شناسهٔ خبر: 18891522 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انجمن پزشکان عمومی | لینک خبر

ضرورت اجرای هرچه سریعتر سیستم ارجاع بیمار در طرح تحول سلامت

صاحب‌خبر -

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اجرای هر چه سریعتر سیستم ارجاع بیمار در طرح تحول سلامت را از ضروریات دانست.

Top-5-Medical-Technology-Innovations_hero

سیامک مره صدق در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه ایجاد مشکل در ارجاع بیماران به بیمارستان‌های سطوح بالاتر با شکل فعلی طرح تحول سلامت طبیعی است، گفت: در شرایطی هنوز بسته مربوط به پزشک خانواده و سیستم ارجاع در طرح تحول سلامت به صورت کامل اجرایی نشده که برای اجرای این طرح در طولانی مدت بدون داشتن محدودیت مالی باید یکسری نکات را رعایت کرد.

وی با بیان اینکه اولین موضوع مربوط به پزشک خانواده و سیستم ارجاع است، توضیح داد: بیمارانی که در طرح تحول سلامت از خدمات رایگان برخوردار می‌شوند ، باید چرخه ارجاع را طی کنند یعنی در اولین مرحله باید به پزشک خانواده مراجع کرده تا تشخیص داده شود بیماری‌شان نیاز به ارجاع به مراکز تخصصی‌تر دارد یا نه. در حال حاضر چون این موضوع به صورت کامل جا نیفتاده، برخی از بیماران مستقیما به رده‌های تخصصی و فوق تخصصی مراجعه می‌کنند که در نهایت باعث افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان در این بخش‌ها و به دنبال آن افزایش هزینه سلامت می‌شود، از این رو باید برای ارجاع بیماران سیستم ارجاع تعریف شده باشد نه اینکه بیمار تصمیم گیرد برای ادامه درمان به تهران برود.

مره صدق افزود: در حال حاضر درصد قابل توجهی از بیماران به خاطر رایگان بودن درمان به مراکز درمانی استان‌ها و تهران مراجعه می‌کنند آن هم در شرایطی که بدون مشکل می‌توانند در محل زندگی خودشان درمان شوند، اگر این طرح به خوبی اجرا شود میزان ارجاعات هم تا ۹۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر اگر بیماری طبق سیستم ارجاع لازم داشته باشند به رده های بالاتر درمانی منتقل شوند ، وظیفه سیستم بهداشتی و درمانی این است که برای اسکان همراه بیمار نیز محلی درنظر گیرند. منتها این طور که خود بیمار و همراهش تصمیم برای حضور در مراکز استان برای ادامه درمان می‌گیرند، در اکثریت موارد به صورت علمی نیست که مبتنی بر آن بخواهیم هزینه نگهداری همراهان را در نظر بگیریم.

مره‌صدق همچنین گفت:‌ لازم به یادآوری است قبل از اجرای طرح تحول سلامت خیلی از بیماران به مراکز استان و تهران می‌آمدند و گرفتار کسانی می‌شدند که به عنوان دلال در حاشیه برخی از بیمارستان های خصوصی کار می‌کردند و با چند برابر هزینه فعلی در بخش خصوصی بستری می‌شدند، این مشکلات برطرف شده و اکنون باید در طرح تحول سلامت به دنبال این باشیم که سیستم ارجاع از طریق پزشک خانواده اجرایی شود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه گفت: نباید مردم را تشویق کرد که برای ادامه درمان به تهران آیند اگر دولت قبل از اجرای سیستم ارجاع به صورت عمومی اعلام کند که همراهان مریض را نگهداری می‌کند این بدان معناست برای کسانی که برای درمان به تهران می‌آیند، پاداش در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: با اجرای سیستم ارجاع بیماری که احتیاج به ادامه درمان در تهران دارد،باید در موارد اوژانسی با هماهنگی و با آمبولانس در بیمارستان خاصی بستری شود نه اینکه یک مریض به خاطر تصمیم خانواده اش برای درمانی که در شهرستان خودشان امکان پذیر است، مسافت طولانی را طی کند و در تهران مدتها وقت اش تنها برای نوبت‌گیری هدر رود.

مره صدق اضافه کرد:‌ اگر سیستم ارجاع اجرایی شود در آن زمان است که می‌شود برای همراه بیماری که بیمارش الزام به حضور در تهران دارد، اسکان در نظر گرفت چون در این زمان تعداد همراهان بیمار به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

وی همچنین گفت: مسأله امروز این است که خیلی از مریضان احتیاج به حضور در تهران برای ادامه درمان را ندارند و در شهرستان خود قابل درمان هستند. تا زمانی که سیستم ارجاع وجود ندارد صحبت در مورد اسکان همراهان نیز درست نیست چون این به معنای دادن مشوقی سایر بیماران برای حضور در تهران است که می‌تواند در شهرستان خود به صورت رایگان درمان شود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه به مشکلات پیش روی اجرای طرح تحول سلامت اشاره و اظهار کرد: از طرف دیگر باید در سیستم طرح تحول سلامت به الگوریتم درمان توجه شود بدان معنا که هر پزشکی اجازه درخواست هر آزمایشی را نداشته باشد. در حال حاضربه دلیل پایین آمدن هزینه های درمان در کشور برخی از پزشکان در اولین مراجعه بیمار به جای معاینه دقیق بالینی و توجه به بیمار همه آزمایش های ممکن را درخواست می‌کنند که این هزینه خیلی بالایی به سیستم درمانی کشور تحمیل می‌کنند و این هزینه بالا اجرای طرح تحول سلامت را در دراز مدت با مشکل مالی مواجه می‌کند.

مره صدق ادامه داد: موضوع دیگر مسأله طرح تمام وقتی نیروهای شاغل در بخش پزشکی و پیراپزشکی است یعنی در سیستم ارجاع باید تکلیف یک پزشک معلوم شود که می خواهد در بخش دولتی و یا خصوصی کار کند. اینکه در طرح تحول سلامت بیمار در بخش دولتی به صورت رایگان درمان می‌شود و اجازه دهیم به همه در بخش خصوصی و دولتی کار کنند کاملا غیرعلمی و غیر اقتصادی است. پزشکی که قبول کرده در سیستم طرح تحول سلامت دولتی کار کند دیگر نباید در بخش خصوصی جایی شاغل باشد چون این همزمانی مشکلات شدیدی را برای بیمار ایجاد خواهد کرد و منجر به یکسری از روابطی می‌شود که ممکن است گاهی روابط خیلی سالمی نباشد.

(Visited 60 times, 1 visits today)

نظر شما