شناسهٔ خبر: 1888677 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

وال‌استریت‌ ژورنال خبر داد

تلاش مضاعف آمریکا برای توافق هسته ای با ایران

روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال روز جمعه در گزارشی با عنوان «تلاش کاخ سفید برای جلب حمایت کنگره و متحدان آمریکا برای توافق احتمالی با ایران» از قول مقامات ارشد آمریکایی گزارش داده کاخ سفید تلاشهای مضاعفی را برای توافق هسته‌ای با ایران آغاز کرده است.

صاحب‌خبر -

این روزنامه از قول برخی مقامات ارشد آمریکایی و منابع آگاه خبر داده دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در تلاش است تا حمایت کنگره، سیاست گذاران آمریکایی و متحدان واشنگتن را برای توافق هسته ای احتمالی با ایران در اواخر ماه نوامبر به دست آورد.

مقامات ارشد آمریکایی طی مصاحبه هایی در این هفته با این روزنامه تأکید کرده اند در مذاکراتی که بین ایران و گروه 1+5 برای حل و فصل مناقشات مربوط به برنامه هسته ای ایران در جریان است، کماکان اختلافات عمده ای پابرجاست. با این حال به گفته این منابع، پیشرفت های مهمی در گفت وگوهای انجام شده در وین و نیویورک بین طرفین به دست آمده است.

منابع مورد استناد وال استریت ژورنال می گویند کاخ سفید متعاقب پیشرفت در گفت وگوهای وین و نیویورک تصمیم گرفته با رویکردی «جسورانه تر» چشم اندازهای توافق هسته ای با تهران و مزایای آن را برای متحدان مختلف این کشور تشریح کند.

یک مقام ارشد آمریکایی که در حال فعالیت بر روی مذاکرات هسته ای با ایران است می گوید: «این دوره ای از فعالیت های افزایش یافته است. و این فرصتی است که مردم را در جریان این قرار دهیم که (در مذاکرات) در کجا هستیم. تلاشهای مضاعفی وجود دارد که به مردم نشان دهیم که این توافق چگونه خواهد بود.»

وال استریت ژورنال می نویسد مقامات آمریکایی، ایرانی و اروپایی در هفته های گذشته گفته اند که مانع اصلی توافق هسته ای اندازه ظرفیت آتی غنی سازی ایران و سرعت کاهش تحریم های غربی علیه تهران در صورت حصول توافق است.

این روزنامه آمریکایی برخی گزارش ها درباره تمرکز ایران و گروه 1+5 بر بحث درباره 4000 سانتریفیوژ را نشانه ای از احتمال توافق بین دو طرف در مذاکرات هسته ای دانسته است. مقامات آمریکایی درباره این تعداد از سانتریفیوژها اظهار نظر نکرده اند، اما کارشناسان بیرونی مذاکرات گفته اند این تعداد سانتریفیوژ برای کنگره آمریکا و گروه 1+5 قابل قبول است زیرا توانایی های تهران برای تولید سوخت قابل استفاده در سلاح های هسته ای محدود می کند.

یک مقام ارشد آمریکایی دیگر در گفت وگو با وال استریت ژورنال درباره تعداد سانتریفیوژها می گوید: «مسئله به این راحتی نیست که بگوییم X دستگاه سانترفیوژ قابل قبول است، چون سانتریفیوژها را باید در قالب یک بسته کلی در نظر گرفت. ما در جستجوی راههای هستیم که بر اساس آنها بتوانیم هر گونه ترکیب احتمالی که به آنها اجازه دست یابی به بمب را بدهد را از بین ببریم.».

در روزهای گذشته انتشار گزارشی از روزنامه نیویورک تایمز مبنی بر اینکه دولت آقای اوباما به دنبال دست یابی به توافق هسته ای با ایران بدون مجوز کنگره است موجب ایجاد جنجال در محافل سیاسی آمریکا شده است. نمایندگان کنگره بیش از پیش خواستار نقش آفرینی این نهاد قانونگذار آمریکایی در هر گونه توافق با ایران شده اند.

بر همین اساس، تعامل کاخ سفید با کنگره از جمله عوامل کلیدی برای توافق هسته ای با ایران قلمداد می شود. استدلال کاخ سفید این است که چون توافق هسته ای با ایران «معاهده رسمی» نیست نیازی به تصویب در کنگره ندارد.

به نوشته وال استریت ژورنال مقامات آمریکایی انتظار دارند دولت اوباما در هفته های آتی در راستای تلاش برای کاستن از تنش ها بر سر کاهش تحریم های ضد ایرانی رایزنی با قانونگذاران کنگره را افزایش دهند.

موضوع کاهش تحریم ها از جمله موضوعاتی است که نه تنها هدف انتقاد جمهوری خواهان واقع شده بلکه بین دموکرات های کنگره هم انشقاق ایجاد کرده است.

کاخ سفید به دنبال توافقی با ایران است که بتواند بر اساس آن ایران را طی مدت زمانی مشخص در تیررس اقدامات تنبیهی قرار دهد. به عبارت دیگر، آمریکا می خواهد تا زمانی که ایران پایبندی اش به توافق هسته ای را طی مدت زمان معینی نشان دهد، تحریم ها علیه این کشور را در حالت تعلیق نگاه دارد.

یک مقام بلندپایه آمریکایی گفت که این دوره زمانی احتمالاً بیش از دو سال خواهد بود، یعنی تحریم ها علیه ایران بعد از آنکه ایران حسن نیتش را برای دو سال نشان داد، رفع می شوند. (تسنیم)

نظر شما