماتیس ( وزرای خارجه و دفاع آمریکا) در مورد ایران اجازه میدهد چنین نتیجه گیری کرد که اولویت اصلی در سیاست خارجی دولت جدید آمریکا، منطقه خاورمیانه خواهد بود. در همین راستا نیز راهکار جدید کاخ سفید، مقابله جدی با تهران در همه جهت گیریهاست. این برخورد بطور کاملا مشهودی با خط مشی باراک اوباما، متفاوت است که چندین سال آخر دوران ریاست جمهوری، تمرکز خود را روی حل و فصل مسالمات آمیز مسائل پیرامون برنامه هسته ای ایران قرار داده بود و در نهایت هم تا حدود زیادی موفق شد. ولی اکنون روند اوضاع و اظهارات مقامات جدید روی کار آمده در آمریکا نشان می دهد که احتمال دارد روی توافقنامه بین المللی هسته ای با ایران خط باطل کشیده شود.

ترامپ صرفا خواسته اسرائیل را دنبال می کند

"ولادیمیر سوتنیکوف" کارشناس ارشد موسسه شرق شناسی در آکادمی علوم روسیه توضیح داده است: «ایالات متحده تحت رهبری دونالد ترامپ، ایران را صرفا از چشم اسرائیل نگاه می کند که دشمن سازش ناپذیر نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و بارها با مذاکره و سازش با مقامات تهران مخالفت کرده است. در واقع خارج شدن از توافقنامه هسته ای تنها خواست اسرائیل بود و نه هیچ کشور دیگری.»

به گفته این کارشناس برجسته، ضمن اینکه یکی از عواقب سیاسی چنین سیاستی از سوی واشنگتن هم می تواند افزایش تمایلات ضدآمریکایی و همچنین تقویت مواضع نیروهای اصولگرا در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری در ایران باشد.

"بوریس دالگوف" کارشناس ارشد مرکز تحقیقات عربی موسسه شرق شناسی آکادمی علوم روسیه نیز گفته است: «اظهارات مقامات آمریکایی گویای آن است که موضوع هسته‌ای ایران به دستور کار دولت آمریکا بازگشته است. برای اینکه هرچند توافقنامه هسته‌ای، از سوی دیگر کشورها نیز امضاء شده، ولی همه به خوبی می دانند که اصلی ترین نقش را در این زمینه طرف آمریکایی داشته است.»

به عقیده وی، بازگشت آمریکا به سیاست تحریمها علیه ایران می تواند روی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 19 ماه می در ایران تاثیر گذاشته و این مسئله به ضرر "حسن روحانی" رئیس جمهوری کنونی ایران که طرفدار «توافق هسته ای» است، تمام شود.

ایران آماده پاسخگویی به هر اقدام آمریکاست

"کاظم سجادپور" یکی از مشاوران وزیر امور خارجه ایران نیز که برای شرکت در مباحثات بسته ای در باشگاه بین المللی «والدای» به مسکو سفر کرده، در گفتگو با خبرنگار این روزنامه، سخنان "رکس تیلرسون" را نشانه تغییر سیاست آمریکا در قبال جمهوری اسلامی نمی داند. وی معتقد است: «طی چند ماه گذشته اظهارات ضدو نقیضی از واشنگتن به گوش رسیده است. به همین دلیل نباید سخنان مقامات دولت ترامپ را چندان هم جدی گرفت.»

وی افزود: «ما بر این عقیده هستیم که برنامه جامع مشترک هسته‌ای (برجام) دربرگیرنده منافع همه کشورها بوده و تنها منافع کشور ما در این مسئله مطرح نیست. به همین دلیل هم ایران به انجام تعهدات خویش در قبال این توافقنامه کاملا پایبند است»

سجادپور همچنین بعید ندانست که اگر رویارویی آمریکا با ایران افزایش پیدا کند، سیاست تهران نیز تغییر یابد. این مسئله مربوط به تحریمهای اقتصادی است که ایران در اواخر ماه مارس علیه آمریکا اعمال کرد. به گفته این دیپلمات، ایران آماده هر نوع اقدامی از جانب آمریکاست و مقامات تهران بدون تردید به هر نوع اقدام واشنگتن پاسخ متقابل و مناسب خواهند داد.

انتهای پیام/

نظر شما