شناسهٔ خبر: 18624131 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

زنان نام‌آشنایی که برای انتخابات شورای‌شهر تهران نامزد شدند/ از آقازاده‌ها تا روزنامه‌نگاران

جامعه > شهری - ثبت‌نام ۵۲۳زن تهرانی و نامزدی آن‌ها برای انتخابات شورای شهر تهران این پرسش را مطرح کرده‌است که آیا زنان می‌توانند طلسم شورای پایتخت را نسبت به عدد ۳ بشکنند و در دوره پنجم تعداد زنان بیشتری در تصمیم‌گیری‌های کلان پایتخت مداخله کنند؟

صاحب‌خبر -

سیناقنبرپور: وعده اصلاح‌طلبان به ویژه فراکسیون امید مبنی بر اختصاص سهمیه ۳۰درصدی برای زنان و اختصاص سهمیه ۲۰درصدی برای جوانان چشم اندازی برای حضور دست کم ۱۰ زن در شورای پنجم پایتخت ترسیم کرده‌است که برهمین اساس اینک می‌توان از میان ۵۲۳زنی که ثبت‌نام کرده‌اند نام برخی را که نام‌آشناتر هستند جدا کرد.

به گزارش خبرآنلاین، شاید اگر اصولگرایان نیز چنین تصویری را برای انتخابات پیش رو ترسیم کرده بودند نام‌های بیشتری از زنانی که ثبت‌نام کرده بودند می‌شد شناخت. اما در شرایط کنونی از میان زنانی که ثبت‌نام کردند به جز «الهه راستگو» و چرخشی که با رأی به قالیباف به سوی اصولگرایان داشته تنها «تهمینه دانیالی» را به عنوان معاون صنایع دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دولت محمود احمدی‌نژاد جزو اصولگرایان برشمرد.

ثبت‌نام «فاطمه قاسمی» دختر وزیر نفت دولت محموداحمدی‌نژاد نیز او را در تقسیم‌بندی‌های سیاسی در اردوگاه اصولگرایان قرار داده‌است. دیگر زنی که ثبت‌نام کرده «فاطمه صالحی» دختر فرمانده کل ارتش است که مشخص نیست گرایش سیاسی‌اش چیست. اما آنچه سبب شده نام‌های آشنای زنان را از میان ۵۲۳ نامزد جدا کرد تصویری است که اصلاح‌طلبان با دادن سهمیه به زنان و جوانان از انتخابات پیش رو ترسیم کرده‌اند.

شاید زنان اصولگرای بسیاری در میان ۵۲۳ زن ثبت‌نام کرده در تهران ، ری و تجریش باشند که به سبب ناآشنا بودن در میان اذهان به اصطلاح معروف، چراغ خاموش وارد این دوره انتخابات شده‌اند. باید منتظر ماند و دید پس از ۲اردیبهشت که نتیجه صلاحیت‌ها مشخص می‌شود کدام زنان سمت و سوی اصولگرایی‌اشان مشخص می‌شود.

چهره‌های ناآشنا برای رسانه

خیلی از کسانی که ثبت‌نام کردند ترجیح دادند این اقدامشان رسانه‌ای نشود. شاید ترجیح می‌دهند مرحله بررسی صلاحیت‌ها را پشت سربگذارند و بعد اعلام رسمی کنند. اما زنان و دختران بسیاری هم در محل ثبت‌نام حضور پیدا کردند و حتی سوژه عکاسان شدند ولی هیچ‌کس نام آن‌ها را نشنیده بود و از فعالیت‌هایشان تا زمان ثبت‌نام خبر نداشت.

مثل «بهناز کاوندی» یا خانم «باکویی» که در همان روز نخست ثبت‌نام نامزدی خود برای انتخابات پیش روی شورای شهر تهران را اعلام کرد. «مریم خاکسار»، «سیده‌الناز قاسمی»، «الهام ارفعی، «شهرزاد صادقی»، «آیسا اسدی راوری»، «حدیث ملاشاهی»، «زهرا پاشا» و «محبوبه ابراهیم‌خانی» از جمله زنانی بودند که وقتی شناس‌نامه خود را مقابل دوربین عکاسان گرفتند تا در قاب تصویر هم ژست مرسوم نامزدهای انتخاباتی را بگیرند نام‌هایشان برای اهالی رسانه مشخص شد. با این حال هنوز از ۵۲۳ زنی که قدم به این عرصه گذاشته‌اند اطلاعات کافی نداریم و این همان موضوعی است که فعالیت زنان را کند کرده‌است؛ ناشناس بودن زنان.

در چنین شرایطی فهرستی را در این مطلب پیش رو دارید که به سبب فعالیت و وعده اصلاح‌طلبان مبنی بر اختصاص سهمیه به زنان نام‌هایی را می‌توان مرور کرد.

فهرست‌هایی که ذهن‌ها را به پرسش وا داشته

در فاصله ۷فروردین که ثبت‌نام انتخابات شوراهای شهر و روستا پایان یافته بود تا کنون فهرست‌ها و جدول‌هایی از نام اشخاص نام‌آشنا ، فعالان شهری و متخصصانی که ثبت‌نام کرده‌اند منتشر شده‌است. این فهرست‌ها هم به نوعی فضا را محک زده‌اند و هم ذهن‌ها را نسبت به ۳هزار نامزد انتخابات شورای شهر تهران آشناتر کرده‌اند تا دایره انتخاب‌ها از ۳هزار محدودتر و مشخص‌تر شود.

این اتفاق برای زنان هم روی داده‌است. در میان فهرست‌های منتشره نام زنان هم آمده‌است. اما از هیچ منطقی پیروی نکرده‌است. به عبارت دیگر هرچه آن رسانه زنان ثبت‌نام کرده را بیشتر می‌شناخته در فهرست خود جای داده و منتشر کرده‌است. آنچه در جدول حاضر می‌بینید پس از پرس و جو از فعالان سیاسی و اجتماعی جمع‌آوری شده‌است و صرفاً برای ترسیم دورنمایی از وضعیت زنان نام‌آشنا در انتخابات پیش روی شورای شهر پایتخت است.

فهرستی که از جوانان دست به دست می‌شود

یکی از جداولی که این روزها از نام جوانان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌است فهرستی ۴۷نفره شامل ۱۰زن و دختر جوان و ۳۷ مرد و پسر جوان است. در این فهرست نام «زهره آشتیانی»، «مرجان توحیدی»، «خدیجه جدا»، «فائزه دولتی»، «طیبه دومانلو»، «سودابه رادفر»، «زهرا صفیاری»، «طاهره عیدی‌زاده»، «ثمانه محمودآبادی» و «نسرین وزیری» آمده است. آنچه از مرور این فهرست جوانان به ذهن می‌رسد این است که فقط ترکیبی از ثبت‌نام کنندگانی است که فعال رسانه‌ای خبرنگار و فعال سیاسی بوده‌اند. به عبارت دیگر از زنان و دخترانی که فعالان اجتماعی هستند نشانی نیست؛

ردیف

نام 

توضیح 

۱

زهرا نژادبهرام

فعال اصلاح‌طلب 

۲

شهربانو امانی 

نماینده مجلس پنجم و ششم

۳

میترا تیموری 

فعال اصلاح‌طلب 

۴

زهرا صدراعظم نوری

نخستین شهردار زن تهران

۵

لیلا ارشد 

مدیرعامل خانه خورشید

۶

هانیه گراییلی 

عضو شورای مرکزی و هیات موسس مجمع زنان اصلاح‌طلب؛مدیر عامل موسسه استمرار امید، دبیر فراکسیون زنان

۷

فاطمه رفیعی 

جامعه شناس / مدرس دانشگاه و مشاور فراکسیون زنان 

۸

فرحناز مینایی‌پور

فعال اصلاح‌طلب

۹

فائزه دولتی میاب

عضو علی‌البدل شورای چهارم

۱۰

زهرا صفیاری

فعال اصلاح‌طلب / جوانان 

۱۱

فاطمه دانشور 

عضو شورای شهر تهران 

۱۲

سیده‌فاطمه مقیمی

رئیس کانون زنان بازرگان و عضو حزب کارگزاران سازندگی 

۱۳

سودابه رادفر

فعال اصلاح‌طلب / جوانان 

۱۴

الهام فخاری 

اتحادملت 

۱۵

پریچهر سلطانی 

دبیرکارگروه زنان روستایی معاونت زنان

۱۶

طاهره عیدی‌زاده

فعال اصلاح‌طلب / جوانان 

۱۷

شکوری‌راد

فعال اصلاح‌طلب / خواهر علی شکوری‌راد

۱۸

فاطمه راکعی 

نماینده مجلس ششم 

۱۹

فاطمه فکوریان 

فعال اصلاح‌طلب

۲۰

فریبا آباقری

عضو شورای شهر اراک / جوانان 

۲۱

مهرانگیز مروتی

نماینده مجلس ششم

۲۲

ناهید مونسان 

فعال اصلاح‌طلب 

۲۳

افسانه اقبال‌نیا 

فعال اصلاح‌طلب 

۲۴

فاطمه صالحی 

دختر فرمانده کل ارتش 

۲۵

فاطمه قاسمی

دختر رستم قاسمی وزیر نفت احمدی‌نژاد

۲۶

ندا فرامرزیان

خبرنگار و مدیرمسئول صوراسرافیل

۲۷

ثمانه محمودآبادی

فعال رسانه‌ای 

۲۸

نسرین وزیری

خبرنگار

۲۹

زهره آشتیانی

دبیر کارگروه رسانه معاونت زنان و خانواده 

۳۰

مرجان توحیدی

خبرنگار

۳۱

آزاده تاجعلی 

فعال رسانه‌ای 

۳۲

آمنه شیرافکن

خبرنگار 

۳۳

الهام فخاری

فعال اصلاح‌طلب 

۳۴

تهمینه دانیالی 

معاون صنایع‌دستی دولت احمدی‌نژاد

۳۵

الهه راستگو 

عضو شورای شهر تهران 

۳۶

خدیجه جدا

فعال اصلاح‌طلب / جوانان 

۳۷

طیبه دومانلو

فعال اصلاح‌طلب / جوانان 

۳۸

نادره رضایی

فعال اصلاح‌طلب 

۳۹

نسیم چالاکی 

فعال اصلاح‌طلب 

۴۰

ثمانه‌سادات موسوی

فعال اصلاح‌طلب 

۴۱

طاهره میرساردو

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار

۴۲ طاهره طاهریان  مشاور در امور ورزش معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری

 

۴۷۲۳۳

نظر شما