شناسهٔ خبر: 18625806 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

علائم فشار خون بالا چیست؟

بسیاری فشار خون را جدی نگرفته و با ان مانند یک بیماری ساده رفتار می‌کنند، در حالی که افزایش فشار خون خطرات جبران ناپذیری دارد.

صاحب‌خبر -
میزان : پرفشاری خون یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن در جوامع امروزی است و به عنوان قاتل خاموش از آن یاد می‌شود، زیرا علامتی ندارد. خوشبختانه پرفشاری خون به آسانی قابل تشخیص و معمولا قابل درمان است.

خطرهای پرفشاری خون:

 ۱. حمله قبلی (فشار خون بالا میزان خطر را ۲ تا ۳ برابر می‌کند)
 ۲. سکته مغزی فشار خون بالا میزان خطر را ۳ تا ۴ برابر می‌کند)
 ۳. بیماری کلیه (بعد از دیابت شایع‌ترین علت بیماری کلیه است)
 ۴. مشکلات بینایی

احتمال پر فشاری خون در افرادی که:

• اضافه وزن دارند.
• سیگاری هسنید.
• کم تحرک هسنید.
• در خانواده سابقه پرفشاری خون وجود دارد.

توصیه‌های خانگی

 ۱. اگر سیگاری هستید ترک سیگار اهمیت حیاتی دارد.
 ۲. اگر اضافه وزن دارید باید وزن تان را کاهش دهید. مطالعات نشان داده اند که اگر شما تا ۱۰ درصد از وزن خود بکاهید آثار آن روی فشار خون تان مشاهده می‌شود.

 ۳. اگر کم تحرک هستید به تدریج ورزش را آغاز کنید. اگر از جنبه‌های دیگر سالم هستید روزانه ۳۰ تا ۴۰ دقیقه ورزش هوازی را هدف قرار دهید. این بدان معنی است که شما در سطحی ورزش کنید که به طور خفیف به نفس نفس بیفتید و عرق کنید.

 ۴. از داروهای ضد سرفه و آلرژی که ضد احتقاق دارند پرهیز کنید. اگر مطمئن نیستید از دکتر داروساز مشورت بخواهید.

 ۵. روش‌های آرام سازی کاهش تنش را بیاموزید. اگر شغل پر تنش دارید راهی پیدا کنید تا ۱ یا ۲ بار در روز به طور موقت فرصت آسوده سازی برای خود مهیا کنید.

 ۶. اگر پرفشاری خون دارید.
• از میزان نمک رژیم غذایی بکاهید. نمک اضافه به غذا نزنید. نمکدان را سر سفره نگذارید.
• نوبت‌های مصرف داروی تان را فراموش نکنید.

• حتما میزان کافی کلسیم و پتاسیم در رژیم غذایی خود داشته باشید.
• خریدن دستگاه اندازه گیری فشار خون را مد نظر داشته باشید.

پرفشاری خون روپوش سفید و پایش فشار خون در خانه

تقریبا فشار خون همه افراد در مطب پزشک بالا می‌رود. برای بعضی این افزایش خفیف است، ولی در بعضی افراد این افزایش قابل توجه است. اگر خارج از مطب پزشک فشار خون خود را به درستی اندازه گیری کنید اطلاعات ارزشمندی اضافه می‌کنید که می‌تواند در تصمیم برای تجویز یا عدم تجویز دارو یا تعیین دوز مناسب دارو بسیار کمک کننده باشد. دستگاه‌های اندازه گیری فشار خون بسیار خوبی در داروخانه‌ها وجود دارد که استفاده از آن‌ها ساده است.

فشار در شریان‌های شما ثابت نیست. عدد بالا نمایانگر فشاری است که در زمان اوج فشار همزمان با پمپ خون به بیرون توسط قلب ایجاد می‌شود. عدد پایین نمایانگر فشاری است که زمان افت فشار هم زمان با استراحت قلب میان دو ضربان وجود دارد. عدد بالا فشار سیستولیک و عدد پایین فشار دیاستولیک خوانده می‌شوند. هر دو فشار مهم هستند و برای پیشگیری از بیمار‌ها و عوارض ناشی از فشار خون بالا باید پایش شوند.

پیشگیری از حمله قلبی و سکته مغزی

باید دانست این که چه کسی به بیماری قلبی یا سکته مغزی دجار می‌شود غیر ممکن است. ما می‌دانیم که عده‌ای از ما با خطر بیش تری در مقایسه با دیگران رو به رو هستیم. متاسفانه حتی کسانی که در معرض خطر پایین قرار دارند می‌توانند به حمله قلبی و سکته مغزی دچار شوند و بنابراین همه باید آماده باشند که اگر علامتی پیدا کردند به سرعت کمک بخواهند.

می‌دانیم که بیماری شریانی به این معنی است که در شریان‌ها تنگی به وجود آمده است. این شریان‌ها به قلب مغز اندام‌ها و دیگر اعضا خون رسانی می‌کنند. هر چیزی که باعث افزایش این تنگی‌ها شود علایم را سریع‌تر ایجاد می‌کند و عوامل خطر عبارتند از::

• چربی (کلسترول بالای خون)
• دیابت که باعث می‌شود عروق تخریب شوند کنترل بهتر دیابت پیشرفت بیماری عروق را کند می‌کند.
• چاقی یکی از عوامل اصلی در ایجاد دیابت نوع ۲ است کنترل وزن باعث کاهش دیابت و بیماری قلبی می‌شود.
• سیگار مواد شیمیایی درون سیگار باعث آسیب به دیواره عروق می‌شود و فرآیند تنگ شدن را سرعت می‌بخشد. ترک سیگار خطر اضافه را ظرف چند سال کاهش می‌دهد.

• فشار خون بالا می‌تواند تنش درون عروق و خود قلب را افزایش دهد.
افرادی که سطوح بالاتر کلسترول دارند سریع‌تر به سمت تنگی عروق پیش می‌روند. کاهش کلسترول و تری گلسیرید در این افراد میتواند روند تنگ شدن را کند کند. روند تخریب عروق در دیابتی‌ها سریع‌تر از غیر دیابتی هاست. کنترل بهتر دیابت پیشرفت بیماری عروق را کند می‌نماید. چاقی یکی از مهم رین عوامل در ایجاد دیابت نوع ۲ است. کنترل ون می‌تواند به کاهش دیابت و به دنبال آن کاهش بیماری قلبی منجر گردد. مواد شیمیایی دود سیگار ممکن است به دیواره عروق آسیب وارد کند و روند تنگ شدن عروق را سرعت بخشد. فشار خون بالا تنش بیش تری بر عروق خونی و خود قلب وارد می‌کند.

این امر می‌تواند روند تنگ شدن عروق را سرعت بخشد یا به پارگی عروق کوچک مغزی منجر شود.

شیوه زندگی سالم شامل حداقل ۳۰ دقیقه تمرین‌های ورزشی منظم روزانه رژیم غذایی حاوی طیف متنوعی از میوه وسبزی وطیف متنوعی از گوشت‌ها شامل خوردن منظم ماهی و عدم استعمال دخانیات است. برای تشخیص بیماری قلبی و سکته مغزی محتمل با پزشک خود مشورت کنید.

نکاتی که باید به یاد داشت:

• همه در معرض خطر حمله قلبی یا سکته مغزی قرار دارند و بعضی بیش از دیگران در معرض این خطرند.
• کاهش خطر یعنی این که احتمال پیشرفت تنگ شدن شریان را کاهش دهیم.
• دیابت و کنترل ضعیف قند خون روند تنگ شد.

نظر شما