شناسهٔ خبر: 18953662 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

رقیب اصلی روحانی کیست، رییسی یا قالیباف؟

روحانی در مسایل خاص نسبت به سایر کاندیداهای اصلی برتری دارد؛ در بهبود روابط خارجی، در برداشتن تحریم ها، در مبارزه با فساد و بهبود وضعیت زندگی مستمندان.

صاحب‌خبر -
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بسیاری از رسانه های بین المللی را واداشته است تا تحلیل خود را درباره فضای سیاسی و آرایش نیروهای سیاسی ایران در آستانه این رخداد مهم ارائه و حتی به روز نمایند. 

به گزارش سرویس بین الملل اعتدال؛ برخی رسانه ها همچنان تحلیل‌های خود را به ثبت نام داوطلبان  برجسته انتخابات ریاست جمهوری ایران اختصاص داده اند. برخی نیز ترجیح داده اند به گمانه زنی درباره نتیجه رقابت چند وجهی روحانی، احمدی نژاد، قالیباف، جهانگیری و رییسی بپردازند.

« خبرگزاری فرانسه» گزارش داد: ثبت نام برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران که قرار است ماه آینده برگزار شود، در روز شنبه با بیش از 16000 ثبت نامی پایان یافت.

«محمد باقر قالیباف» شهردار 55 ساله محافظه کار تهران، سیگنال های متفاوتی در مورد حضور و یا عدم حضور خود در این رقابت نشان داده بود اما پیش از پایان ثبت نام، در وزارت کشور حضور یافت و برای سومین دور ثبت‌ نام کرد.

قالیباف - یکی از پنج نامزد نهایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) - بعد از ثبت ‌نام با بیان اینکه پنج میلیون شغل ایجاد خواهد کرد، افزود: «نظام مالیاتی را به نفع 96 درصد مردم تغییر می ‌دهم.»

همچنین ورود آخرین دقیقهای «اسحاق جهانگیری» معاون اول «حسن روحانی» رئیس جمهوری و از معتمدان نزدیک به او را می توان «شگفتی» روز آخر ثبت نام دانست.

فرض بر این است که جهانگیری، یک اصلاح طلب 60 ساله، در قالب «نامزد پوششی» ظاهر شده باشد؛ برخی نیز گمانه زنی کرده اند که این کار پیش زمینه ای برای حضور در انتخابات سال 2021 باشد.

جهانگیری بعد از ثبت‌ نام اعلام کرد: «من و آقای روحانی کنار هم و مکمل هم هستیم.» وی افزود: «ما تلاش می‌ کنیم با رعایت اخلاق نقد خود را به برنامه های رقبا مطرح کنیم.»

روحانی، رئیس جمهور میانه رویی که اقتصاد ایران را ثبات بخشیده و روابط حسنه با غرب برقرار کرده است، برای بار دوم در انتخابات ریاست جمهور کاندید شده است.

رقیب اصلی او، «ابراهیم رئیسی» روحانی 56 ساله و تولیت آستان قدس رضوی محسوب می شود که او در روز جمعه برای حضور در انتخابات ثبت نام کرد.

در مجموع 1636 نفر از جمله 137 زن برای حضور در این انتخابات ثبت نام کردند.

شورای نگهبان صلاحیت این افراد را مورد بررسی قرار خواهد داد و معمولا کمتر از 10 کاندید را برای رقابت در انتخابات 19 مه (29 اردیبهشت) تایید خواهد کرد.

قالیباف در انتخابات پیشین رقیب اصلی روحانی محسوب می شد.

حضور «محمد احمدی نژاد» رئیس جمهور پیشین در وزارت کشور و ثبت نام وی برای حضور در انتخابات امسال بزرگ ترین شگفتی ثبت نام ها محسوب می شود.

وب‌ سایت آمریکایی «لوبلاگ» با انتشار تحلیلی نوشت: ثبت نام برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ایران که سه شنبه 11 آوریل (22 فروردین) آغاز شده بود، پس از پنج روز در نهایت شنبه 15 آوریل (26 فروردین) به پایان رسید. در این مدت 1636 نفر ثبت نام کردند. اکنون بنا بر قانون اساسی ایران، شورای نگهبان در حال بررسی پرونده های ثبت نام کنندگان است تا در مهلت رسمی پنج روزه فهرست نامزدهای نهایی را اعلام کند.
انتخابات ریاست جمهوری ایران بار دیگر عرصه رویارویی دو جریان عمده سیاسی یعنی جریان اصلاح طلب و اصولگرا شده است. هرچند چهره های ثبت نام کننده باید در انتظار اعلام نظر شورای نگهبان در خصوص احراز صلاحیت خودشان باشند.
 
روحانی در مقابل دیگران

شکست دادن «حسن روحانی» رئیس جمهور کنونی ایران برای تمامی رقبا کار دشواری خواهد بود. رقیب اصلی او، «ابراهیم رئیسی» یک مقام قضایی سابق و تولیت آستان قدس رضوی است. با این حال شورای نگهبان به احتمال زیاد کاندیداهای دیگری را نیز تایید صلاحیت خواهد کرد و باعث خواهد شد تا حامیان و مخالفان روحانی درگیر یک بازی تاکتیکی برای افزایش شانس پیروزی کاندیدای خود شوند.

رئیسی اصرار دارد که به عنوان یک نامزد مستقل وارد شده است. پس از برگزاری مناظرات احتمال دارد شماری از کاندیداها به نفع رئیسی انصراف دهند. ممکن است «محمد باقر قالیباف» شهردار تهران تنها فردی باشد که به نفع رئیسی کناره گیری نکند. تمایل وی برای دستیابی به سمت ریاست جمهوری ممکن است او را در این رقابت ها حفظ کند. با توجه به عملکرد قالیباف، در نهایت وی ممکن است رقیب بهتری برای روحانی باقی بماند.

شاید همین احساس خطر بود که باعث شد بلافاصله پس از ثبت نام قالیباف، «اسحاق جهانگیری» معاون اول روحانی نیز ثبت نام کند. وی وظیفه دارد از اقدامات روحانی دفاع کند. وی آشکارا بیان کرده که به نفع روحانی کناره گیری خواهد کرد.

«محمد هاشمی» برادر مرحوم «اکبر هاشمى رفسنجانى» نیز در این انتخابات ثبت نام کرده است. وی به منظور دفاع از دستاوردهای برادرش کاندید شده و در عین حال می خواهد به مردم یادآوری کند که برادرش یکی از حامیان پر و پا قرص روحانی بود.
 
دستاوردهای روحانی

اهمیتی ندارد که چه تعداد کاندیدا تایید صلاحیت خواهد شد، دستاوردهای اقتصادی دولت روحانی در راس مبارزات انتخاباتی قرار خواهد داشت. اقتصاد ایران پس از توافق هسته ای و عمدتا به دلیل افزایش صادرات نفت چشم انداز مثبتی را تجربه کرده است. اما مخالفان روحانی بر استدلال نرخ بالای بیکاری و رکود در بازار مسکن و صنعت ساخت و ساز تاکید دارند. رئیسی با شعار «کار و کرامت» وارد عرصه می شود؛ در حالی که قالیباف قول داده است در چهار سال 5.5 میلیون فرصت شغلی ایجاد کند و اندازه اقتصاد ایران را دو برابر کند.

به طور کلی مخالفان محافظه کار روحانی سیاست های جایگزین خاص بسیار کمی را ارائه کرده اند. آنها استدلال می کنند که در اجرای همان سیاست ها، مدیران بهتری در مقایسه با روحانی هستند. در مورد سیاست خارجی، نیز آنها انتقاد می کنند که چرا به وعده های اقتصادی که در مورد اجرای برجام به مردم داده شد، عمل نشده است.

به همین دلیل است که روحانی در سخنرانی پس از ثبت نام خود گفت ««هَوو»های برجام نمی ‌توانند سرپرست خوبی برای آن باشند.»

رئیس‌ جمهور ایران افزود: ما از نیمه راه بر نمی ‌گردیم و آن را تا پایان ادامه خواهیم داد.

روحانی و جهانگیری با یادآوری وضعیت بی ثبات سیاسی و اقتصادی در پایان ریاست جمهوری «محمود احمدی نژاد» به مردم، بر لزوم تداوم این دولت اشاره خواهد کرد. رقبای وی نیز در واکنش به این اقدام تیم روحانی، خواستار تغییر در جهت بهبود مدیریت و پیاده سازی موثر تر سیاست ها خواهد شد؛ موضوعی که موجب خواهد شد انتخابات کنونی کاملا متفاوت از سه انتخابات قبلی باشد زیرا این انتخابات ها تا حد زیادی بر تغییر جهت کشور متمرکز شده بودند.

با توجه به نوسانات در میزان مشارکت مردم در انتخابات – رقم مشارکت در انتخابات های ریاست جمهوری از 55 تا 85 درصد در نوسان بوده است - روحانی ممکن است دچار مشکل شود اگر که مردمی که از او در انتخابات سال 2013 حمایت کرده بودند ناامیدی خود را از روند آهسته بهبود اقتصاد ایران با حضور چشمگیر در انتخابات نشان دهند. از سوی دیگر ممکن است بالعکس این قضیه اتفاق بیافتد و این افراد با انگیزه کمی برای رفتن پای صندوق ها و رای دادن به رقیب روحانی نیز مواجه شوند.

« نیوز ابزرور» نوشت: انتخابات ریاست جمهوری پیش روی ایران بار دیگر حسن روحانی رییس جمهور این کشور را در معرض رای مردم قرار خواهد.

 روحانی رییس جمهور اعتدال گرای ایران که توافق هسته ای با جهان را رقم زده است به دنبال انتخاب شدن برای یک دوره چهار ساله دیگر است. 

روحانی همچنان در نظر سنجی ها از محبوبیت بالاتری برخوردار بوده است. همه روسای جمهور در ایران دو دوره ای بوده اند. البته این بدان معنا نیست که مسیر روحانی ساده است . 

همه کاندیداها باید توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شوند. این شورا همه انتخابات ها در ایران را تحت کنترل دارد و باید همه قوانین تصویب شده توسط مجلس را نیز از لحاظ شرعی بودن و عدم مغایرت آنها با قانون اساسی مودر بررسی قرار دهد.

همچنین، « نیوزویک» نوشت: ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری ایران به پایان رسید و در این انتخابات اصولگرایان مقابل روحانی صف آرایی کرده اند.

اصولگرایان ایران هنوز نتوانسته اند پشت یک کاندیدای واحد علیه روحانی متحد شوند. 

مواضع رییسی و شخصیت او هنوز برای کسی روشن نیست،  اما با ورود او به انتخابات این مواضع بیش از پیش روشن خواهد شد. رییسی در بیانیه انتخاباتی خود سعی کرده خود را از جنس مردم معرفی کند و بر فساد ها و مشکلات اقتصادی تمرکز داشته باشد.

کارشناسان بر این باورند که پیروزی رییسی میتواند بر تنش های موجود میان ایران و جهان دامن بزند به ویژه در رابطه ایران و آمریکا که اکنون ترامپ در انجا روی کار آمده است.

پایگاه خبری آمریکایی « فوربس» در مقاله‌ای با اشاره به آخرین نظرسنجی‌های انجام گرفته در ایران نوشت: با وجود همه نارضایتی‌ها روحانی نسبت به بقیه کاندیداها وضعیت بهتری دارد. ۴۳ درصد مردم می گویند ابراهیم رییسی را نمی شناسند. در حالی که اصواگرایان به نظر می رسد برای این انتخابات بر رییسی تمرکز کرده اند اما نتایج نظر سنجیها نشان می دهد که قالیباف تهدید جدی تری در مقایسه با رییسی است.

در این پایگاه خبری آمریکایی گفته شده که با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری ایران شکل رقابت‌ها کم کم مشخص شده است. مسائل اقتصادی احتمالا در مرکز رقابت بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان قرار خواهد گرفت.

این پایگاه خبری نوشت: لیست نهایی کاندیداهای انتخابات پس بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان در تاریخ ۲۶ یا ۲۷ آپریل اعلام خواهد شد. رقبای اصلی احتمالا حسن روحانی از جریان اعتدالی و اصلاح طلب و ابراهیم رییسی از جریان اصولگرا خواهند بود.

فوربس همچنین ادامه داده به جز این دو نفر کاندیدای اصلی،اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی نیز به عنوان کاندیدای مکمل روحانی در دقایق آخر ثبت نام کرده است. دیگر کاندیداهای اصولگرا محمود احمدی نژاد رییس جمهور سابق ایران است که احتمال توسط شورای نگهبان رد صلاحیت خواهد شد. محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز یکی از کاندیداهاست.

این پایگاه خبری آمریکا پیش بینی کرده که اقتصاد احتمالا مهمترین مساله در جریان رقابت‌های انتخاباتی بوده و بیشتر مناظره‌ها احتمالا به نتایج و کاستی‌های برجام اختصاص خواهد داشت. نظرسنجی‌های انجام گرفته برای جامعه آماری ۱۰۰۰ نفر از ایرانیان بین ۱۱ تا ۱۴ آپریل در سایت نظرسنجی ایران نشان می‌دهد که وضعیت روحانی چندان نگران‌کننده نیست.

این پایگاه خبری در نهایت به این نتیجه رسیده که با وجود همه نارضایتی‌ها روحانی نسبت به بقیه کاندیداها وضعیت بهتری دارد. ۴۳ درصد مردم می‌گویند ابراهیم رییسی را نمی‌شناسند. در حالی که اصواگرایان به نظر می‌رسد برای این انتخابات بر رییسی تمرکز کرده‌اند اما نتایج نظر‌سنجی‌ها نشان می‌دهد که قالیباف تهدید جدی‌تری در مقایسه با رییسی است.

فوربس نوشته که روحانی در مسایل خاص نسبت به سایر کاندیداهای اصلی برتری دارد؛ در بهبود روابط خارجی، در برداشتن تحریم ها، در مبارزه با فساد و بهبود وضعیت زندگی مستمندان.

نظر شما