شناسهٔ خبر: 1864888 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

آخرين مهلت تعويض کارت‌هاي پايان خدمت

صاحب‌خبر -
جانشين رئيس سازمان وظيفه عمومي ناجا با اشاره به مهلت تعويض کارت هاي پايان خدمت نيز، گفت: از سال 90 و با شروع طرح تجميع اطلاعات در چند مرحله، فرصت تعويض کارت ها تمديد شد و در حال حاضر نيز اين مهم در حال انجام است؛ تعويض کارت هاي معافيت در سال گذشته به اتمام رسيد بطوريکه کارت هاي معافيت قديمي فاقد اعتبار بوده و اگر کسي براي انجام امري آن را ارائه دهد، مورد قبول واقع نمي شود.
جانشين رئيس سازمان وظيفه عمومي ناجا اعلام کرد: آخرين مهلت تعويض کارت هاي پايان خدمت تا پايان سال جاري است و از ابتداي سال 94 کارت هاي پايان خدمت قديمي فاقد اعتبار بوده و با ارائه آن، هيچ کار اداري انجام نمي شود.

به گزارش مهر به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار ابراهيم کريمي با اشاره به تاريخچه شروع صدور کارت هاي هوشمند پايان خدمت و معافيت، اظهار داشت: با توجه به اينکه پيش از اين صدور کارت هاي معافيت از خدمت به صورت تمرکزي به عهده سازمان وظيفه عمومي ناجا بوده، لذا براساس تصميم ستاد کل نيروهاي مسلح مقرر شد تا کارت هاي پايان خدمت نيز به صورت متمرکز توسط اين سازمان صورت گيرد.

وي افزود: از آنجاييکه لزوم تجميع اطلاعات نيز احساس مي شد، از سال 90، طرح تعويض کارت هاي پايان خدمت و معافيت و تبديل شدن آنها به کارت هاي هوشمند نيز در دستور کار سازمان وظيفه عمومي ناجا قرار گرفت که يکي از دلايل مهم آن، کاغذي بودن کارت هاي قديمي، عدم دسترسي کامل به اطلاعات آنها و عدم ارتباط سيستمي و الکترونيکي بود که اجازه سرويس دهي به مردم را از پليس سلب مي کرد.

به گفته کريمي ديگر سرويس هاي الکترونيکي مانند گواهينامه، گذرنامه و ... در بستر اينترنت نيز به واسطه تجميع اطلاعات وظيفه عمومي امکان پذير شده و اين مهم باعث تسهيل روندها و ارائه خدمات بهتر و سريعتر به مردم شده است تاجاييکه متقاضيان اين خدمات در هرکجاي کشور بدون مراجعه به نقطه اي که خدمت سربازي خود را گذرانده اند، مي توانند اين سرويس ها را دريافت کنند.

جانشين رئيس سازمان وظيفه عمومي ناجا با اشاره به مهلت تعويض کارت هاي پايان خدمت نيز، گفت: از سال 90 و با شروع طرح تجميع اطلاعات در چند مرحله، فرصت تعويض کارت ها تمديد شد و در حال حاضر نيز اين مهم در حال انجام است؛ تعويض کارت هاي معافيت در سال گذشته به اتمام رسيد بطوريکه کارت هاي معافيت قديمي فاقد اعتبار بوده و اگر کسي براي انجام امري آن را ارائه دهد، مورد قبول واقع نمي شود.

اين مقام ارشد انتظامي تأکيد کرد: پايان سال 93، آخرين مهلت تعويض کارت هاي پايان خدمت است و از ابتداي سال 94 کارت هاي پايان خدمت قديمي نيز فاقد اعتبار بوده و با ارائه آن هيچ کار اداري انجام نمي شود؛ البته اين موضوع به منزله اين نيست که تعويض اين دسته از کارت ها صورت نمي گيرد بلکه تا شهريور ماه سال آينده انجام مي شود، اما همانطور که تأکيد شد در سال 94 با کارت هاي قديمي هيچگونه امور اداري انجام نشده و از درجه اعتبار ساقط خواهند شد.

به گفته کريمي تاکنون 8 ميليون کارت پايان خدمت صادر شده و پيش بيني ما اين است که 6 ميليون نفر ديگر نيز براي تعويض کارت خود بايد مراجعه کنند، اما از مردم درخواست مي کنيم که اين امر را به پايان سال موکول نکنند چراکه در صورت ازدحام مدت زمان صدور کارت ها از يک ماه بيشتر شده و طبيعي است که زمان تعويض طولاني تر مي شود.

به گفته اين مقام ارشد انتظامي افرادي که از تاريخ 1/1/1360 خدمت خود را به پايان رسانده اند بايد براي تعويض کارت هاي خود اقدام کنند چراکه در غير اين صورت با کارت هاي قديمي امور اداري آنان در هيچ سازمان و وزارتخانه اي، انجام نمي شود.

کريمي خاطرنشان کرد: 99.5 درصد متقاضيان دريافت کارت هاي هوشمند پايان خدمت، کارت هاي خود را ظرف يک ماه دريافت مي کنند اما ممکن است نيم درصد افراد به دليل از بين رفتن پرونده هايشان در يگان هاي خدمتي و يا جابجايي يگان ها، با مشکل مواجه شده و صدور کارت هاي آنان بيشتر از يک ماه به طول انجامد؛ در برخي از موارد نيز که ممکن است اطلاعات افراد در سيستم و يا دفاتر تفصيلي نيروهاي مسلح وجود نداشته باشد و امکان احراز اصالت کارت هاي آنان نباشد، در اين صورت متقاضيان را فراخوان کرده و از آنان مي خواهيم که با پيگيري از يگان خدمتي خود و با در اختيار قرار دادن اطلاعات بيشتر به ما اين امکان را بدهند که اصالت کارت را تاييد کرده و براي آنان کارت هوشمند صادر کنيم.

وي گفت: تا پايان سال 93 کارت هاي قديمي از چرخه فعاليت هاي اداري خارج شده و مردم تا با نياز صد در صدي مواجه نشدند، براي تعويض کارت خود اقدام نمايند، چراکه افرادي هستند که براي سفر خارج از کشور و يا سفر حج و... به همين با مشکل مواجه مي شوند و اين باعث وقفه در انجام کارهاي آنان مي شود.

کريمي تصريح کرد: از سال 88 مشمولاني که از خدمت معاف شده و يا خدمت خود را به پايان رساندند، کارت هوشمند دريافت کرده اند

جانشين رئيس سازمان وظيفه عمومي ناجا با تأکيد بر اينکه با وجود اين کارت ها، امکان جعل به صفر رسيده است، گفت: کارت هاي هوشمند باعث بوجود آمدن چرخه اطلاعات شده است که طي آن ديگر لازم نيست مردم براي دريافت خدماتي چون گواهينامه، گذرنامه و ... به زحمت افتاده و کارت پايان خدمت و يا معافيت خود را نشان داده و يا کپي بگيرند، چراکه اطلاعات سيستمي بستر چرخش اطلاعات و ايجاد وب سرويس ها را ممکن کرده است.

وي بار ديگر تأکيد کرد: مردم هرچه زودتر براي تعويض کارت هاي پايان خدمت خود اقدام کرده و اين مهم را به روزهاي پاياني سال موکول نکنند چراکه در اين صورت دفاتر ما با حجم زيادي از درخواست ها مواجه شده و در نهايت زمان صدور کارت ها طولاني تر مي شود.

کريمي در پايان تصريح کرد: مردم براي کسب اطلاعات بيشتر در اين زمينه مي توانند با سامانه تلفن گويا 096480 تماس حاصل و يا به سايت سازمان وظيفه عمومي به نشاني Vazifeh.police.ir مراجعه نمايند.

نظر شما