شناسهٔ خبر: 18966374 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

تصویر مثبت از ایران و رشد ۴۰ درصدی گردشگران خارجی

جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری - در رابطه با رشد ورود گردشگر به کشورآنچه بیش‌از همه از سوی کارشناسان مورد تاکید قرار می‌گیرد تصویر مثبتی است که پس از برجام از ایران در افکار عمومی مردم در بسیاری از کشورهای جهان شکل گرفته‌است.

صاحب‌خبر -

محمد‌حسین نجاتی: طی روزهای گذشته که بحث‌های انتخاباتی کم‌کم چیرگی خود بر سایر مسایل و حوزه‌های خبری نشان‌می‌دهد، ایجاد یک هشتگ خودجوش جریان جالبی را در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرد. هشتگ « #تغییرات_ملموس » در واقع واکنشی بود که عملکرد دولت یازدهم و در آن بخش زیادی از کاربران نسبت به آن تغییراتی که بیش‌تر به چشم‌شان طی ۴ سال اخیر آمده، واکنش نشان دادند.

یکی از نظرات این بود:«‌این روزها گوشه گوشه تهران می‌توان گردشگران خارجی را شاد و متعجب دید که در حال گشت و گذار وخوشگذرانی هستند و این یعنی #تغییرات_ملموس در ایران »
آمارها همزمان با اینکه تعدد حضور گردشگران خارجی در ایران بیش‌تر به چشم می‌آید هم نشان از آن دارد که از سال ۱۳۹۲ به خصوص از سال ۱۴۹۴ و پس از برجام حضور گردشگران خارجی در ایران رشد بی‌سابقه‌ای داشته است.


کارشناسان گردشگری تحلیل‌های متعددی را از این جهش اعلام می‌کنند و اما آنچه بیش‌از همه از سوی کارشناسان مورد تاکید قرار می‌گیرد تصویر مثبتی است که پس از برجام از ایران در افکار عمومی مردم در بسیاری از کشورهای جهان شکل گرفته‌است.
البته ذکر این واقعیت هم ضروری است که ایران هنوز با ایجاد زیرساخت‌های کافی برای جذب گردشگران خارجی فاصله دارد اما قدم اول یعنی ضرورت سفر به ایران و امنیتی که در کشور حاکم است، برای جذب گردشگر خارجی برداشته شده است.

ایجاد اطمینان خاطر گردشگران اروپایی در سفر به کشور و افزایش سفر آنان، بطوری که 10 کشور برتر منطقه اروپا دارای بیشترین سهم در گردشگری ورودی ایران طی مدت مورد اشاره هستند که می توان کشورهای: آلمان، فرانسه، ایتالیا، روسیه، هلند، انگلستان، سوئد، اتریش، اسپانیا و سوییس را نام برد. ( تعداد گردشگر ورودی از آلمان بیش از 29 هزار نفر و حدود 4 هزار نفر از سوییس در 6 ماهه 95 بوده است). برای تمام کشورهای یاد شده، رشد مثبت به ثبت رسیده است).

در نمودار زیر میزان درصد رشد ورود گردشگران اروپایی در شش ماه نخست سال ۹۵ در مدت مشابه سال ۹۴ را مشاهده کنید:


این اتفاق در واقع پس از عملی شدن برجام در سال 1394، تاثیر آن بر این روند تنها در ماه های پس از آن مشخص شد و صنعت گردشگری پذیرای رشد متوسط حدود 3 درصدی گردشگر در سال 1394 نسبت به سال 1393 بود.
این در حالی است که با گذشت زمان بیشتر از برجام و بواسطه اقدامات انجام گرفته مبنی بر معرفی ایران به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری جهان، تنها تعداد گردشگران اروپایی کشور در نیمه اول سال 1395 نسبت به زمان مشابه در سال 1394 به طور متوسط شاهد رشد 40 درصدی بوده است.
بر این اساس، طبق آمار ارائه شده از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در نیمه اول سال 1395، تعداد 117 هزار 619 گردشگر وارد کشور شده اند که این تعداد در مدت مشابه سال 1394 معادل 87 هزار و 314 گردشگر بوده است.
در این میان، کشور فرانسه با افزایش چشمگیر 104.1 درصدی گردشگران خود به ایران در این بازه زمانی، بیشترین سهم را در افزایش درصد گردشگران اروپایی به مقصد ایران در پسابرجام داشته است. جمهوری چک و هلند نیز به ترتیب با 53.4 درصد و 43.3 درصد، در رتبه بندی در شاخص افزایش گردشگر خود به مقصد ایران در این بازه زمانی قرار دارند.
رشد گردشگری ایران از کشورهای اروپایی در دوره پسابرجام در حالی رخ داد که با وجود برداشته شدن تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران، این گردشگران هنوز از سوی جامعه غربی با مشکلاتی روبرو بودند. از جمله این مشکلات می توان به این مورد اشاره کرد که کنگره ایالات متحده در مصوبه پس از برجام خود اعلام کرد که شهروندان 38 کشور جهان که می توانستند پی از آن بدون اخذ روادید به آمریکا سفر کنند، در صورت سفر به ایران حتی به عنوان گردشگر، برای سفر به آمریکا باید اخذ روادید کنند.
با وجود محدودیت های این چنینی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور موفق شد در سایه فضای ایجاد شده بواسطه برجام، در نیمه اول سال 1395 پذیرای این تعداد از گردشگران اروپایی باشد که چنانچه گفته شد، رشد میانگین 40 درصدی گردشگران اروپایی به ایران نسبت به زمان مشابه سال 1394 را نشان می دهد.

 

۱۰ دلیل افزایش گردشگران خارجی طی دو سال اخیر

1

گسترش روابط بویژه توسعه روابط دوجانبه گردشگری با این کشورها

2

لغو یا کاهش تحریم ها علیه ایران؛ امنیت پایدار در ایران در مقایسه با غالب کشورهای منطقه

3

دیپلماسی فعال ایران در عرصه بین المللی

4

ارایه تصویر مثبت از ایران در جهان پس از برجام

5

 فراهم آوردن تسهیلات صدور روادید نظیر روادید فرودگاهی

6

سفرهای مقامات عالی رتبه کشورهای اروپایی به ایران

7

تلاش برای توسعه گردشگری ایران در عرصه  بین المللی

8

حمایت و تشویق فعالیتهای بخش خصوصی

9

اهتمام بخش خصوصی برای استفاده از فضای موجود و افزایش تورهای ورودی

10

 بازاریابی و تبلیغات در کشورهای اروپایی با توجه به قرارگیری اکثر این کشورها در فهرست بازارهای هدف گردشگری جمهوری اسلامی ایران

 

۴۲۴۲

نظر شما