شناسهٔ خبر: 18951126 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

درباره عدم حضور غیرمسلمانان در شوراها

رئیس مجلس ابلاغیه آیت‌الله جنتی را رد کرد

صاحب‌خبر -

شرق: یک روز پس از انتشار ابلاغیه آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان، درباره عدم حضور افراد غیرمسلمان در شوراهای شهری که در آن شهر اکثریت مسلمان هستند، نمایندگان مجلس به آن واکنش نشان دادند؛ البته چند ساعت پس از انتشار این ابلاغیه، سخنگوی شورای نگهبان هم توضیحاتی درباره آن ارائه کرده بود. با وجود این نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «ایسنا» از دستور رئیس مجلس برای رعایت‌کردن قانون درباره حضور پیروان ادیان الهی در انتخابات شوراها خبر داد؛ یعنی به‌عبارتی این ابلاغیه پذیرفته نشد. این ابلاغیه در حالی صادر می‌شود که «سپنتا نیکنام»، از شهروندان زرتشتی یزد، از سال 1392 عضو شورای شهر یزد است. 
لاریجانی رد کرد
«اسفندیار اختیاری» گفته «پیرو نامه‌ای که صبح چهارشنبه درباره جلوگیری‌کردن ‌از ورود پیروان ادیان الهی به انتخابات شورای شهر طبق نظریه اخیر فقهای شورای نگهبان نوشتم، آقای لاریجانی مستقیما به هیئت نظارت بر انتخابات شوراها دستور داد مطابق قانون اقدام کنند». او افزود: «پس از دستور آقای لاریجانی، با اعضای هیئت‌های نظارت بر انتخابات شوراها که از نمایندگان مجلس هستند نیز گفت‌وگو شد و اکثریت آنها هم با ادامه اجرای قانون فعلی موافق بودند و قرار شد دقیقا مُرّ قانون در این زمینه اجرا شود و تغییری در آن صورت نگیرد». نماینده زرتشتیان در مجلس ادامه داد: «براساس قانون فقط مجلس وظیفه قانون‌گذاری را دارد و شورای نگهبان می‌تواند نظر فقهی خود را درباره طرح‌ها و لوایح مصوب مجلس، آن هم در موعد زمانی قانونی اعلام کند. مجلس نیز در صورت ایراد شورای نگهبان، یا قانون را اصلاح می‌کند یا بر مصوبه خود اصرار می‌ورزد و تعیین‌تکلیف به مجمع تشخیص واگذار می‌شود؛ بنابراین قانونی که ۲۰ سال قبل تصویب شده و بارها در انتخابات شوراها اجرا شده، نیازی به تفسیر ندارد و در صورت نیاز به اصلاح این قانون، باید از طریق ارائه لایحه یا طرح جدید اقدام شود». سه‌شنبه‌شب ابلاغیه‌ای از سوی آیت‌الله جنتی منتشر شد که در بخشی از آن آمده: «با عنایت به اطلاعات واصله از برخی مناطق کشور که اکثریت مردم آنها مسلمان و پیرو مذهب رسمی کشور هستند و افراد غیرمسلمان در این مناطق خود را داوطلب عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا نموده‌اند و با توجه به اینکه تصمیمات شوراها درخصوص مسلمین بدون لزوم رسیدگی آن در شورای نگهبان لازم‌الاتباع خواهد بود، تبصره یک ماده ۲۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ نسبت به چنین مناطقی با نص فرمایشات بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی علیه‌الرحمه در تاریخ 12/7/1358 مذکور در صحیفه نور (جلد ۶، چاپ ۱۳۷۱، صفحه ۳۱) مغایر است و لذا خلاف موازین شرع شناخته شد». 
توضیحات کدخدایی
بااین‌حال «عباسعلی کدخدایی»، سخنگوی شورای نگهبان، در توضیح ابلاغیه آیت‌الله جنتی گفته «این نظریه فقهی فقهای شورای نگهبان نسبت به تبصره قانون، مربوط به شوراهای اسلامی است، در مکان‌هایی که اکثریت جمعیت را مسلمانان تشکیل می‌دهند، حضور افراد غیرمسلمان در شوراهای شهر خلاف شرع تشخیص داده شده است». او تأکید کرد: «این موضوع در جایی صادق است که اکثریت مسلمان هستند، مفهوم مخالف این است که اگر در جایی اکثریت غیرمسلمان باشند، ایرادی ندارد». 
مطهری: منتظر توضیح شورای نگهبان هستیم
درهمین‌حال نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار میرزایی‌نکو، نماینده دماوند، درباره اظهار نظر دبیر شورای نگهبان مبنی بر اینکه اقلیت‌های دینی نمی‌توانند در شوراهای شهر حضور پیدا کنند، گفت: «منتظر توضیح شورای نگهبان هستیم. مثل اینکه رئیس مجلس نیز اقدامی انجام داده که ان‌شاءالله مطلب روشن شود». قاسم میرزایی‌نکو در اخطاری در پایان جلسه علنی دیروز مجلس گفت: «رئیس شورای نگهبان اعلام کرد براساس تبصره ماده 26 قانون مصوب سال 75، اقلیت‌های دینی نمی‌توانند در شوراهای شهر حضور پیدا کنند و باید رد صلاحیت شوند». او افزود: «این اظهار نظر در حالی است که طبق قانون، نظارت بر انتخابات شوراها بر عهده مجلس است و اصلاحیه‌های قوانین در سال‌های 75، 86 و 92 چندین‌بار به شورای نگهبان رفته که برخی خلاف موازین شرعی تشخیص داده شده و در مجموع این قوانین به تأیید شورای نگهبان رسیده است». علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس که اداره جلسه را بر عهده داشت، در پاسخ به این اخطار گفت: «این موضوع مقداری مبهم است، ما منتظر توضیح سخنگوی شورای نگهبان دراین‌باره هستیم، چون وقتی مصوبه‌ای به تصویب مجلس می‌رسد و شورای نگهبان نیز آن را تأیید می‌کند، نمی‌تواند اظهار نظر کند. به نظرم استناد به اصل چهارم قانون اساسی دراین‌باره به‌دلیل اعلام نظر شورا نافذ نیست». 

 

نظر شما