شناسهٔ خبر: 18789473 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در دیدار استاندار مرکزی؛

لاریجانی: اعطای تسهیلات بانکی روستایی مناسب با شرایط روستاییان تدوین شود

تهران-ایرنا- رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت استفاده روستاییان از تسهیلات بانکی، گفت: لازم است نحوه اعطای تسهیلات بانکی متناسب با شرایط روستاییان تدوین شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز -دوشنبه- در دیدار «محمود زمانی قمی» استاندار استان مرکزی در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب افزود: حتما باید این موضوع پیگیری شده و سازوکاری دیده شود تا روستاییان به سهولت بتوانند از تسهیلات بانکی بهره مند شوند.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین افزود: وضعیت صادرات استان مرکزی نیز بسیار خوشحال کننده است.
لاریجانی با اشاره به قرارگرفتن در آستانه برگزاری انتخابات، به اهمیت انتخابات شوراها اشاره و بیان کرد: سفارش می کنم تشویق به حضور در انتخابات جدی گرفته شود البته برداشت من این است که خیلی لازم نیست این کار وجهه حزبی به خود بگیرد اما باید فضای انتخاباتی که در حال حاضر رونقی نداشته و سرد است، گرم تر شود.

**ایستادگی وزیر صنعت در برابر واردات باعث راه‌اندازی مجدد واگن‌سازی اراک شد/ نهایی شدن احداث نخستین پالایشگاه پلاسمای خون خاورمیانه در زرندیه
«محمود زمانی قمی» استاندار مرکزی نیز در این دیدار با بیان اینکه استان مرکزی یک استان تولیدی بوده که در حوزه صنعت دارای شهرت و نام، است گفت: استان مرکزی روزانه تنها 16 میلیون لیتر بنزین مصرفی کشور را با استاندارد یورو4 تولید می کند همچنین صنایع بزرگ فلزی ایران در مرکزی است و جمعا 3هزار واحد کوچک، متوسط و بزرگ داریم که علی القاعده مثل همه بخش های تولیدی کشور خیلی حال خوبی نداشت.
استاندار مرکزی با اشاره به تلاش هایی که بعد از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی ازسوی مقام معظم رهبری صورت گرفت، عنوان کرد: در سال 95 جمعا 43 جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در استان مرکزی برگزار و به هزار و 65 واحد کوچک و متوسط در حوزه کشاورزی و صنعت، 717 میلیاردتومان وام اعطا اعطا شد.
وی در ادامه با بیان اینکه ضمن توسعه واحدهای صنعتی کوچک و متوسط از واحدهای بزرگ غافل نشدیم، اظهار داشت: واحدهای بزرگ مثل صنعت آلومینیوم که در کشور بی نظیر است، تقویت شد همچنین واگن سازی پارس و کمباین سازی و مشکلات آنها نیز مورد بررسی قرار گرفت چنانچه در حال حاضر این دو صنعت بین 2 تا 3 سال سفارش کار دارد.
زمانی قمی در ادامه در پاسخ به این سوال رئیس مجلس که زمانی می گفتند واگن سازی وضعیت شغلی خوبی ندارد، یادآور شد: دلیل آن این بود که در سال 94 بیشتر به سمت واردات رفتیم اما با تذکراتی که از سوی شما داده شد، وزیر صنعت ایستادگی کرد و بخشی از کار به واحدهای داخلی سپرده شد و ما توانستیم سهم بزرگی از کار را دریافت کرده و از مشکل نجات پیدا کنیم.
استاندار در ادامه با اشاره به کار یک واحد 2هزار نفره لوله در مرکزی که نمونه آن در خاورمیانه با این عظمت وجود ندارد، اظهار داشت: این تعداد کارگر در آبان 94 کاملا در اعتصاب بودند اما امروز بالای 80 درصد کارخانه به کار بازگشته است و ضمن به کارگیری مجدد تمامی کارگران حتی اقدام به استخدام کارگر جدید نیز شد.
وی افزود: در حوزه صادرات و واردات طبق آنچه گمرک در سال 95 ثبت کرده است، 730 میلیون دلار صادرات و 290 میلیون دلار واردات داشتیم که نسبت به میانگین کشوری 2.5 برابر بیشتر است.
زمانی قمی در ادامه با بیان اینکه ارزش صادرات استان مرکزی به ازای هر کیلو 75 سنت است در حالی که در کشور به ازای هر کیلو 35 سنت است، عنوان کرد: این آمار یعنی استان مرکزی نسبت به متوسط کشور بیشتر از خام فروشی فاصله گرفته است ضمن اینکه بیش از 90 درصد واردات ما نیز ترکیبی از ماشین آلات و مواد اولیه بوده است.
استاندار مرکزی اضافه کرد: صادرات استان مرکزی به 57 کشور است که آمریکا و کشورهای اروپایی نیز از سال 94 به آن اضافه شدند یعنی در فضای بعد از توافق هم مقاصد صادراتمان و هم مبدأ واردات افزایش پیدا کرد و هر دو در حوزه کشورهای توسعه یافته بود به طوری که 10 کشور به جمع کشورهای هدف اضافه شد.
وی افزود: علاوه بر اجرای سیاست های اقتصادی مقاومتی، از سرمایه گذاری جدید خود را غافل نکردیم و خرسندم که یک نیروگاه سیکل ترکیبی 1200 مگاوات در ساوه نهایی شده و با واگذاری زمین آن به زودی فعالیتش شروع می شود.
زمانی قمی در ادامه با اشاره به اینکه پالایشگاه پلاسمای خون در ایران و خاورمیانه وجود ندارد اما در حال حاضر تأسیس پالایشگاهی بدین منظور در شهرستان زرندیه نهایی شده است، افزود: همچنین 35 میلیون دلار به کوره ذوب سیلیس اختصاص داده شد که الیاف شیشه در شهر دلیجان تولید می کند.
استاندار مرکزی همچنین ادامه داد: در حوزه صنعت نیروگاه بادی و خورشیدی هم متقاضیان فراوان داریم که در حال به نتیجه رسیدن است همچنین در زمینه جذب سرمایه خارجی شرایط خوبی داریم چرا که استان مرکزی به دلیل نزدیکی به تهران و شهرهای پرجمعیت و راه های مواصلاتی توانسته اقدام به جذب سرمایه گذار کند که البته فضا نیز برای این حضور هموار شد.
وی در ادامه با بیان اینکه نرخ فعالیت پروژه های تولیدی و صنعتی استان مرکزی حدود 60 درصد است، گفت: تا کنون 717 میلیارد تومان وام که داده شد در ماه های کنونی باید آثار خود را نشان دهد همچنین در سال 95، 223 واحد تولیدی را با 911 میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی 2هزار و 956 نفر به نتیجه رساندیم.
زمانی قمی همچنین با اشاره به سیاست انقباضی بانک ها در پایان سال، بیان داشت: برای جبران این قضیه با استفاده از مطالعات صورت گرفته در کشورهایی همچون مالزی، هند و چین، روستاها را فعال کردیم و به همین منظور جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی استان را با مدیران به سمت روستاها بردیم.
استاندار مرکزی ادامه داد: برای مثال در روستایی در دلیجان صدسال است کار گلاب گیری و کاشت گل محمدی صورت می گیرد اما برای داشتن کارگاه های خانگی موانعی وجود داشت که ما رفع موانع کردیم یا در روستای دیگری از قدیم فعالیت ریخته گری مرسوم بود اما این حرفه به دلایل مختلف دچار اشکال شده بود که در صدد برطرف کردن آن هستیم.
وی اضافه کرد: به طور کلی از 950 روستا، حدود 350 روستا را شناسایی کردیم که برای پرورش ماهی، کاشت گل محمدی، پخت نان سنتی و یا صنایع دستی مطلوب است که می توان در هر کدام از آنها بین 30 تا 40 اشتغال جدید صورت داد ضمن اینکه در این زمینه بانک های سینا، پست بانک و صندوق مهر را نیز موظف به اعطای وام به آنها کردیم.
زمانی قمی در ادامه با تأکید بر اینکه با این رویکرد هم مزیت ها و هم موانع اشتغال را شناسایی کردیم، عنوان کرد: هم اکنون می توانیم در سال جدید به عنوان استان پایلوت و نمونه، 9 تا ده هزار شغل ایجاد کنیم.
استاندار مرکزی در ادامه در پاسخ به سوال دکتر لاریجانی درخصوص نرخ بیکاری در این استان، بیان داشت: نرخ بیکاری 7.3 در استان مرکزی است در حالی که این میزان در سطح کشور به 12 می رسد و چنانچه نرخ بیکاری در 22 استان کشور افزایش یافته اما در استان مرکزی با کاهش روبرو بوده ایم.
وی در ادامه به برخی کمبودها در استان مرکزی اشاره و خاطرنشان کرد: مشکل اساسی این است که سازوکار نهادهای مالی اکثرا برای شهرها شکل گرفته و قوانین، مقررات و بخشنامه ها روستامحور نبوده و شهرمحور هستند؛ از این رو وقتی مقررات وثیقه ای را از طرف بانک ها می بینیم به این معناست که هیچ روستایی مشغول به کار نشود چون نمی تواند با این بخشنامه های بانکی کار خود را پیش ببرد لذا باید این قوانین تغییر کرده و دسترسی محدود به زیرساخت ها نیز برطرف شود.
زمانی قمی در ادامه در خصوص صندوق های کارآفرینی تأکید کرد: تا کنون این صندوق ها اندکی از کار را جلو برده اند البته از زمانی که هزار و 500 میلیارد تومان به آنها اختصاص داده شد که میان استان ها توزیع می شود لذا انتظار داریم وضعیت از حال حاضر بهتر شود؛ بانک کشاورزی نیز کمک بسیاری می کند البته با وجود اینکه در حوزه گستره کشوری محدودیت ندارد اما در حوزه اعتبارات دارای محدودیت هایی است.
استاندار مرکزی در پایان صحبت های خود خاطرنشان ساخت: تا کنون روی ظرفیت 166 روستا کار کرده ایم و در تمام رشته های ممکن اعتبار هر اشتغال را در آوردیم که ماکزیمم آن 21 میلیون تومان در روستا بوده و در صنعت مینیمم 200 میلیون تومان است و این به آن معناست که اشتغال خرد بسیار مهم و پررنگ باید دیده شود.

** استقبال مردم استان مرکزی برای ثبت‌نام در انتخابات شوراها 10درصد افزایش یافته است
شکرالله حسن بیگی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی نیز با اشاره به اهمیت انتخابات شوراها در استان ها که بخشی از نظارت را برعهده دارند، گفت: برای عضویت در شورا روز به روز در کل کشور شاهد استقبال برای ثبت نام در شوراها در حال کاهش بود که با توجه به جلساتی که داشتیم مشارکت در این دوره 10درصد افزایش یافته و معادل 6هزار و 619 نفر بود در حالی که در گذشته این تعداد به 6 هزار و 50 نفر داوطلب می رسد، همچنین حضور بانوان 6درصد نسبت به دوره قبل افزایش یافت.

*برق‌رسانی و گازرسانی در استان مرکزی به صورت 100درصد بوده است
«عزیز فیلی» معاون عمرانی استانداری مرکزی نیز در ادامه به ارائه گزارشی از حوزه عمرانی این استان پرداخت و گفت: پروژه مواصلاتی اراک-خمین که 62 کیلومتری بود محقق شد همچنین تکمیل پروژه ساوه-بویین زهرا را در دستور کار داشتیم و پروژه محلات-دلیجان نیز به اتمام رسید و در حال حاضر احداث بزرگراه اراک-فراهان را در دست داریم.
وی افزود: میزان برخورداری استان مرکزی از آسفالت از 68درصد به 82 درصد رسیده است و فصل گازرسانی در تمام نقاط شهری و روستایی بالاتر از 10 خانوار به صد در صد رسیده است چنانچه در حال حاضر استان سبز تلقی می شویم.
فیلی ادامه داد: آبرسانی سالم روستایی از 85 درصد به 93 درصد رسیده و برق رسانی به صورت صد در صد انجام شده است همچنین فاضلاب شهری از 55 درصد به 75 درصد تکمیل شده چنانچه استان مرکزی مقام اول را داراست ضمن اینکه گازسوز شدن واحدهای صنعتی از 55 درصد به 98 درصد رسیده که در این میان 2 درصد برای شرایط اختصاصی و سخت است.
به گزارش خانه ملت، معاون عمرانی استانداری مرکزی در ادامه با بیان اینکه حدود 700 هکتار توسعه فضای سبز داشته ایم، یادآور شد: تالابی که در 15 کیلومتری اراک بود احیا شد همچنین بهسازی و نوسازی آلومینیوم سازی اراک را با حفظ تولید در دست داشتیم.
سیام**3070**1449**تنظیم کننده: داود نخ کوب نیاسر** انتشار دهنده: امیر کاردان راد

انتهای پیام /*

نظر شما