شناسهٔ خبر: 1870478 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ایزدی در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد:

امضای توافقی که وابسته به اوباما باشد اشتباه است زیرا کنگره تنها مرجع لغو تحریم‌های ایران است

کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه طرف اصلی دعوای ایران در مذاکرات هسته‌ای اوباما یا کری نیست بلکه کنگره آمریکاست، گفت:‌ تحریم‌ها تنها توسط کنگره آمریکا قابلیت لغو یا تعلیق را دارند و نباید امضای توافق وابسته به رئیس‌جمهور باشد.

صاحب‌خبر -

فؤاد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این ادعای رویترز که رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال توافقی است که نیازی به تأئید کنگره نداشته باشد، گفت: در ساختار سیاسی آمریکا کنگره در جایگاهی قرار دارد که اگر بخواهد حرکتی را توسط قوه مجریه (رئیس‌جمهور) متوقف کند این کار را به راحتی می‌تواند انجام دهد و هم‌اکنون هم سه قانون در کنگره آمریکا در حال بررسی است که امکان تعلیق تحریم‌ها را به رئیس‌جمهور آمریکا ندهد.

ایزدی با اشاره به اینکه اکثر قوانین تحریم فعلی ایران این امکان را به رئیس‌جمهور آمریکا می‌دهد که بتواند تحریم‌ها را لغو کند،‌ افزود: چند ماهی است که مشکلات کنگره با رئیس‌جمهور آمریکا به حدی رسیده است که کنگره در حال بررسی قوانینی است که حق لغو تحریم‌ها را از رئیس‌جمهور پس بگیرد.

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، اظهار داشت: آنچه که رسانه‌های آمریکایی در خصوص تلاش اوباما برای توافقی با ایران بدون تأئید کنگره انتشار داده‌اند می‌تواند تنها هدف رئیس‌جمهور آمریکا باشد و این برنامه به این معنی نیست که حتماً این امر رخ خواهد داد زیرا در آن صورت کنگره هم در حوزه فشار به رئیس‌جمهور آمریکا دستش باز است.

ایزدی تصریح کرد: برخی افراد در داخل کشور فکر می‌کنند که کنگره آمریکا به مانند مجلس شورای اسلامی است که به راحتی قابلیت هماهنگ و مدیریت شدن را داشته باشد در حالیکه چنین وضعیتی اصلاً در آمریکا وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: درگیری که بین حوزه مجریه آمریکا (ریاست‌جمهوری) و قوه مقننه (کنگره) وجود دارد بسیار شدید است و حتی چند ماه پیش قوه مجریه (دولت فدرال) 17 روز تعطیل شد و این امر به دلیل فشارهای کنگره صورت گرفته بود.

ایزدی گفت: اختلافات بین قوای مجریه و مقننه در آمریکا هم‌اکنون به جایی رسیده است که «جان بینر» (رئیس مجلس نمایندگان آمریکا) شکایتی رسمی را بر علیه باراک اوباما به دادگاه ارائه کرده است و این امر به خوبی نشان می‌دهد که تنش بین این دو بسیار زیاد است.

رئیس گروه مطالعات آمریکای دانشگاه تهران افزود: در دعوایی که بین ایران و آمریکا در مذاکرات هسته‌ای وجود دارد طرف اصلی دعوای ما باراک اوباما یا جان کری نیست بلکه کنگره طرف اصلی ایران در مذاکرات هسته‌ای است زیرا قوانین تحریمی بانک‌ها و مسائل نفتی علیه ایران توسط کنگره تصویب شده و تنها مرجعی که می‌تواند آن را لغو یا تعلیق کند کنگره آمریکاست.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است که تحریم‌ها را بتواند تعلیق کند یا کنگره را دور بزند ولی این امر در نهایت به معنی برداشته شدن تحریم‌ها نیست،‌ تصریح کرد: زمانی که رئیس‌جمهور آمریکا دوران ریاستش در دو سال آینده به اتمام برسد و کنگره آمریکا نیز مخالف لغو تحریم‌ها و یا تعلیق آن باشد تمامی این تحریم‌ها می‌تواند بازگردد. ضمنا رئیس‌جمهور بعدی آمریکا هم می‌تواند با تعلیق تحریم‌ها در مذاکرات هسته‌ای با ایران مخالف باشد.

ایزدی اظهار داشت: کارشناسان و مدیران وزارت خارجه ایران باید دقت کنند که توافقی را امضاء نکنند که در نهایت وابسته به شخص اوباما باشد زیرا زمانی را که وی دوران ریاست جمهوریش تمام شود لغو تحریم‌ها هم دیگر معنی نخواهد داشت.

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، خاطرنشان کرد: مسئولان وزارت خارجه ایران باید منطق رفتاری داشته باشند و در حالیکه ایران در مذاکرات هسته‌ای در حال امتیاز دادن است و طرف مقابل از ‌آن تعبیر رفع دغدغه برنامه‌های هسته‌ای ایران را عنوان می‌کند، آنها هم باید دغدغه ایرانی‌ها را که همان برداشته شدن تحریم‌هاست را اجرایی کنند زیرا بهانه تحریم‌ها فعالیت‌های هسته‌ای ایران بوده ولی این برنامه در حال مدیریت و محدود شدن است پس باید تحریم‌ها هم لغو یا تعلیق شود ولی این امر از سوی آمریکا و 1+5 انجام نمی‌شود.

ایزدی در پایان گفت:‌ طرف مقابل نمی‌تواند هم محدودیت برای ایران ایجاد کند و هم در حوزه هسته‌ای از ما امتیاز بگیرد در حالیکه تحریم‌ها همچنان وجود دارند و این امر دقت مسئولان وزارت خارجه ایران را می‌طلبد.

انتهای پیام/

 

نظر شما