شناسهٔ خبر: 1864984 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بازگشت خریداران به بازار قیمت نفت را بالا برد

بهای نفت در بازارهای جهانی امروز(چهارشنبه) در محدوده بالای 86 دلار در هر بشکه معامله شد.

صاحب‌خبر -

بهای نفت در بازارهای جهانی امروز(چهارشنبه) در محدوده بالای 86 دلار در هر بشکه معامله شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از رویترز، بهای نفت امروز به دلیل بازگشت تدریجی خریداران به بازار که به دلیل عرضه کافی به پایین‌ترین سطح چهار سال اخیر رسید، قدری افزایش یافت.

انتظارات مبنی بر اینکه تقاضای نفت ممکن است در آینده نزدیک افزایش پیدا کند، باعث شد که نفت برنت پس از چند هفته کاهش شدید قیمت که باعث سقوط 25 درصدی ارزش آن ازماه ژوئن تاکنون شد، قدری افزایش پیدا کند.

یوسوکه ستا مدیر فروش نفت در ژاپن گفت: نفت برنت در حال بازیابی قیمت است و با توجه به این که قیمت‌ها به اندازه کافی سقوط کرده به نظر می‌رسد که این سطح قیمتی فرصت خوبی برای خرید است.

وی افزود:‌ انتظار ندارم که شاهد کاهش شدید دیگری در قیمت‌ها باشیم، زیرا اگر چه فعالیت‌های اقتصادی همچنان به ویژه در اروپا محدود است. اما در آسیا رو به بهبود است و خوشبختانه تقاضا برای نفت پس از یک دوره چهار هفته ای تعمیرات در پالایشگاه‌های آمریکا بهبود خواهد یافت.

نفت برنت برای تحویل در ماه دسامبر با سه سنت افزایش 86 دلار و 25 سنت در هر بشکه معامله شد درحالی که قیمت آن در هفته گذشته تا 82 دلار 60 سنت (کمترین قیمت از سال 2010) پایین آمده بود.

نفت سبک آمریکا برای تحویل در ماه دسامبر نیز با 9 سنت کاهش 82 دلار و 40 سنت در هر بشکه معامله شد.

آمار موسسه نفتی آمریکا نشان داد ذخایر نفتی این کشور در هفته گذشته یک میلیون و 200 هزار بشکه افزایش یافت که البته کمتر از پیش‌بینی‌ها مبنی بر افزایش دو میلیون و700 هزار بشکه‌ای است.

تقاضای نفت چین دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان در ماه سپتامبر نسبت به اوت 6.2 درصد افزایش یافته است.

آمار و ارقام منتشر شده در روز سه‌شنبه باعث شد که بدبینی‌ها نسبت به اطلاعاتی که نشان می‌دهد اقتصاد چین در سه ماهه سوم امسال کندترین روند رشد را از سال 2009 میلادی داشته است جبران می‌کند.

پل هورسنل تحلیلگر نفتی بانک استاندارد چارتر که به خاطر پیش‌بینی روند بازار نفت در بلند مدت معروف است، همچنان به رغم کاهش قیمت‌ها در سال جاری پیش‌بینی‌ قبلی خود درباره قیمت نفت در سال 2015 را حفظ کرده است.

هورسنل و تیم وی پیش‌بینی خود برای قیمت نفت در سال 2015 را پنج دلار در هر بشکه کاهش داده اما همچنان انتظار دارند که نفت برنت سال آینده 105 دلار در هر بشکه قیمت خواهد داشت.

این تحلیلگران در یادداشتی نوشتند: براساس آمار ما و آژانسهای معتبر درباره عرضه و تقاضا، هیچگونه تقاضای فوری برای نفت وجود نخواهد داشت.

تحلیلگران این موسسه گفتند: در شرایطی که هیچگونه عرضه مازاد در سه ماهه چهارم وجود نداشته این وضعیت در سه ماهه اول سال 2015 میلادی رخ می دهد و لازم است که اوپک تولید خود را کاهش دهد.

در شرایطی که برخی اعضای اوپک نظیر عربستان و کویت به طور ضمنی گفته‌اند که بعید است این سازمان تولید خود را برای افزایش قیمت‌ها کاهش دهد، دیگر اعضای اوپک نظیر لیبی و ونزوئلا به دنبال کاهش تولید هستند.

کاهش قیمت نفت باعث شده که ایران اعلام کند کشورهای عربی همسایه به همراه غرب در حال توطئه چینی برای پایین آوردن قیمتها و تضعیف بیشتر اقتصاد ایران هستند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما