شناسهٔ خبر: 18625188 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

حجتی: واردات برنج به کشور کاهش می یابد

وزیر جهاد کشاورزی بر ادامه حمایت دولت از برنج کاران تاکید کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، وزیر جهاد کشاورزی امروز در حاشیه مراسم افتتاح کشتارگاه مرغ در صومعه سرا با اشاره به اینکه حمایت های دولت از بازرگانی برنج نقش مهمی در افزایش تولید داخلی این محصول دارد گفت : افزایش تولید برنج ایرانی با حمایت دولت موجب کاهش واردات برنج شده است.
محمود حجتی با اشاره به ممنوعیت کشت برنج در مناطق به غیر از شمال کشور افزود : به جزء استان های گیلان ، مازندران و گلستان گفت : کشت این محصول به دلیل محدودیت منابع آبی در دیگر مناطق ایران ممنوع شده است که کشاورزان می توانند بجای کشت برنج ، محصولاتی مطابق بر شرایط جغرافیایی منطقه سکونتشان کشت کنند.
وی عرضه بذر اصلاح شده ، توسعه مکانیزاسیون و یکپارچه سازی شالیزارها را از مهمترین برنامه دولت برای افزایش تولید برنج اعلام کرد.
وزیر جهاد کشاورزی به اهمیت توسعه صنایع تبدیلی هم اشاره کرد و گفت : تشکیل زنجیره غذایی مزرعه تا سفره برای برون رفت از کشاورزی معیشتی به کشاورزی اقتصادی لازم است.
محمود حجتی از درج کد رهگیری تولیدی بر روی بسته بندی های محصولات کشاورزی خبر داد و گفت : با اجرای این طرح مصرف کنندگان می توانند به راحتی از محل تولید و بسته بندی محصولات کشاورزی آگاهی پیدا کنند.
وی در ادامه به اجرای طرح تجهیز و یکپارچه سازی اراضی در گیلان اشاره کرد و گفت : کاهش 15 درصدی مصرف آب در هر هکتار شالیزار ، آسان شدن توسعه کشت ماشینی ، افزایش تولید و کاهش هزینه ها از مزایای این طرح است.
وزیر جهاد کشاورزی به اجرای طرح پرورش ماهی در قفس در کشور نیز اشاره کرد و گفت : در ارزیابی اولیه مشخص شد که برای اجرای این طرح مهم اقتصاد مقاومتی ظرفیت تولید یک میلیون تن در کشور شناسایی شده است.
محمود حجتی افزود : در برنامه ششم توسعه برای پرورش سالانه 200 هزار تن ماهی در قفس برنامه ریزی شده است.
وی افزود : تا پایان سال 95 ، 370 قفس با ظرفیت تولید 370 هزار تن ماهی در دریا به آب انداخته شد.
وزیر جهاد کشاورزی به توانمندی گیلان در پرورش ماهی در قفس اشاره کرد و افزود : در برنامه ششم توسعه برای تولید 45 هزار تن ماهی در قفس در این استان برنامه ریزی شده است.
محمود حجتی اعلام کرد : در حال حاضر برای پرورش ماهی در قفس موافقت اصولی 54 هزار تن و پروانه تاسیس 17 هزار تن صادر شد.
وزیر جهاد کشاورزی صید سالانه 3 استان گیلان ، مازندران و گلستان از دریای خزر را 18 هزار تن اعلام کرد و گفت : مقایسه این میزان صید با برنامه ریزی برای تولید 45 هزار تن ماهی در قفس در برنامه ششم توسعه نشان دهنده اهمیت اجرای این طرح اقتصاد مقاومتی است.
محمود حجتی در ادامه به ساخت سردخانه در کشور اشاره کرد و گفت : ظرفیت سردخانه های کشور در زمان کنونی 4 و نیم تن است که یک و نیم تن آن در دولت یازدهم اضافه شد.
وی افزود : چندین سردخانه با ظرفیت 2 میلیون تن در کشور در دست ساخت است.

نظر شما