شناسهٔ خبر: 18946709 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

سخنگوي دولت عنوان کرد:

افزايش ميزان فروش نفت ايران با رفع تحريم‌ها

صاحب‌خبر -

 سخنگوي دولت با بيان اين که دولت همچنان پرونده طلب وزارت نفت از بابک زنجاني را دنبال مي‌کند، گفت: برگشت اموال بيت‌المال يک حق ملي است و نبايد آن را به عمر اين دولت گره بزنيم.به گزارش شانا، محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت، گفت: آنچه مبناي اصلي پول براي دولت است ميزان درآمد نفتي خواهد بود، در سال 92 نرخ برابري ريال و دلار 2 برابر شده بود، در چهار سالي که دولت يازدهم مشغول فعاليت بود قيمت نفت از رقم 104 دلار براي هر بشکه در سال 92، به 44 دلار براي هر بشکه در سال 95 رسيد.

وي افزود: در دوره چهار ساله دولت يازدهم درآمد حاصل از فروش نفت 157 ميليارد دلار بود، در حالي که در چهار سال پيش يعني از سال 88 تا 91 حجم درآمد 251 ميليارد دلار بود يعني درآمد دولت 100 ميليارد دلار کاهش يافته است.سخنگوي دولت تصريح کرد: بناي دولت در چهار سال گذشته اين نبوده و نيست که بياييد هر روز جامعه را متشنج کند و بگم بگم راه بيندازد، کاغذ دربياورد و نشان دهد.سخنگوي دولت در پاسخ به پرسشي درباره اين‌که شرکت فرانسوي توتال بخشي از اطلاعات فاز 11 ميدان گازي مشترک پارس جنوبي را در اختيار کشور قطر قرار داده است، دولت چه اقدامي در اين باره انجام خواهد داد، گفت: ما پيش از امضاي قراردادها، پيش نويس و چارچوب قراردادهاي جديد نفتي را تصويب کرديم و در کارگروه‌هاي مختلف نيز بررسي شد.

وي عنوان کرد: در قواعد ياد شده در قراردادهاي جديد نفتي عنوان شده است که اگر برخي مفاد و اطلاعات فني قراردادها منتشر شود و کشوري از چارچوب قراردادهاي نفتي عدول کند، ايران مي‌تواند پيگرد قانوني مورد نظر را انجام دهد، بنابراين موضوع قابل تعقيب است و ما نيز پيگرد حقوقي خواهيم داشت.

نوبخت در ادامه با اشاره به برخي انتقادها که مي‌گويند پروژه‌هاي افتتاحي دولت، مربوط به دولت گذشته است، گفت: زماني که دولت يازدهم روي کارآمد با 2 هزار و 46 طرح ناتمام رو‌به‌رو شد که مي‌توانستيم بگوييم اين طرح‌ها به ما ارتباطي ندارد و طرح‌هاي جديدي را ارائه کنيم، اما انصاف نبود که اين اقدام را انجام دهيم، از اين رو از استاندار و مجمع نمايندگان استان‌ها سوال کرديم که کدام يک از طرح‌ها، اولويت‌دار است و آن را در دستور کار قرار داديم، اما از اين نظر به دولت ظلم شد، زيرا بر اساس منافع ملي اقدام کرديم.

سخنگوي دولت در پاسخ به پرسش ديگري درباره برنامه دولت براي افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي گفت: دولت هيچ برنامه‌اي براي اين‌که منابع مورد نياز خود را از طريق افزايش حامل‌هاي انرژي تامين کند، ندارد.

وي در پاسخ به پرسشي در اين باره که بيژن زنگنه، وزير نفت در پارس جنوبي اعلام کرد که بابک زنجاني پول ما را خورد و پس نداد؛ دولت چه تلاشي براي بازگشت اموال بيت‌المال انجام داده است، تصريح کرد: دولت همچنان اين پرونده را دنبال مي‌کند، البته قوه قضاييه نيز در اين باره همکاري‌هاي لازم را انجام داده است.

نوبخت افزود: همه مطالبات ما در اين پرونده پرداخت نشده است، اميدواريم پيش از اجراي حکم اين متهم، اموال بيت‌المال برگردانده شود.

سخنگوي دولت با بيان اين‌که شخص وزير نفت در جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي تلاش‌هاي بسياري در اين باره انجام داده است که از وي تشکر مي‌کنيم، ادامه داد: برگشت اموال بيت‌المال يک حق ملي است و نبايد آن را به عمر اين دولت گره بزنيم.

نظر شما