شناسهٔ خبر: 18959047 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

هاشمی طبا:

آن چیزی که از برجام انتظار داشتیم محقق نشده است

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: آن چیزی که از برجام انتظار داشته ایم به طور صد در صد محقق نشده است.

صاحب‌خبر -

اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید

 

 

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هاشمی طبا امروز پنجشنبه در اولین میز انتخابات انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل که با حضور اعضای شورای عمومی این اتحادیه که با موضوع  «دولت کارآمد در مسیر انقلاب مبارزه با فساد بهبود اقتصاد» در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، گفت: اینکه گفته می شود با برجام تهدید حمله آمریکا از سر کشور برداشته شده به من ربطی ندارد؛ اما اگر آمریکا بخواهد حمله کند به برجام توجه ندارد و اگر ۱۰۰ برجام دیگر هم داشته باشیم به ما حمله می کند.

 

وی افزود: در واقع آن انتظاری که از برجام داشته ایم به طور صد در صد محقق نشده و بهتر از این هم می شد که عمل شود.

 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در جریان مذاکرات هسته ای به ازای رفع تحریم ها از بخشی از فناوری هسته ای گذشتیم، تصریح کرد: اصلا دلم نمی خواهد در مورد انرژی هسته ای حرف بزنم.

 

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم به روحانی نمره بدهیم من به او نمره 14 می دهم البته یک بار این را گفتم که گفته شد ممکن است از این سوءاستفاده شود افزود: این دولت نتوانست در جهت جلوگیری از خام فروشی نفت گام بردارد در واقع تلاش وزارت نفت برای جلوگیری از فروش نفت خام ربطی به نوع مصرف پولش ندارد چون امکان سرمایه گذاری این پول توسط وزارت نفت وجود ندارد چون دولت باید این پول را برای تامین هزینه های کشور و پرداخت یارانه ها صرف کند.

 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه با توافق هسته ای حقوق کشورمان در این فناوری به رسمیت شناخته شد و این یک پیروزی است، گفت: چه کسی گفته تحریم ها رفع نشده است در واقع زمانی کشتی های ما حق لنگر انداختن در دیگر بنادر دنیا را نداشتند و یا کشتی های خارجی نمی توانستند در خلیج فارس لنگر بیندازند، یا باید هزینه بالایی برای بیمه می دادیم و یا تا 30 درصد بیشتر باید برای انتقال کالا به خارج هزینه می کردیم اما الان اینها حذف شده است.

 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: وزارت نفت هر ماه برای پرداخت یارانه بیچاره می شود در واقع وزارت نفت مسلوب الاختیار است که بخواهد پول فروش نفت را صرف جلوگیری از خام فروشی نفت کند.

 

هاشتی تبار تصریح کرد: وقتی که دشمن ما را تحریم می کرد به جای اینکه سیاست های مقابله با تحریم را وضع کنیم از آنها پورشه و ال سی دی و ال ای دی خریدیم در هر حال معتقدم که برجام آن چیزی را که ما انتظار داشتیم صد درصد عملی نشد و بهتر از این می توانست عمل شود.

 

وی در پاسخ به اظهارات یک دانشجو که ما فرزند رمضان هستیم تصریح کرد: فرزندان رمضان به یارانه و معیشت نمی اندیشند در واقع تصمیمی که در مورد برجام گرفته شده تصمیم نظام بوده و همه باید به آن احترام بگذاریم.

 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه سیاست های جمهوری اسلامی در مورد جبهه مقاومت را عقلا و قلبا تایید می کنم گفت: کسانی که می گویند نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران حتی یک روز هم حاضر نیستند که به جبهه هم برند و فقط می خواهند بخورند. معتقدم که سیاست های جمهوری اسلامی ایران داهیانه و در جهت حفظ جمهوری اسلامی و سرزمین است.

 

وی با بیان اینکه وجه اشتراک برجام با صلح امام حسن علیه السلام با معاویه این است که هر دو طرف ما و امام حسن ناتو بودند، تصریح کرد: دولت روحانی در حد خودش بسیار کارآمد بوده و همین امضای موافقت نامه برجام دلیلی بر کارآمدی دولت است در واقع افزایش تولید و فروش بیشتر نفت اوج کارآمدی وزارت نفت است چرا که در پیش از برجام یا پول نفت را به ما نمی دادند و یا اگر می دادند به جیب بابک زنجانی می رفت اما الان هم نفت می فروشیم و هم پولش می آید.

 

هاشمی تبار با اشاره به اینکه باید زندگی مستعضفان ولو با پول دولت هم که شده تامین شود اظهار کرد: متاسفاه دولت یارانه را به همه داده و محرومین هم محرومند.

 

وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی مجموعه از دستورالعمل های مترقی پیشرفته و خوب است اما در دراز مدت و در طی یک فرصت زمان 10 ساله جواب می دهد، تصریح کرد: کسانی که می گویند اگر رای بیاوریم اقتصاد مقاومتی را درست می کنیم صد درصد دروغ می گویند چون اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی 10 سال زمان می برد.

 

وی با بیان اینکه دولت می توانست کارهای دیگری را با شجاعت و کارآمدی بیشتر انجام دهد، اضافه کرد: من خودم را بیشتر اصولگرا می دانم و چون به اصول معتقدم پس به اصلاح هم اعتقاد دارم. من خط کشی ها را قبول ندارم در واقع بسیاری از کسانی که می گویند اصلاح طلبم نیستند و کسانی هم که می گویند اصولگرا هستیم اصول را زیر پای خود له کرده و در واقع از رانت اصلاح طلبی و اصولگرایی استفاده می کنند.

 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه من معروف به اصلاح طلبی هستم، اضافه کرد: روحانی را برای منصب ریاست جمهوری صالح و توانمند می دانم چرا که خدمات خوبی ارائه کرده و ان شاالله هم در ادامه بتواند به این خدمات خود ادامه دهد. البته تفاوت های ذهنی من با روحانی در اولویت های مملکت است اگرچه در زمینه اولویت های من نیز اقداماتی صورت گرفته است.

 

وی با اشاره به اینکه اقتصاد نفتی اقتصاد نفت خوری، مفت خوری، از جیب خوری و از پول بابا خوردن است، اضافه کرد: من ادعا نمی کنم که می توانم وابستگی به نفت را از بین ببرم اما پول نفت باید برای حفظ و بقای مملکت استفاده شود در واقع باید به جای خریدن تلویزیون ال سی دی و ال ای دی با پول نفت این پول را سرمایه گذاری کنیم و ممکن است مردم هم به خاطر کم شدن واردات سختی بکشند. البته نباید چادر مشکی را هم از چین وارد کنیم.

 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: متاسفانه یکسری فسادهای کلان و فسادهای اداری وجود دارد به عنوان نمونه وقتی که به شهرداری و اداره مالیات می رویم مدام باید پول بدهیم و یا اینکه یکی از معضلات مسئله پارتی بازی است. واقعیت این است که مبارزه با فسادهای سیستماتیک در جاهایی به دست دولت نیست مثلا می گویند در اسکله های رسمی به صورت رسمی قاچاق می کنند که این در اختیار دولت نیست و باید دستگاه های مربوطه با آن مقابله نمایند.

 

هاشمی تبار باتاکید بر اینکه نباید به بهانه مبارزه با فساد گونه ای عمل شود که مسئولان به خاطر یک امضا بترسند، اضافه کرد: فساد جنایت علیه مملکت است و خیلی از معوقه های بانکی غیر قابل وصول هستند.

 

وی با اشاره به اینکه در مورد حقوق ها و مزایای نجومی نباید آدرس غلط بدهیم، تصریح کرد: آنهایی که حقوق زیاد گرفتند نه تنها باید پس بدهند بلکه باید مجازات هم شوند اما واقعیت این است که این موضوع در مقابل مسائل دیگر کوچک است.

 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به عملکرد سازمان بازرسی ودیوان محاسبات گفت: در سازمان بازرسی به وظایف خود عمل می کنند و دیوان محاسبات هم خوب است ولی من خودم 10 پرونده در دیوان داشته ام که در مورد همه تبرئه شده ام واقعیت این است که پرونده های زیادی در دیوان وجود دارد اما اشکالی که به دیوان وارد است این است که به مسائل کوچک هم رسیدگی می کند من به آنها پیشنهاد کردم که به جای این بررسی پرونده های بزرگ را در اولویت قرار دهند در واقع عدم توجه به این مسئله باعث شده که برخی از پرونده های دیوان مربوط به چندین سال گذشته باشد.

 

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص محاکمه مهدی هاشمی گفت: محاکمه مهدی هاشمی با وجود اینکه پسر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده کار بسیار خوب و درستی بوده است اما او گفت که دادگاه من به صورت علنی برگزار شود اما چرا قبول نکردند که این دادگاه به صورت علنی برگزار شود که مردم بفهمند چه کسی مقصر است.

 

هاشمی تبار با تاکید بر اینکه فساد توسط عناصر وابسته به هر سازمان، دستگاه و شخصی که انجام شود باید برخورد صورت گیرد، اضافه کرد: اقتصاد کشور وابسته به نفت و در بخش هایی براساس هوا و هوس اداره می شود.

 

وی در بخش دیگری از اظهارات خود ضمن بیان اولویت های تعیین شده در صورت تایید صلاحیت و موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: اولویت های من حفظ سرزمین و اصلاح کشاورزی، رسیدگی به محرومین، معلولین و بیماران مزمن و اشتغال، سرمایه گذاری و تولید در کشور است.

 

وی با بیان اینکه رسیدگی به محرومین، معلولین و بیماران مزمن باید در کنار قطع امتیازهایی مانند پرداخت یارانه که به همه پرداخت می شود انجام شود گفت: از حدود ده سال گذشته تاکنون 40 میلیارد دلار بنزین وارد کرده ایم در واقع طی این چند سال می توانستیم این پول را برای اشتغال هزینه کنیم که بیکاری نداشته باشیم.

 

هاشمی تبار گفت: همچنین حدود 30 میلیارد دلار برای مسافرینی که جهت تفریح به خارج از کشور رفته اند پول هزینه شده است.

 

وی با بیان اینکه 80 میلیارد دلار درآمد دائم برخی از کشورها مانند انگلیس و اسپانیا از توریست است و ما در مقابل نفت صادر می کنیم اضافه کرد: برای توسعه توریسم نباید بگوییم که این صنعت فسادآور است مگر الان در فضای مجازی که به ازای آن برای خرید اینترنت پول می دهیم فساد ندارد؟ حالا اگر توریسم فساد می آورد حداقل پول هم می آورد.

 

وی از فساد اداری و قاچاق سازماندهی شده به عنوان دو تهدید پیش روی کشور نام برد و گفت: عدم سرمایه گذاری در کشور و بزرگ شدن خرج دولت از دیگر مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم.

 

وی اضافه کرد: دولت لایحه ای به مجلس برده که نمایندگان 35 هزار میلیارد تومان به حجم آن اضافه کردند در هر حال دولت برای تامین هزینه های خود یا باید مالیات بگیرد یا عوارض گمرکی را افزایش دهد و یا ارز بفروشد. در واقع دولت بزرگ و پر هزینه مجبور است که واردات کند. 

نظر شما