شناسهٔ خبر: 18918428 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می‌دهد؛

افزایش بازدید گردشگران نوروزی دیار زنده‌رود/کاهش فروش صنایع دستی

اصفهان – زاینده‌رودی که خود نیمی از زیبایی و طروات اصفهان را رقم زده است امسال گردشگران نوروزی را به این دیار فراخواند تا شاهد افزایش چشم‌گیر شمار گردشگران نصف‌جهان باشیم.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان ها - فاطمه کازرونی: نام نصف‌جهان به اندازه‌ای در دنیا پرآوازه است که بازدید از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و کهن این سرزمین از گذشته‌های دور تاکنون از بدیهی‌ترین و اصلی‌ترین برنامه‌های گردشگران خارجی بوده است و هیچ ایرانی نیست که حداقل یک بار سفر به اصفهان را در مسیر زندگی تجربه نکرده و یا در افق آینده خود نداشته باشد.

نصف‌جهان، دیاری که در کنار زنده‌رودِ همیشه جاودان شکل گرفته است، نیمی دیگر از زیبایی، طراوت و شهرت خود را مدیون این رود کهن است چراکه این رود تنها بخش کوچکِ سرچشمه را زندگی نبخشیده است بلکه در طول مسیر از هر بخش کویری و کوهستانی که عبور کرده روح حیات در تمدن بشری دمیده است و در انتها نیز از وجودش تالابی تولد یافته است که زندگیِ آن زندگی‌بخش استان‌های مجاور و سلامتی آن گواه نفس کشیدن و سلامت محیط زیست است.

شاید از این رو است که جاریِ آب این رود پس از ماه‌های طولانی خشکسالی، گردشگران را از سرتاسر ایران به هم‌نشینی نوروزی با نصف‌جهان فراخواند به نوعی که بازگشایی رود در نیمه فروردین‌ماه موجب افزایش چشم‌گیر مسافران نوروزی شد. 

تا ظهر روز سیزدهم فروردین بیش از یک میلیون و  ۸۹۶ هزار به مدت حداقل یک شب در شهر تاریخی اصفهان اقامت کردند

مدیرکل میراث‌فرهنگی اصفهان در این ارتباط با تاکید بر افزایش چشم گیر مسافران نوروزی پس از بازگشایی زاینده‌رود به مهر می‌گوید: تا ظهر روز یازدهم فروردین حدود چهار میلیون گردشگر داخلی از بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری استان بازدید کردند که با توجه به بازگشایی زاینده‌رود این تعداد تا سیزدهم فروردین ماه به پنج میلیون و ۳۶۲ هزار و ۲۱۴ نفر رسید.

فریدون الله‌یاری با اشاره به آمار گردشگرانی که حداقل یک شب در اصفهان اقامت داشتند، افزود: تا ظهر روز ۱۲ فروردین‌ماه، دومیلیون و ۷۰۰ هزار گردشگر حداقل یک شب در استان اصفهان اقامت کردند که این آمار تا ظهر روز ۱۳ فروردین به بیش از دو میلیون و ۸۰۵ هزار و ۹۵۶ گردشگر افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد یک میلیون و ۸۵۰ نفر در شهر اصفهان تعداد تا یک روز پیش از روز طبیعت اقامت کردند، بیان داشت: تا ظهر روز سیزدهم فروردین بیش از یک میلیون و  ۸۹۶ هزار به مدت حداقل یک شب در شهر تاریخی اصفهان اقامت کردند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اصفهان با بیان اینکه برای اقامت مسافران نوروزی در استان اصفهان ۳۲۰ هزار ظرفیت اقامتی و ۳۰ ظرفیت رزروی در هر روز پیش بینی شده بود، ابراز داشت:  بیش از ۳۰۰ مجموعه تاریخی و گردشگری در ۲۴ شهرستان استان اصفهان میزبان گردشگران بودند.

میدان نقش جهان، پربازدیدترین مقصد بازدید گردشگران نوروزی

وی با بیان اینکه بازدید مسافران نوروزی از بناهای تاریخی این استان ۲۰ درصد و اقامت گردشگران هم حدود ۱۹ درصد نسبت به نوروز گذشته افزایش داشته است، تاکید کرد: میدان امام اصفهان، مجموعه های جهانی باغ فین کاشان و کاخ موزه چهلستون اصفهان بیشترین آثار تاریخی بازدید شده توسط گردشگران بوده  است.

الله‌یاری اظهار داشت: نوروز امسال گردشگرانی از استان‌‏های تهران و مناطق شمال غرب کشور بیشترین آمار بازدید مناطق گردشگری اصفهان را به خود اختصاص داده‌اند.

بازدید ۱۰ هزار و۵۰۰ گردشگر خارجی از اصفهان در نوروز ۹۶

وی با اشاره به آمار بازدید نوروزی گردشگران خارجی نیز گفت: در کنار بازدید پنج میلیون و ۳۰۰ هزار گردشگر داخلی از جاذبه‌های گردشگری استان اصفهان از تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ تا ۱۵ فروردین ۹۶ تعداد ۱۰ هزار و۵۰۰ گردشگر خارجی نیز همزمان با حضور گسترده گردشگران داخلی، در استان اصفهان حضور یافتند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اصفهان با بیان اینکه شهرستانهای اصفهان، کاشان، نایین و اردستان بیشترین مقصد این گردشگران را تشکیل داده است، اضافه کرد: اغلب این گردشگران اروپایی و از کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا،  به اصفهان سفر کردند.

وی با اشاره به اقداماتی که برای میزبانی از گردشگران در نظر گرفته شده بود، به تولید و توزیع سه میلیون راهنمای گردشگری در سطح استان اصفهان اشاره تاکید کرد: در راستای اطلاع‌رسانی متفاوت به گردشگران نوروزی اصفهان، ارائه نرم افزار نقاشی‌های متحرک در مجموعه جهانی کاخ موزه چهلستون، ارائه مولتی مدیای آثار تاریخی استان به هفت زبان و ارائه تورهای صوتی در بناهای تاریخی در کنار استقرار راهنمایان برنامه ریزی و اجرایی شد.

الله‌یاری با اشاره به ارائه نرم افزار الکترونیکی مسافریار به گردشگران نوروزی ابراز داشت: این نرم‌افزار برای نخستین بار در ایران به نوعی طراحی شده که مسئولان و ارائه دهندگان خدمات سفر می‌توانند با گردشگران به صورت مستقیم در ارتباط بوده و همچنین اطلاعات و چگونگی ارائه خدمات خود را به گردشگران اطلاع رسانی کنند.

بیش از ۱۰۰ راهنمای ثابت به گردشگران خدمت کردند

وی افزود: در این نرم افزار آخرین دستورالعمل‌های ایمنی مربوط به ترافیک جاده‌ها، وضعیت آب و هوا و اطلاعات مربوط به لیست تمامی واحدهای اقامتی استان مانندهتل‌ها، مهمانپذیرها و کمپ‌های دائم و موقت در سطح استان، ارائه شده بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اصفهان بیان داشت: همچنین در این نرم افزار ارائه لیست تمامی جاذبه‌های تاریخی، گردشگری، زیارتی، طبیعی، مراکز خرید، رستوران‌ها و همچنین لیست مراکز خدماتی مانند داروخانه، بیمارستان، پمپ بنزین، پایگاه‌های اورژانس و هلال احمر، بانک‌ها، مساجد، تعمیرگاه‌های اتومبیل، ایستگاه‌های دوچرخه و مراکز اقامت و پذیرائی بین راهی پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: بیش از ۱۰۰ راهنمای ثابت با مشارکت دانشجویان رشته گردشگری و انجمن صنفی راهنمایان در کنار اجرای سیستم‌ راهنماهای صوتی و تصویری به گردشگران خدمات ارائه کردند و برای نخستین بار در برخی بناهای شاخص استان، ایستگاه‌های مادر و کودک و ایستگاه‌های ارائه خدمات فرهنگی به کودکان برپا شد.

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر استان اصفهان تاکید کرد: در نوروز ۱۳۹۶ در چهار نقطه ورودی و خروجی شهر اصفهان با مشارکت فعال شهرداری اصفهان، ایستگاه‌های هدایت و اسکان گردشگران در کنار ارائه خدمات اطلاع رسانی و اسکان برپا و انواع خدمات فرهنگی در ایام حضور گردشگران در این ایستگاه‌ها متناسب با نیاز آنها ارائه شد.

با وجود استقبال خوب مسافران نوروزی از سفر به استان اصفهان، امسال نسبت به سال گذشته با استقبال خوبی از سوی گردشگران برای خرید صنایع دستی روبرو نبودیم

وی اضافه کرد: همچنین در کنار این ایستگاه‌ها فعالیت‌های فرهنگی گسترده در بیش از ۱۳۵۷ مدرسه در سطح استان به ویژه در ستادهای اسکان آموزش و پرورش استان، از جمله ایستگاه‌های ارائه پیام‌های دینی ویژه کودکان، ایستگاه های نقاشی، ایستگاه‌های آشنایی با صنایع‌ دستی و تجربه‌آموزی ویژه کودکان و نوجوانان و ایستگاه‌های کتابخوانی ویژه کودکان در نظر گرفته شد.

الله‌یاری اضافه کرد: امسال از ابتدای شروع فعالیت های ستاد نوروزی استان در بیش از ۳۴۰ امامزاده و بقاع متبرکه استان، طرح آرامش بهاری توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان برپا شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان برگزاری بازی چوگان با همکاری فدراسیون چوگان ایران در میدان امام (ره) اصفهان را از مهم‌ترین برنامه‌های نوروزی و مورد استقبال ویژه گردشگران عنوان کرد و گفت: این ورزش تاریخی برای آخرین بار در سده دوازدهم هجری قمری در میدان امام اصفهان اجرا و پس از آن با عدم حمایت حاکمان وقت  به سایر کشورها از جمله کشورهای قاره های اروپا و آمریکا انتقال یافت و بر این اساس برگزاری بازی چوگان با هدف آشنایی گردشگران با فنون این ورزش تاریخی از دیگر برنامه‌های مهم نوروزی میراث فرهنگی برای گردشگران بود.

تقابل عجیب افزایش مسافران نوروزی و کاهش فروش صنایع دستی اصفهان

نکته مهمی که نیازمند بررسی دقیق است کاهش فروش صنایع‌دستی اصفهان با وجود افزایش بازدیدکنندگان نوروزی در نوروز امسال است.

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان در این ارتباط به مهر می‌گوید: با وجود استقبال خوب مسافران نوروزی از سفر به استان اصفهان، امسال نسبت به سال گذشته با استقبال خوبی از سوی گردشگران برای خرید صنایع دستی روبرو نبودیم.

شاید بتوان مهم‌ترین مشکل را در هزینه اقامت گردشگران جست وجو کرد جایی که برخی اقامتگاه‌های سنتی در برخی شهرستان‌های معروف اصفهان قیمتی معادل هتل‌های چند ستاره دارند در حالیکه شاید تفاوت چندانی با خانه مادربزرگ‌های ما نداشته باشند

عباس شیردل گفت: انواع ظروف میناکاری، پارچه قلمکار و ترمه از جمله ه پرفروش‌ترین صنایع‌دستی اصفهان بود.

وی با بیان اینکه با همکاری اداره اصناف استان اصفهان صنایع دستی قاچاق و خارجی در میدان نقش جهان وجود نداشت، بیان داشت: بازرسی اصناف از ۱۰ روز زودتر از عید نوروز در میدان امام اصفهان مستقر و کالاهای خارجی و قاچاق جمع آوری شد.

چالشی به نام طعمِ یک «اقامت دلنشین» برای تمام اقشار جامعه

نوروز امسال اصفهان با برنامه‌های متنوع فرهنگی، تاریخی و گردشگری و نورپردازی و زیبازسازی‌های متنوع، بسیار متفاوت‌تر از سال‌های گذشته در خاطره گردشگران جاودانه شد اما شاید بتوان مهم‌ترین مشکل را در هزینه اقامت گردشگران جست وجو کرد جایی که برخی اقامتگاه‌های سنتی در برخی شهرستان‌های معروف اصفهان قیمتی معادل هتل‌های چند ستاره دارند در حالیکه شاید تفاوت چندانی با خانه مادربزرگ‌های ما نداشته باشند.

البته میراث فرهنگی برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و حفاظت از بناهای تاریخی تسهیلات مختلفی برای بازسازی خانه های قدیمی اختصاص داده است که این مسئله گرچه نقطه قوتی برای حفظ این میراث عظیم است اما از سویی ترغیب هتل‌داران به خرید خانه‌های قدیمی و بازسازی آنا به شکل اقامتگاه سنتی زنگ هشداری برای ماست.

اکنون خانواده‌های سطح متوسط و پایین جامعه با سفر به اصفهان تنها می‌توانند به چادر زدن در باغ فدک و یا اقامت در مدارس سطح استان قناعت کنند درحالیکه با ارزان‌سازی مکان‌های اقامتی که شاید تفاوتی با خانه‌های قدیمی بسیاری از ما ندارد شاید بتوان طعم یک اقامت دلنشین را برای تمام اقشار جامعه و قشر متوسط و ضعیف نیز فراهم کرد، موضوعی که در افق هدف گردشگری اصفهان و در میان قیمت‌های دو تا سه میلیونی اقامت در برخی هتل‌های این شهر فراموش شده است.

نظر شما