شناسهٔ خبر: 18621458 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس:

رسانه‌ها حوزه اقتصاد کشور را نقد کنند/ «مهر» پیشرو در فرهنگ‌سازی

سمنان- نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه رسانه‌ها باید مسئولان حوزه اقتصاد کشور را نقد کنند، گفت: باید بتوانیم تصویری روشن از عملکرد مسئولان را مشاهده کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، سید حسن حسینی شاهرودی صبح پنجشنبه در دیدار با سرپرست و خبرنگاران خبرگزاری مهر استان سمنان به میزبانی دفتر خود ضمن اشاره به نام‌گذاری شعار سال بابیان اینکه اقتصاد مقاومتی نسخه کارساز نظام جمهوری اسلامی در راستای تقویت تولید و افزایش اشتغال است، ابراز داشت: اقتصاد مقاومتی از سال ۸۸سال تاکنون همواره مورد تأکید بوده است ولی مسئولان تاکنون تنها به شعار بسنده کرده و کمتر در ابعاد عملیاتی به آن ورود داشته‌اند که دراین‌بین رسانه‌ها نیز نتوانسته‌اند رسالت خود را در راستای تبیین این شعار به‌درستی انجام دهند. 

وی با تأکید بر اینکه رسانه‌ها در حوزه اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به جامعه نقش اساسی دارند، افزود: رسانه‌ها نتوانستند در حوزه مشکلات اقتصادی نقش خود را در به چالش کشیدن عملکردها به‌درستی ایفا کنند، اگر حوزه اقتصاد به‌نقد کشیده می‌شد شاید این معضلات اقتصادی را کمتر شاهد بودیم چراکه اغلب رسانه‌ها بیشتر با نگاه سیاسی به اقتصاد مقاومتی ورود پیدا می‌کنند و با رویکرد تخصصی کمتر می‌توان رسانه‌ای را یافت که توانسته این موضوع را مطرح کند چراکه همیشه به دنبال مقایسه دولت با دولت‌های قبل گذشته است که کدام موفق‌تر بود و باید گفت با نمره دادن و نظرسنجی از مسئولان و مردم نمی‌توان این رویه را اصلاح کرد.

رسانه‌ها حوزه اقتصادی را به چالش بکشند

دبیر اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه باید گلوگاه‌های اقتصادی شناسایی شود، ابراز داشت: حوزه اقتصاد مهم‌ترین چالش کشور است که باید گفت خوشبختانه از بعد امنیتی جزو امن‌ترین کشورهای منطقه محسوب می‌شویم و ازنظر سیاسی به برکت حضور جدی، قوی و معنوی جمهوری اسلامی در منطقه شرایط بسیار مطلوبی را شاهد هستیم.

حسینی شاهرودی در ادامه تصریح کرد: قسمت عمده ضعف‌ها در حوزه فرهنگ به مباحث اقتصادی منتهی می‌شود چراکه اگر در جامعه ناهنجاری‌های اجتماعی فرهنگی وجود دارد و با مشکلاتی مانند عدم تأمین زیرساخت‌های اقتصادی معیشت و رفاه مردم، عدم اشتغال و بیکاری جوانان دست پنجه نرم می‌کنیم ناشی از مشکلات اقتصادی است که این مسائل معضلات فرهنگی و اجتماعی را به وجود می‌آورد.

وی با تأکید بر اینکه رسانه باید حوزه اقتصادی را به چالش کشیده و به‌عنوان زبان گویای مردم مطالبه گری کند و این مهم نیازمند یک‌زبان تخصصی است، تصریح کرد: زمانی که گفته می‌شود دولت‌ها توفیقی در امر اقتصاد مقاومتی نداشته‌اند باید بتوانیم آن را به‌نقد بکشیم که این عدم توفیق از چه علت‌هایی ناشی می‌شود و با فهرست کردن مشکلات از مسئولان مربوطه بخواهیم که چرا اتفاقی در حوزه اقتصاد رخ نداده و چرا چرخ تولید ملی سال‌ها به‌گل‌نشسته است.

روحیه جهادی در مردم نهادینه شود

عضو خانه ملت بابیان اینکه نمی‌توان همیشه مردم را مقصر دانست و بگوییم مردم مصرف‌کننده جنس خارجی هستند، ابراز داشت: مردم به دنبال جنس باکیفیت هستند ولی زمانی مشاهده می‌کنند جنس قاچاق به‌صورت رسمی وارد کشور شده و ازنظر قیمت بسیار ارزان‌تر از تولید داخل است بعد از یک مدت به این نتیجه می‌رسند که با این وضع درآمد چرا باید جنس گران و باکیفیت پایین بخرند که باید پرسید چرا جنس داخلی گران تمام می‌شود و این سؤالی است که مسئولان باید به آن پاسخ دهند.

حسینی شاهرودی در ادامه تصریح کرد: در فرآیند تولید اشکالات بسیار جدی وجود دارد که بخش از آن در اختیار تولیدکننده نیست و دولت‌ها باید برای آن راهکاری اساسی پیدا کنند و در این برهه رسانه با شناسایی آسیب‌ها باید آن‌ها را به تصویر بکشد و دائم به مسئولان متذکر شود تا بالاخره یک پاسخگو وارد میدان شده و به دنبال اصلاح مسیر باشد.

وی افزود: اگر می‌خواهیم در امر اقتصاد توفیقی داشته باشیم در وهله نخست باید مسیر اصلاح و سپس روحیه جهادی و انقلابی در مردم تقویت شود و این اراده در مسئولان اجرایی کشور هنوز ایجاد نشده که باید این حس از رئیس دولت تا پایین‌ترین رده در روح و کالبد جامعه نهادینه شود.

خبرگزاری مهر پیشرو در فرهنگ‌سازی است

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه تفکر انقلابی و روحیه جهادی فقط به معنای تفنگ در دست گرفتن نیست، ابراز داشت: جنگ واقعی را باید با آنچه از حرکت پرشتاب اقتصاد جلوگیری می‌کند آغاز کرد به این نحو که باید با قوانین دست‌وپا گیر جنگید و درعین‌حال قوانین بسیار زیادی وجود دارد که می‌توان در میدان عمل از آن برای سرعت بخشیدن به امور استفاده کرد، همچنین باید رویه‌های سهل و آسان جهادی را پیداکرده و حرکت خود را شتاب بخشیم که دراین‌بین رسانه‌ها برای ایجاد این تفکر نقش اصلی رادارند که باید در این مسیر بی‌تعارف و رود بایستی و بدون نگاه جریانی و سیاسی خوب‌ها را خوب و بدها را بد جلوه دهند و به رخ افراد بکشند چون بدون نگاه جناحی و سیاسی می‌توان امیدوار به تحقق اقتصاد مقاومتی در جامعه بود.

حسینی شاهرودی همچنین گفت: خبرگزاری مهر استان سمنان خوشبختانه در راستای فرهنگ‌سازی و به‌خصوص تبیین اهداف نظام پیشرو بوده و نقش‌آفرینی ممتازی داشته است.

وی افزود: رسانه‌ها می‌توانند مطالبه گری مردم را با نگاه تخصصی، عمیق و فنی به این نحو منتشر کنند که اقدامات خوب انجام‌شده توسط مسئولان دولتی و بخش‌های خصوصی را مطرح و الگوهای مدیریتی، رفتاری و اجرایی را معرفی کنند و اگر این حرکت صورت گیرد می‌توان گفت رسانه کار فرهنگی را به‌درستی انجام داده است.

رسانه‌ها به دنبال تقویت کارآفرینان باشند

 نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه خبرگزاری مهر رسانه‌ای فعال و انقلابی است، ابراز داشت: با توجه به اینکه اساس کار این رسانه امور فرهنگی است، لذا خبرگزاری مهر نباید احساس کند مسئولیت آن تنها در این حوزه محدود می‌شود چون هر حرکتی که در راستای رونق اقتصادی و اشتغال انجام دهد مقدمه بسیار بزرگ برای حرکت فرهنگی رو به رشد محسوب می‌شود.

حسینی شاهرودی با تأکید بر اینکه رسانه نباید وامدار دولت و جریان‌های سیاسی باشد تا بتواند مطالبه گری کند، تصریح کرد: رسانه باید جایگاه خود را حفظ کند.

وی افزود: باید افرادی را که در بطن جامعه به‌عنوان تولیدکننده، اشتغال‌زایی می‌کنند حمایت شوند و دراین‌بین خبرگزاری‌های معتبر مانند مهر که در رتبه‌بندی بالایی جای دارند نقش قابل‌توجهی دارند و با مطرح کردن مشکلات اقتصادی و جریان سازی لازم، مسئولان را مجبور به گره‌گشایی کنند.

تقویت زیرساخت‌های فرهنگی خاستگاه خبرگزاری مهر است

سرپرست خبرگزاری مهر استان سمنان نیز در این دیدار بابیان اینکه تقویت زیرساخت‌های فرهنگی خاستگاه این رسانه است، گفت: دیدگاه همکاران ما در راستای تقویت فرهنگ در حوزه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی است.

محمدحسن مقدم نیا بیان داشت: خبرگزاری مهر در سال‌های اخیر رویه‌ای را پیش‌گرفته که به‌صورت پرونده کاری، موضوعات اقتصادی و اجتماعی را مدنظر قرار می‌دهد برای مثال در حوزه خشک‌سالی به‌نوعی ورود پیدا می‌کنیم که مباحث اجتماعی فرهنگی آن را ابتدا موردبررسی قرار داده و سپس به دنبال راهکار باشیم برای مثال بحث مهاجرت که از تبعات اجتماعی خشک‌سالی و به دنبال آن حاشیه‌نشینی است موردتوجه قرار گرفت چون می‌تواند تکدی گری و شغل‌های کاذب را به دنبال داشته باشد و این مهم از چشمان خبرنگاران مهر پنهان نمی‌ماند.

وی با اشاره به دغدغه‌های خاص رسانه‌ها و مشکلات آن‌ها در ارتباط با پاسخگویی مسئولان، گفت:  رسانه‌ها در گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی و ترویج فرهنگ مطالبه گری مورد تأکید مقام معظم رهبری نقش قابل‌توجهی دارند.

نظر شما