شناسهٔ خبر: 18945373 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان اعلام کرد:

اجرایی شدن پرونده الکترونیک سلامت در استان کرمان

نمایندگی کرمان

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: پرونده الکترونیک سلامت یک مقوله خاص و زمانبر است ولی در آن کلیه اطلاعات فرد اعم از کدملی سوابق بیماری و آزمایشات به صورت الکترونیک ثبت و ضبط می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر علی اکبر حقدوست امروز چهارشنبه 30 فروردین ماه در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت(اول تا هفتم اردیبهشت ماه) با شعار" زندگی سالم، بانشاط و امید" اظهار کرد: تا شهریورماه نزدیک 1600 تخت عمدتا در بخش های خصوصی فعال می شود، ضمن اینکه در سه بیمارستان شهر کرمان نیز ساخت و سازهایی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه طی 10 روز آینده و در سفر وزیر بهداشت به کرمان، بیمارستان های کوهبنان و رابر به بهره برداری می رسد، افزود: از جمله اتفاقات دیگر بین بخشی که دانشگاه هماهنگ کننده بوده سلامت نان است بطوریکه استانداردهای نان استان هم در مورد غنی سازی و هم کاهش نمک، از متوسط کشوری بهتر است.

حقدوست بیان کرد: کشتارگاه ها نیز سالم سازی و سرمایه گذاری هایی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شده است، حتی تیم های بین المللی از دانشگاه بازدید کرده و تفاهم نامه هایی که صرفا روی کاغذ نیست اجرا شده و یا در حال اجرا است.
 

واگذاری رصدخانه سلامت به دانشگاه علوم پزشکی کرمان


رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: متولی راه اندازی اتاق فکر سازمان برنامه و بودجه کشور و همچنین رصدخانه سلامت که در دفتر وزیر بهداشت راه اندازی شده و فضایی برای رصد شاخص های کلان سلامت است به کرمان واگذار شد.

حقدوست سپس گفت: در دانشگاه علوم پزشکی کرمان معاونت اجتماعی شکل گرفته و نخستین دانشگاه علوم پزشکی کشور هستیم که اقدام به این کار کرده است، دلیل ان اقدام نیز باور تیم مدیریتی دانشگاه به نقش مسائل اجتماعی در همه حوزه ها از جمله سلامت است، از سویی در جامعه ما نیز آسیب های اجتماعی بسیار زیاد است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: اقدام به خودکشی، اعتیاد، خشونت و... از آسیب های اجتماعی هستند و متاسفانه جامعه بشری در کل دنیا به شدت از این مسائل رنج می برد، به همین جهت امسال سازمان جهانی بهداشت توجه به بهداشت روان را نامگذاری کرده است چراکه حتی در کشورهای توسعه یافته تا 30 درصد مردم دچار افسردگی و اضطراب هستند.

وی تاکید کرد: این مسائل البته معضل کشور و استان ما نیز هست و لازم است بین المللی فکر و محلی عمل کنیم، ضمن اینکه پرداختن به مقابله با ظاهر این آسیب ها قطعا ضرورت دارد و الزام به رعایت قانون قطعا باید وجود داشته باشد اما برای اصلاح حتما باید ریشه را نیز خشکاند و بدون توجه به ریشه ها ظواهر قطعا سطحی است.
 

فرسودگی شغلی نتیجه کمبود نشاط اجتماعی


حقدوست گفت: چهار ریشه اصلی معضلات اجتماعی شامل نشاط اجتماعی، شور، هیجان، انگیزه کار و فعالیت وجود داشته باشد چرخ نشاط جامعه به حرکت درمی آید و کمبود آن افسردگی، سرخوردگی، فرسودگی شغلی و کاهش تحمل پذیری ما را به دنبال دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: از قدیم بیان شده است ریشه بسیاری از بیماری ها غصه است و علم نیز این امر را تائید می کند، همچنین احترام متقابل از دیگر ریشه ها است که باید به آن توجه شود زیرا ریشه بسیاری از معضلات باور نداشتن به احترام واقعی و قلبی و نبود اعتماد اجتماعی است.

وی با تاکید بر اینکه وقتی اعتماد اجتماعی ارتقا یابد سلامت نیز ارتقا می یابد، تصریح کرد: جامعه ای که افراد فرهیخته دارد حتی اگر فقیر هم باشد مترقی است، البته سواد کلاسیک مهم است و قطعا جامعه ای که بی سواد در آن زیاد است نمی تواند شعور اجتماعی پیدا کند اما صرفا با مدرک گرفتن هم افراد فرهیخته نمی شوند.

حقدوست گفت: اگر نتوانیم ساختارهای اجتماعی را اصلاح و تقویت کنیم باعث توسعه یافتگی نخواهد شد و شرط اول، اساسی، لازم و کافی برای ایجاد جامعه مدنی بُعد فرهنگی است که امیدواریم با کمک همه همکاران بتوانیم نقش اجتماعی خود را به خوبی ایفا کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بخش دیگری با بیان اینکه در بیمارستان افضلی پور مرکز پیوند اعضا با شرایط و استاندارد ویژه ای در حال ساخت است اظهار کرد: این بخش اکنون بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بنیاد نفیس هم از ابتدای کار مشارکت داشته است.

وی در ادامه به مفهوم پرونده الکترونیک سلامت نیز اشاره و بیان کرد: این مقوله خاص و زمانبر است و کدملی سوابق بیماری، آزمایشات و ... فرد در این پرونده و به صورت الکترونیک ثبت و ضبط می شود و به معنی واقعی تنها سنگاپور به چنین استاندارد بالایی دست یافته است و حتی کشورهای پیشرفته در آی تی نیز چنین نکرده اند، این پرونده ابتدا باید از مراکز بهداشتی شروع شود و سامانه"سیب" یعنی سامانه یکپارچه بهداشت آغاز شده است و همه مردم اطلاعات خود را وارد آن می کنند.

حقدوست با بیان اینکه در زمینه پرونده الکترونیک نقشه راه طراحی و اقدامات خوبی انجام شده است، اظهار کرد: مسیر درست است و عزم وجود دارد ضمن اینکه بدون این پرونده خیلی از مسائل همچون نظارت دقیق بر نحوه توزیع داروها، کنترل آزمایشگاه، ویزیت پزشکان و ... به درستی امکان پذیر نیست.

وی یادآور شد: نحوه تعامل با سختی و استرس بسیار مهم است و هیچ جای دنیا بدون استرس نیست ولی ما هستیم که این مساله را برای خودمان غیرقابل تحمل و یا لذت بخش می کنیم، بنابراین اگر با باورهای خود با مسائل برخورد کنیم این استرس نیز شیرین می شود.

حقدوست با اشاره به پدیده ریزگردها نیز گفت: این پدیده یک آسیب است که در استان ما نیز وجود دارد و غلظت، جنس و اندازه ریزگردها تاثیرات زیادی بر سلامت دارد، البته جنس این ریزگردها در جنوب استان کم خطرتر از ریزگردهای استان خوزستان است اما همین میزان هم آسیب رسان و تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: در استان کرمان جاهایی که غلظت ریزگردها بالا است تراکم جمعیت کمتر است اما جان یک انسان نیز برای ما بسیار مهم است و وظیفه داریم در راستای رفع خطر تلاش کنیم و هرچند که کنترل ریزگردها در دست ما نیست اما باید در جهت کنترل عوارض ریزگردها توانایی داشته باشیم تا در سرویس دادن و درمان اقدام کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: در زمینه نشاط اجتماعی در دانشگاه علوم پزشکی تلاش کرده ایم و فرهنگ نزدیک شدن به طبیعت را بین مردم جا انداخته ایم، ضمناً شمال استان کرمان یکی از کانون های خودکشی محسوب می شد که با مدخلات انجام شده افت خیلی زیادی را در دو سال اخیر داشته است.
 

درگیری کمتر از 23 درصد مردم استان با مسائل روانی


حقدوست تصریح کرد: در کشور 23 درصد مردم به درجاتی درگیر مسائل روانی از افسردگی گرفته تا اضطراب، وسواس و ... هستند، این عدد در استان کمتر از 23 درصد است اما در شهرستان های مختلف، متفاوت و جنس آنها نیز فرق دارد.

وی سپس گفت: یکی از کارهای ارزنده ای که برای نخستین بار در ایران، در شهر بردسیر انجام شده است، این شهر به عنوان پایلوت وارد پوشش خدمات بهداشت روان جامعه محور شده و تمام اهالی مورد بررسی قرار گرفته اند، در این طرح افراد اگر نیاز به درمان دارویی دارند هماهنگی ایجاد شده که جاهای مرتبط معرفی و درمان شوند.

حقدوست همچنین اظهار کرد: در بیمارستان شفا و افضلی پور توسط خیرین بخش همراه سرا در حال ساخت است، البته مساله ریشه ای این است که مردم از شهرستان ها به مرکز مراجعه نکنند اما این انتظار کاملا برآورده نمی شود چراکه نمی توان همه امکانات خاص را در همه جا ایجاد کرد ولی نباید به هر دلیلی هم به مرکز استان مراجعه شود، که در کم کردن این بار تلاش زیادی انجام شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر چگونگی رسیدگی به قصور پزشکی گفت: گاهی اوقات هر نوع درمانی عوارض دارد و این ذات کار است اما به خاطر حساسیت خطای پزشکی سه سازمان مستقل در کنار هم کار می کنند یعنی دانشگاه علم پزشکی، نظام پزشکی و پزشکی قانونی که وابسته به قوه قضائیه است که اگر فردی در جایی به جواب نرسید می تواند در جای دیگر پاسخ دریافت کند تا حداکثر صیانت از حقوق بیمار انجام شود.

وی ادامه داد: در رابطه با اجرای قوانین متاسفانه خیلی اوقات احکامی صادر می شود ولی اجرایی نشده و بسیاری از دستورات ما در سطوح مختلف وتو شده و اجرا نمی شود به طور مثال در عطاری ها خطاهای زیادی رخ می دهد و باید با خطاکار هم برخورد شود.
 

عدم امکان دستیابی به گردشگری سلامت در شرایط کنونی


رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان همچنین به طرح مبارزه با قلیان ها اشاره و تاکید کرد: در زمینه برخورد با مصرف قلیان نیز دانشگاه کوتاه نیامده و خسته نشده است و کماکان فعالیت می کند اما جریان مقابل هم همچنان فعالیت می کند ولی به هر حال ما به روال خود ادامه خواهیم داد.

حقدوست در پایان خاطرنشان کرد: در زمینه گردشگری سلامت نیز فکر می کنم ابتدا باید به مردم خودمان درست سرویس دهیم و بعد به مردم سایر کشورها و دست یافتن به گردشگری سلامت در شرایط کنونی تخیلی است.
انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما