شناسهٔ خبر: 18914281 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ترمز تنبیه بدنی دانش‌آموزان در مدارس کِی کشیده می‌شود؟

تنبیه بدنی دانش آموزان معضلی دردناک است که با وجود منسوخ بودن این روش همچنان از گوشه و کنار کشور اخباری مبنی بر انجام آن مشاهده می شود که باید به دنبال راه حلی برای خاتمه دادن به این مشکل بود.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  از نخستین روزهای ورود به مدرسه و شروع دانش آموزی  همواره مدرسه را خانه دوم و معلم را در جایگاه پدر و مادر برایمان تعریف کرده‌اند تا مبادا از گام برداشتن در مسیر علم آموزی دست بکشیم که البته این تمثیل ها و تجلی آن در رفتار مدرسه و معلمان بود که ضمانت ماندگاری در مدرسه و تداوم مسیر راه بود. هرچند در این مسیر فراز و نشیب های بسیار و فرصت و تهدیدهایی بوده اما به پشتوانه زمزمه های محبت آمیز معلمان به ویژه در دوران ابتدایی و حس امنیتی که مدارس القا می کرد، عاقبت مسیر علم آموزی در مدرسه پایان یافت و جای خود را به ماراتن های علمی و شغلی داد.   

روزهای کودکی در مدرسه همراه با زمزمه محبت معلم سپری شد و هرگونه تنبیه بدنی به دلیل خطاهای کودکانه منسوخ و دور از شان انسانی شناخته شد و امید بود این چنین رفتارهای ناپسند از چرخه علم و علم آموزی حذف شود اما این روزها و با وجود تغییر وتحولات بسیار درمدارس که به ادعای آموزش و پرورشی ها برای بهبود و کیفیت بخشی به امر تعلیم و تربیت بوده و گام های بسیاری برداشته شده ولی هنوز راه بسیاری تا تحقق این آرمان وجود دارد.
 
چوب معلم دانش آموزن را هدف گرفته است
تنبیه بدنی معضلی که علاوه بر زیرسوال بردن شان انسانی و آسیب جسمی و روحی به هر فرد، در روند پیشرفت تحصیلی نیزنه تنها موثر نبوده بلکه اثراتی سو و حتی عواقب ماند دلزدگی و ترک تحصیلی را هم در پی داشته است و همچنان این تراژدی در نظام اموزشی علی رغم وعده ها ی مسئولان برای بهبود شرایط و برخورد با عاملان چنین مسائلی پایانی ندارد.
 
هنوز روزهای زیادی از سال جدید را پشت نگذاشته ایم که باز هم طعم تلخ خشم معلم روح و جسم دانش اموزی در رودبار کرمان را آزرد و بنا بر اظهارات این کودک درس نخواندن چون هیزمی بر آتش خشم معلم افزود و جسم این دانش آموزمقطع ابتدایی را با آسیب روبه رو کرد و خط کش فلزی بدن وی را نشانه رفت.
 
 ابوطالب، دانش آموز اهل روستای «ریگ بحرین» به دلیل بلد نبودن درس ریاضی با خط کش فلزی (در فیلم گفته می‌شود "آهنی") مورد ضرب و شتم معلم قرار گرفت.
 
هرچند این تنها مورد تنبیه بدنی در طول سال تحصیلی نبوده و به طور متوسط هر ماه و گاه هر هفته این تراژدی تلخ برای دانش آموزان به ویژه کودکان دبستانی تداوم می یابد که البته تعدادی از آنها در فضای رسانه ای خودنمایی کرده و مواردی هم انعکاس پیدا نمی کند.
 
ادعای آموزش و پرورشی ها مبنی بر فروکش کردن تب تنبیه بدنی در مدارس
علی رغم اخبار ی که از گوشه و کنار کشور مبنی بر تنبیه بدنی دانش آموز مشاهد ه می شود اما رحیم میرشاهولد مدیرکل ارزیابی و رسیدگی به شکایات از کاهش شکایات مبنی بر تنبیه بدن د مدارس خبر داده وگفته با پیگیری و برخوردهای آموزش و پرورش این رقم در مجموع 1924 شکایت تنبیه بدنی در دوسال 93  وسال 94 ، 96 پرونده به هیأت تخلفات اداری ارسال شد، 186 نفر تذکر کتبی دریافت کردند، 518 نفر تذکر شفاهی گرفتند و 452 نفر هم از شکایت خود صرف نظر کردند.
 
علاوه بر این مساله  اواخر بهمن ماه سال گذشته و باز هم از منطقه ای رودبار کرمان خبر تنبیه بدنی و فرورفتن مداد به سر دانش اموز در اثر تنبیه بدنی جلب توجه همگان را به همراه داشت و در نهایت معلم خاطی آماده به خدمت شد اما انگار این برخورد آموزش و پرورشی ها تاثیر چندانی نداشته و این بار تنبیه بدنی دردناک با خط کشی آهنی دانش آموز دبستانی را مورد آسیب قرار داد هرچند امید سلاجقه، رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش‌وپرورش استان کرمان اظهار کرد: به دنبال این حادثه اسماعیل پهلوانی، مدیر آموزش‌وپرورش رودبار جنوب استعفا داد و آموزگار این مدرسه روستایی که مدیر آموزگار است، از سمت مدیریت برکنار شد و پرونده وی برای رسیدگی و صدور رأی به هیأت رسیدگی به تخلفات اداری ارجاع شد.
 
حال باید دید این برکناری و برخوردها، آتش تند خشونت را در نظام تعلیم و تربیت برای دانش آموزان کم می کند یا همچنان این مشکل گریبانگیر دانش آموزان باقی می ماند.
 
زمزمه‌های محبت معلم رو به خاموشی است؟  
اخبارمربوط به تنبیه بدنی دانش آموزان همواره دردناک بوده و زنگ خطری برای نظام آموزشی کشور به شمار می رود و باید منشا این مشکل که می تواند دانش آموز و معلم را مورد توجه قرار داده، بررسی شود و راه حلی اساسی برای ریشه کنی این معضل اتخاذ شود.

عده ای از معلمان از وضع نامطلوب آموزشی و پرورشی دانش آموزان شکایت دارند و عده ای از دانش آموزان برخورد تند برخی معلمان را آزاردهنده می دانند حال در این میدان باید سهم طرفین در بروز مشکلاتی مانند تنبیه بدنی تعیین شود تا ریشه این مشکل خشکانده شود و چوب معلم جایگزینی برای  زمزمه های محبت معلمی نباشد.

 
انتهای پیام/
 

نظر شما